Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
(Bericht 3197814)
Flikken blijven voor mij flikken hoor - welke huidskleur ze ook hebben, ik ben er niet voor...
Als dat echter samengaat met een samenleving vol flikken en veiligheidscamera's, dan heb ik toch liever een onveilige samenleving en een onveiligheidsgevoel... Ik voel niet voor een politiestaat.
Ik heb alleszins ook nog nooit problemen gehad met allochtonen, noch in schaarbeek, noch in molenbeek... Misschien werkt onveiligheidsgevoel wel als selffulfilling prophecy.
Met arrogante, patrouillerende flikken daarentegen... Zeker als je ook maar durft een opmerking te maken over machtsmisbruik tov van mensen, wanneer ze hun boeekje te buiten gaan, etc...
|
Hoedanook blijven 'flikken' functionarissen, waarop een democratische controle kan worden uitgeoefend, en waar burgers van allerlei gezindte deel van kunnen uitmaken, als ze de nodige opleidingen en examens daarvoor afwerken.
Ik pleit allerminst voor een 'politiestaat', maar als ik de keuze heb tussen een samenleving waar 'crapuul' ongestoord zijn gangetje kan gaan, een samenleving waar overheidsfunctionarissen over mijn veiligheid, maar vooral over de veiligheid van mijn zwakkere medeburgers waken, of een samenleving waar 'burgerwachten' en 'posse'-achtige organisaties het schoon weer maken, dan twijfel ik geen moment. Ik ga voor 'de flikken', en zou er misschien zèlfs zelf wel bij willen werken, om te helpen verhinderen dat het een fascistenclubje wordt, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik heb het geluk een brutale bek en een arrogante smoel te hebben, en misschien ben ik net daardoor al aan problemen ontkomen, ik weet het ook niet. Maar de oudjes in de buurt waar ik woon, de kleine jongens en meisjes die hier rondlopen en op straat of in het park spelen, de gewone brave huisvaders en -moeders met hun gezinnetje, ... al die mensen zijn niet zo 'sterk' als ik dat ben (of meen te zijn).
Om te vermijden dat die mensen steeds gemakkelijker in de val van extreem-rechts trappen (dat de problemen ook niet gaat kunnen oplossen, laten we wel wezen) durf ik in afwachting van een vreedzamer en minder weerloze samenleving echt wel hopen op een degelijk functionerende politiemacht, uiteraard op voorwaarde dat die aan democratische controle wordt onderworpen.
De paar rotte appels in de mand (en die zijn er, dat moet ook niet ontkend worden) zullen mij alvast niet tegenhouden de mand zèlf naar waarde te schatten, zo dom ben ik niet.
Ik hou niet van veralgemeningen ( �*lle si zijn la, alle boe zijn ba, ...),
niet in de éne, maar ook niet in de �*ndere richting.
Als, en ik benadruk de
als, als dus werkelijk zou blijken dat de verhoogde aanwezigheid van politie in de straten bijdraagt tot een leefbaarder samenleving (voor iederéén behalve het crapuul) dan zie ik echt niet in wat daartegen kan worden ingebracht.
Trouwens, het hangt nu ook al vol met camera's, hoor. Houden die jou tegen om jouw ding te doen? Ik dacht het niet. Mij ook niet. Ik doe immers niks verkeerds.
En nu zou ik jou toch een tegenvraagje willen stellen :
wat stel jij concreet (heel concreet, als het even kan) voor om oude en minder oude, bange en minder bange medemensen (zowel de jouwe als de mijne) te beschermen tegen - laten we een kat een kat en mekaar geen mietje noemen - onvervalst crapuul/tuig van de richel/gevaarlijke gekken?
Vriendelijke groeten vanwege
den djimi, het 'onnozel leraartje' uit B-1090
(met dank aan Circe voor mijn nieuwe 'nom de guerre' :lol::lol::lol: )