Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Arabische lente (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=220)
-   -   Turkije gaat nu ook tegen IS vechten. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=221411)

circe 27 juli 2015 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nierika (Bericht 7755205)
Wie zijn wij Nietzsche, om een verdrukt volk zijn onafhankelijkheid niet te gunnen?

Wie ben jij om hen als onderontwikkeld bergvolk te omschrijven?

Ze zijn onnoemlijk veel beschaafder, seculierder en rechtvaardiger tegenover minderheden en vrouwen dan de meeste volkeren in een verre straal rondom hen.

In tegenstelling tot veel secessionistische groeperingen in de wereld hebben de Koerdische separatisten nog nooit iets anders gedaan dan de staat bestrijden die hen met repressie in het gareel houdt.

Er zijn er niet veel die dat kunnen zeggen.

Koerdistan is nooit een onafhankelijk gebied geweest, maar een landstreek. Blijkbaar hebben ze al van in de middeleeuwen de voorkeur gegeven aan het behoren bij Iran, Irak en Turkije (of hoe het dan mocht heten) en niet een onafhankelijk Koerdistan. (tenzij de info op Wikipedia verkeerd is).

djimi 27 juli 2015 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7753986)
...

Geopolitiek draait om eigenbelang...

Ongetwijfeld.

Maar: de Koerden in het algemeen en de PKK in het bijzonder mogen toch ook hun 'eigenbelang' nastreven?

Of moeten ze u daarvoor eerst om toestemming vragen?

:?

Het Oosten 27 juli 2015 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 7755231)
Ongetwijfeld.

Maar: de Koerden in het algemeen en de PKK in het bijzonder mogen toch ook hun 'eigenbelang' nastreven?

Of moeten ze u daarvoor eerst om toestemming vragen?

:?

.
Het is toch al lang een publiek geheim : Turkije ziet ISIL met een wilwillend oog. Al was het maar onder het motto:

"De vijand van mijn vijand (Koerden) is mijn vriend."

DucDEnghien 27 juli 2015 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7755315)
.
Het is toch al lang een publiek geheim : Turkije ziet ISIL met een wilwillend oog. Al was het maar onder het motto:

"De vijand van mijn vijand (Koerden) is mijn vriend."

Ik denk niet dat Daesh met een welwillend oog ziet dat Turkije de Amerikanen de toelating hebben gegeven om de Amerikaanse basissen in Turkije te gebruiken om Daesh te bombarderen.

Het Oosten 27 juli 2015 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 7755381)
Ik denk niet dat Daesh met een welwillend oog ziet dat Turkije de Amerikanen de toelating hebben gegeven om de Amerikaanse basissen in Turkije te gebruiken om Daesh te bombarderen.


Tayyip Erdoğan

Knuppel 27 juli 2015 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7755315)
.
Het is toch al lang een publiek geheim : Turkije ziet ISIL met een wilwillend oog. Al was het maar onder het motto:

"De vijand van mijn vijand (Koerden) is mijn vriend."

Dat is geen antwoord op de vraag van djimi.

Nietzsche 27 juli 2015 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 7755231)
Ongetwijfeld.

Maar: de Koerden in het algemeen en de PKK in het bijzonder mogen toch ook hun 'eigenbelang' nastreven?

Of moeten ze u daarvoor eerst om toestemming vragen?

:?

Waar zeg ik dat ze dat niet mogen?

Nietzsche 27 juli 2015 21:27

De VS staat overigens helemaal achter Turkije. Hun verklaring: ""dat wij de YPG (PKK) hebben geholpen met de gevechten tegen IS, wil nog niet zeggen dat wij de terreurdaden van de PKK in Turkije zijn vergeten. Wij steunen Turkije dan ook in hun strijdt tegen de PKK)..

Dit voel ik nu jegens iedereen die Turkije als "het kwaad" zag: AHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHa

poekieJ 28 juli 2015 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7755475)
De VS staat overigens helemaal achter Turkije. Hun verklaring: ""dat wij de YPG (PKK) hebben geholpen met de gevechten tegen IS, wil nog niet zeggen dat wij de terreurdaden van de PKK in Turkije zijn vergeten. Wij steunen Turkije dan ook in hun strijdt tegen de PKK)..

Dit voel ik nu jegens iedereen die Turkije als "het kwaad" zag: AHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHa

Volgens mij bent u Turkser dan Ke Nan. Anders kan ik uw kruistocht tegen iedereen die de Turkse staat kritisch benaderd niet echt plaatsen.

Nietzsche 28 juli 2015 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 7755823)
Volgens mij bent u Turkser dan Ke Nan. Anders kan ik uw kruistocht tegen iedereen die de Turkse staat kritisch benaderd niet echt plaatsen.

Ik ben slechts tegen foute informatie.

djoebidoebidoe 28 juli 2015 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7755475)
De VS staat overigens helemaal achter Turkije. Hun verklaring: ""dat wij de YPG (PKK) hebben geholpen met de gevechten tegen IS, wil nog niet zeggen dat wij de terreurdaden van de PKK in Turkije zijn vergeten. Wij steunen Turkije dan ook in hun strijdt tegen de PKK)..

Dit voel ik nu jegens iedereen die Turkije als "het kwaad" zag: AHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHa

Dat de VS volledig achter Turkije staat moet men in een bredere context zien: Turkije moet een bondgenoot blijven die tegen Rusland kan vechten, of of zijn minst Rusland verzwakken indien nodig. Koerden spelen in heel dit verhaal niet mee, handig op korte termijn om er wat zaakjes mee te doen, maar niet meer dan dat.

Nietzsche 28 juli 2015 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djoebidoebidoe (Bericht 7755915)
Dat de VS volledig achter Turkije staat moet men in een bredere context zien: Turkije moet een bondgenoot blijven die tegen Rusland kan vechten, of of zijn minst Rusland verzwakken indien nodig. Koerden spelen in heel dit verhaal niet mee, handig op korte termijn om er wat zaakjes mee te doen, maar niet meer dan dat.

Turkije is een NAVO land, dus het is nogal evident dat andere NAVO landen niet teveel gaan tegenwerken.

En maar goed ook, want het is van groot belang dat de PKK terroristen raketten, bommen gaan koppen. :-D

djoebidoebidoe 28 juli 2015 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7755921)
Turkije is een NAVO land, dus het is nogal evident dat andere NAVO landen niet teveel gaan tegenwerken.

En maar goed ook, want het is van groot belang dat de PKK terroristen raketten, bommen gaan koppen. :-D

ziet u! U bent turk, nietwaar? :lol:

Nietzsche 28 juli 2015 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djoebidoebidoe (Bericht 7755928)
ziet u! U bent turk, nietwaar? :lol:

Nee, ik ben tegen terrorisme.

Jij niet?

Nietzsche 28 juli 2015 12:37

http://www.nu.nl/buitenland/4096615/...aanslagen.html

:rofl:

Bolleke Wol 28 juli 2015 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7752818)
Kijk, het is waar dat er nog genoeg incidenten zijn en dat een relatief groot deel van het Turkse volk niets moet hebben van Koerden. Alleen het is te makkelijk om te beweren dat Turkije de grote boeman is.

Zo is de Turkse overheid begin 2013 begonnen met vredesonderhandelingen met de PKK. Alleen zoals je ziet vindt de PKK woorden als "onderhandeling" , "vrede" vies. Ze plegen liever terroristische acties op Turkse politieagenten en burgers (ik geef toe dat dat laatste wel incidenteel is, maar toch...).

Het is de PKK die die vredesonderhandelingen is begonnen.

Het is de Turkse staat die die vredesonderhandelingen nooit serieus nam en nu die wapenstilstand zelf heeft opgezegd.

Bolleke Wol 28 juli 2015 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7755218)
Koerdistan is nooit een onafhankelijk gebied geweest, maar een landstreek. Blijkbaar hebben ze al van in de middeleeuwen de voorkeur gegeven aan het behoren bij Iran, Irak en Turkije (of hoe het dan mocht heten) en niet een onafhankelijk Koerdistan. (tenzij de info op Wikipedia verkeerd is).

Voorkeur?

Alle pogingen om een Koerdische staat op te richten werden manu militari onderdrukt.

Van "voorkeur" is er niet echt sprake lijkt me...

Nietzsche 28 juli 2015 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 7756015)
Het is de PKK die die vredesonderhandelingen is begonnen.

Het is de Turkse staat die die vredesonderhandelingen nooit serieus nam en nu die wapenstilstand zelf heeft opgezegd.

Natuurlijk neemt Turkije die niet serieus. PKK laat keer op keer zien dat ze helemaal geen vrede willen. Het is een walgelijke terroristische organisatie, dat niet tegen kritiek kan.

Het komt ook niet zelden voor dat de PKK koerden aanpakt die het oneens zijn met hun methode.

DucDEnghien 28 juli 2015 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 7756015)
Het is de PKK die die vredesonderhandelingen is begonnen.

Het is de Turkse staat die die vredesonderhandelingen nooit serieus nam en nu die wapenstilstand zelf heeft opgezegd.

De PKK is alles behalve de spreekbuis voor alle Koerden.

Nietzsche 28 juli 2015 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 7756064)
De PKK is alles behalve de spreekbuis voor alle Koerden.

Integendeel, veel Koerden zijn oorlogsmoe en het terreur van de PKK meer den zat.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be