jamás será vencido |
15 januari 2008 23:12 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
(Bericht 3210042)
1) vergeet niet: dat (verschrikkelijke) VB-parcours geldt ook in ...Turkije!!
2) Als ik me niet vergis moet moslimvrouw moet zich bedekken om zich te onttrekken aan het oog van hitsige mannen. Dat is toch ongehoord! Daartegen moet toch elke linkse in opstand komen.
Verwant daaraan maar onnoemelijk veel erger is natuurlijk de vrouwenbesnijdenis waarbij vrouwen sexueel verminkt worden zodat ze geen sexueel genot meer beleven. In de hoop dat ze aldus geen mannen verleiden.
Moet links daar geen revolutie over ontketenen? Natuurlijk wel, maar het gebeurt niet. In tegendeel: onder het tapijt ermee!
Het VB werd oa veroordeeld omdat opmerkingen in dat verband een bepaalde bevolkingsgroep in een verkeerd daglicht stelde!!
Is dit niet om wanhopig van te worden. Ook als echte eerlijke linkse?
3) Wat een zwakke redenering: Zonder verplichte hoofddoek is er nog vrouwenonderdrukking, dus laat maar begaan!
Doe niets aan kankerbesttrijding want mensen gaan toch dood.
Geen snelheidsbeperking want er gebeuren toch ongelukken.
4) Dat is prachtig, maarhoe doe je dat?
5) het kapitalisme als bron van alle kwaad!!??
Ik werkte lange tijd in communistisch China 'waar alle mensen gelijk zijn'.
Vrouwen hadden er dezelfde rechten als mannen. In de praktijk kwam dat er op neer dat zoals meestal in de goede oude tijd de mannen de baas zijn en de vrouwen ook zeer zwaar lichamelijk werk verrichten.
Vrouwen brengen nu eenmaal kinderen ter wereld en dat heeft bepaalde gevolgen die men zo goed mogelijk moet opvangen. Als vrouwen geen kinderen meer ter wereld brengen worden finaal de boeken gesloten en is alles letterlijk opgelost.
|
1 Ik denk niet dat we turkije als grote voorbeeld land dienen te nemen, vooral als je weet hoe het daar met sommige mensenrechten gesteld is.
2 Dat is de hoofddoek volgens de koran, een hoofddoek wordt echter vaak nog om totaal andere redenen gedragen. Omwille van een identiteitsgevoel bijvoorbeeld, of als acte van rebelsheid (geloof het of niet, en ga praten met moslimmeisjes die er één dragen), sommigen vinden het gewoon hip om een hoofdoek te dragen (kijk maar naar de hippe combinaties die ze maken :-)) nog anderen vinden het eerder een cultureel dan een religieus symbool, enz. Het zou kortzichtig zijn de hoofddoek enkel in zijn religieuze context te schetsen...
3 Neen, dat is geen zwakke redering, pak de vrouwenonderdrukking aan, en het hoofddoekdebat wordt slechts bijzaak. Je moet gewoon oorzaak en gevolg gescheiden kunnen houden. De hoofddoek is niet de oorzaak van de vrouwenonderdrukking maar een gevolg.
4 Door de economische situatie te veranderen en toekomstperspectieven te bieden voor iedereen + mensen uit de marginalitieit te halen, ook met bijvoorbeeld een spreidingsbeleid. Ik weet dat het erg oncontoversieel is wat ik hier zeg (zeker voor een linkse) maar ik ben er ook van overtuigd dat om uit een armencultuur of uit de marginalitieit te geraken mensen ook werkelijk uit de marginale omgeving moeten worden getrkken. Van bij het begin concentratiescholen dus tegengaan, spreiden van waar mensen wonen, mensen met een armencultuur ook tussen mensen laten wonen die niet in de marginalitieit leven enz. Economische perspectieven dus, of positieve elementen, gecombineerd met spreiding om ook de culturele aspecten aan bod te laten komen.
5. Ik wil in geen geval een communistische dictatuur zoals china verdedigen. Maar dat dit communisme negatief is, wil nog niet zeggen dat ht huidige kapitalisme positief is. eengemaakte kracht voor de stridj voor rechtvaardigheid van alle werknemers, laat ons zien dat we veel minder verschillen en veel meer gelijk hebben dan we aanvankelijk meekregen in de huidige samenleving. De meeste verschillen tussen mannen en vrouwen zijn immers genderbepaald, dat betekent dat ze door opvoeding bepaald zijn. Een vrouw mag dan wel kinderen baren, hierna kan de man hier vengoed mee voor zorgen als de vrouw. Het baren van kinderen kan toch geen reden zijn dat alleen de vrouw voor de kinderen moet zorgen, of meer dan de man, dat een vrouw minder verdient, dat een vrouw in het huishouden alles moet doen, dat een vrouw onderdrukt mag worden, enz. Op elk opvoedkundig vlak moeten vrouwen en mannen dezelfde rechten kennen.
|