Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Politieke uitspraken prins Filip (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Welke wet verbiedt de prins iets te zeggen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=25219)

lustige lezer 2 december 2004 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Het is de grondwettelijke PLICHT van het Koningshuis om de soevereiniteit en het grondgebied van België ongeschonden te bewaren.

Daar moet dan maar eens een einde aan komen, ik heb hem niet democratisch verkozen om die taak op zich te nemen:twisted:
Ik heb wel democratisch op het VB gestemd om een taak op zich te nemen. Maar blijkbaar is democratie hier in Belgie maar een illusie.

Raf 2 december 2004 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Dat klopt, maar door zulke uitspraken graaft de monarchie zijn eigen graf.

In jouw ogen misschien wel, maar zeker niet in de mijne. Wel integendeel: de prins heeft hiermee laten zien dat hij een waardige troonsopvolger is en een waardige koning zal zijn!

Raf 2 december 2004 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lustige lezer
Daar moet dan maar eens een einde aan komen, ik heb hem niet democratisch verkozen om die taak op zich te nemen:twisted:
Ik heb wel democratisch op het VB gestemd om een taak op zich te nemen. Maar blijkbaar is democratie hier in Belgie maar een illusie.

Onzin. De monarchie valt buiten de democratie en zo hoort het ook. De monarchie maakt deel uit van ons cultureel erfgoed en moet beschermd worden tegen de vernielzucht van een minderheid van de bevolking.

lustige lezer 2 december 2004 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf
In jouw ogen misschien wel, maar zeker niet in de mijne. Wel integendeel: de prins heeft hiermee laten zien dat hij een waardige troonsopvolger is en een waardige koning zal zijn!

Waardig? U noemt het dus een goede zet om de Vlamingen en de Walen tegen elkaar op te zetten, en dat voor een toekomstige koning!! Dat een Vlaming dat doet OK, een Waal daar zijn ze al lang mee bezig, maar een teokomstige Koning???

lustige lezer 2 december 2004 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Onzin. De monarchie valt buiten de democratie en zo hoort het ook. De monarchie maakt deel uit van ons cultureel erfgoed en moet beschermd worden tegen de vernielzucht van een minderheid van de bevolking.

Waarom moet ik zo denken aan personages als MAO, LENIN, STALIN, FRANKO... als ik deze reactie lees. DIe stelden zich ook boven de democratie. EN zie eens wat voor een puinhoop ze hebben achtergelaten. (van MAO en FRanko ben ik niet zeker ofdat ze verkozen zijn).

Raf 2 december 2004 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lustige lezer
Waardig? U noemt het dus een goede zet om de Vlamingen en de Walen tegen elkaar op te zetten, en dat voor een toekomstige koning!! Dat een Vlaming dat doet OK, een Waal daar zijn ze al lang mee bezig, maar een teokomstige Koning???

Vlamingen en Walen tegen elkaar opzetten? Waar haal je dat uit? Of ben jij er ook zo eentje die denkt dat het Vlaams BlokBelang voor ALLE Vlamingen spreekt? Er zijn ook heel wat Vlamingen die niet gediend zijn van de separatistische intenties van het Vlaams BlokBelang...

Raf 2 december 2004 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lustige lezer
Waarom moet ik zo denken aan personages als MAO, LENIN, STALIN, FRANKO... als ik deze reactie lees. DIe stelden zich ook boven de democratie. EN zie eens wat voor een puinhoop ze hebben achtergelaten. (van MAO en FRanko ben ik niet zeker ofdat ze verkozen zijn).

Goeie vraag... De mensen die je daar opnoemt waren immers dictators die alle politieke en bestuurlijke macht naar zich toetrokken. Daar kan je onze prins bezwaarlijk van beschuldigen; hij heeft immers geen politieke macht. Dus inderdaad: waarom moet jij aan die personages denken? Beats me...

Vlaamse Leeuw 2 december 2004 22:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf
In jouw ogen misschien wel, maar zeker niet in de mijne. Wel integendeel: de prins heeft hiermee laten zien dat hij een waardige troonsopvolger is en een waardige koning zal zijn!

Dit terwijl een koning juist politiek neutraal moet zijn....

Kim 2 december 2004 22:08

Dat is het hem juist: Filip is Kroonprins, geen koning. Daarom is zijn uitspraak ook niet tegenstrijdig met de wet.

Pieter de Coninck 2 december 2004 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Dat is het hem juist: Filip is Kroonprins, geen koning. Daarom is zijn uitspraak ook niet tegenstrijdig met de wet.

In Frankrijk hadden ze ooit een Roi Soleil. Den belgiek heeft nu en Prince Soleil.

Raf 2 december 2004 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Dit terwijl een koning juist politiek neutraal moet zijn....

Waar staat die wetmatigheid te lezen?

Raf 2 december 2004 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Dat is het hem juist: Filip is Kroonprins, geen koning. Daarom is zijn uitspraak ook niet tegenstrijdig met de wet.

Zelfs als hij koning was, zou zijn uitspraak nog altijd niet strijdig zijn met de wet.

Kim 2 december 2004 22:14

Dit is terug te vinden in de Grondwet hoor, en op dat vlak heeft Vlaamse Leeuw gelijk: op het vlak van DE KONING.

Prins Filip is echter geen koning, dus hij heeft recht van vrije meningsuiting.

Maar ja, blijkbaar heeft het Vlaams Blok destijds een patent genomen op vrije meningsuiting... ;)

Raf 2 december 2004 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Dit is terug te vinden in de Grondwet hoor, en op dat vlak heeft Vlaamse Leeuw gelijk: op het vlak van DE KONING.

Neen, dat staat NERGENS in de grondwet.

Kim 2 december 2004 22:25

Wel Raf, je hebt verdorie gelijk! :)

Kim 2 december 2004 22:25

Er staat enkel dat de persoon des Konings onschendbaar is, zijn ministers zijn verantwoordelijk...

Raf 2 december 2004 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Er staat enkel dat de persoon des Konings onschendbaar is, zijn ministers zijn verantwoordelijk...

Voila! Niks over politieke neutraliteit dus...

Het Skill Effect 2 december 2004 22:31

64,29% zegt dat er geen wet is, duidelijk dus!

Musketo 2 december 2004 22:32

Ja maar, ik vind dat de prins ze bek moet houden...of wil dat ook al niks meer zeggen, vandaag de dag ?!:x

Raf 2 december 2004 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Musketo
Ja maar, ik vind dat de prins ze bek moet houden...of wil dat ook al niks meer zeggen, vandaag de dag ?!:x

:jerry:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be