Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Spirit en de hoofddoeken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=100716)

Burkide 15 januari 2008 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3210881)
wel mijn beste, probeer me dan even uw vredelievende interpretatie

Ik vraag me ten eerste af waarom ik dat zou moeten. Laat het aan de moslims zelf over wat ze met hun sprookjesboek doen. Ik observeer slechts dat er verschillende interpretaties over de Koran bestaan.

Maar kom, ik zal vijf minuten moeite doen. Maar ook niet meer dan dat.

Citaat:

te geven van vb.

5:51 O ye who believe! Take not the Jews and the Christians for friends. They are friends one to another. He among you who taketh them for friends is (one) of them. Lo! Allah guideth not wrongdoing folk.
Ik zou ten eerste al een citaat nemen waarover er geen onenigheid van vertaling en interpretatie is (nuja goed, ik weet ook wel dat de "standaardtheorie" is dat een vertaling van de Koran een interpretatie is, maar je begrijpt wat ik bedoel). Volgens bepaalde interpretatoren moet je hier in plaats van "vrienden" "leraar" of "beschermer" lezen. 't Zou kunnen; ik lees geen Arabisch. Mijn versie van dat boek komt echter overeen met de jouwe.

Verder is m'n vraag of dit bedoeld is als tijdloos bevel, dan wel als concrete aanmaning in de concrete situatie waarin Mohammed - pardon God - dit aan de volgelingen zou meegedeeld hebben? Als je wat zoekt op het net, zie je dat er verschillende interpretaties van deze vers zijn, sommige met een serieuze draai. En dat is het punt: er bestaan verschillende interpretaties. 't Maakt niet uit of die nu juist zijn of niet, of zelfs consistent of niet. Misschien zijn er geen consistente vredelievende interpretaties van dat fragment (nuja, expliciet opgeroepen tot geweld wordt er in dat fragment ook niet, maar in andere die je allicht al snel zult aanhalen wel). Ik zie enkel dat de fundamentalistische interpretatie van Smiley door miljoenen moslims niet gevolgd wordt, en ik heb nog geen doorslaggevende reden gezien om hen - zelf atheïst zijnde - als minder echte moslims te beschouwen.

(A propos: ik trek de islam ook niet voor hoor. Hoe sneller het godsgeloof van de wereld verdwijnt, hoe beter. Al zie ik het niet zo snel gebeuren, en hangt het er natuurlijk van af waardoor het opgevolgd wordt.)

Knuppel 15 januari 2008 22:31

Citaat:

(A propos: ik trek de islam ook niet voor hoor. Hoe sneller het godsgeloof van de wereld verdwijnt, hoe beter. Al zie ik het niet zo snel gebeuren, en hangt het er natuurlijk van af waardoor het opgevolgd wordt.)
Heb je al een idee welke godsdienst nog vreesaanjagender is voor een vrije vrouw dan de islam?

luc broes 15 januari 2008 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 3210849)
Ik heb niet beweerd dat er meerdere Korans zijn; wel kan iedere tekst op verschillende wijze geïnterpreteerd worden. Mensen als Smiley houden echter bij hoog en bij laag vast dat de hunne de enige echte is, al wordt die niet gevolgd door 90% van diegenen die zich moslim noemen.

Dus één koran. Sommige van die teksten zijn zonneklaar en niet voor veel interpretaties vatbaar. Het zijn die 10% (van 1.5 miljard?) die ons zorgen baren en waar ook onze overheid best wat meer aandacht aanbesteedt

Burkide 15 januari 2008 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 3211067)
Dus één koran. Sommige van die teksten zijn zonneklaar en niet voor veel interpretaties vatbaar.

Contextloze tekst bestaat niet.

Citaat:

Het zijn die 10% (van 1.5 miljard?) die ons zorgen baren en waar ook onze overheid best wat meer aandacht aanbesteedt
Oh, maar dat daar paal en perk aan gesteld moet worden, daar ben ik het mee eens, hoor.

Burkide 15 januari 2008 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3211066)
Heb je al een idee welke godsdienst nog vreesaanjagender is voor een vrije vrouw dan de islam?

Los van de vraag of de vrouw (of de mens) wel überhaupt ergens vrij is: dat hangt er van af waar en wanneer. Op dit ogenblik zou ik in de eerste plaats niet als meisje geboren willen worden in een gebied waar vrouwenbesnijdenis nog dagelijkse praktijk is onder zowel "heidenen" als nominale moslims en christenen. Vervolgens zou ik me niet echt op m'n gemak voelen in veel moslimlanden, al zijn er daar ook gradaties (Bosnië is Saoedi-Arabië niet). Maar als ik een vrouw uit Tripoera was was zou ik ook het christendom met een scheef oog bekijken. Het Leger Gods lijkt me ook geen pretje te zijn, net als het Verzetsleger van de Heer. Kwantitatief gezien - d.w.z. door het grotere aantal theocratisch bestuurde landen in de islamwereld, en door het blijkbaar hogere percentage smileyisten in die landen - zou ik denken dat angst voor de islam in het bijzonder een logische stap is voor de vrouw.

Je moet niet doen alsof ik problemen onder de mat wil vegen, hoor.

Knuppel 15 januari 2008 23:02

En jij moet niet doen alsof ik eender welke religie genegen ben.

jamás será vencido 15 januari 2008 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 3210042)
1) vergeet niet: dat (verschrikkelijke) VB-parcours geldt ook in ...Turkije!!
2) Als ik me niet vergis moet moslimvrouw moet zich bedekken om zich te onttrekken aan het oog van hitsige mannen. Dat is toch ongehoord! Daartegen moet toch elke linkse in opstand komen.
Verwant daaraan maar onnoemelijk veel erger is natuurlijk de vrouwenbesnijdenis waarbij vrouwen sexueel verminkt worden zodat ze geen sexueel genot meer beleven. In de hoop dat ze aldus geen mannen verleiden.
Moet links daar geen revolutie over ontketenen? Natuurlijk wel, maar het gebeurt niet. In tegendeel: onder het tapijt ermee!
Het VB werd oa veroordeeld omdat opmerkingen in dat verband een bepaalde bevolkingsgroep in een verkeerd daglicht stelde!!
Is dit niet om wanhopig van te worden. Ook als echte eerlijke linkse?
3) Wat een zwakke redenering: Zonder verplichte hoofddoek is er nog vrouwenonderdrukking, dus laat maar begaan!
Doe niets aan kankerbesttrijding want mensen gaan toch dood.
Geen snelheidsbeperking want er gebeuren toch ongelukken.
4) Dat is prachtig, maarhoe doe je dat?
5) het kapitalisme als bron van alle kwaad!!??
Ik werkte lange tijd in communistisch China 'waar alle mensen gelijk zijn'.
Vrouwen hadden er dezelfde rechten als mannen. In de praktijk kwam dat er op neer dat zoals meestal in de goede oude tijd de mannen de baas zijn en de vrouwen ook zeer zwaar lichamelijk werk verrichten.
Vrouwen brengen nu eenmaal kinderen ter wereld en dat heeft bepaalde gevolgen die men zo goed mogelijk moet opvangen. Als vrouwen geen kinderen meer ter wereld brengen worden finaal de boeken gesloten en is alles letterlijk opgelost.

1 Ik denk niet dat we turkije als grote voorbeeld land dienen te nemen, vooral als je weet hoe het daar met sommige mensenrechten gesteld is.
2 Dat is de hoofddoek volgens de koran, een hoofddoek wordt echter vaak nog om totaal andere redenen gedragen. Omwille van een identiteitsgevoel bijvoorbeeld, of als acte van rebelsheid (geloof het of niet, en ga praten met moslimmeisjes die er één dragen), sommigen vinden het gewoon hip om een hoofdoek te dragen (kijk maar naar de hippe combinaties die ze maken :-)) nog anderen vinden het eerder een cultureel dan een religieus symbool, enz. Het zou kortzichtig zijn de hoofddoek enkel in zijn religieuze context te schetsen...
3 Neen, dat is geen zwakke redering, pak de vrouwenonderdrukking aan, en het hoofddoekdebat wordt slechts bijzaak. Je moet gewoon oorzaak en gevolg gescheiden kunnen houden. De hoofddoek is niet de oorzaak van de vrouwenonderdrukking maar een gevolg.
4 Door de economische situatie te veranderen en toekomstperspectieven te bieden voor iedereen + mensen uit de marginalitieit te halen, ook met bijvoorbeeld een spreidingsbeleid. Ik weet dat het erg oncontoversieel is wat ik hier zeg (zeker voor een linkse) maar ik ben er ook van overtuigd dat om uit een armencultuur of uit de marginalitieit te geraken mensen ook werkelijk uit de marginale omgeving moeten worden getrkken. Van bij het begin concentratiescholen dus tegengaan, spreiden van waar mensen wonen, mensen met een armencultuur ook tussen mensen laten wonen die niet in de marginalitieit leven enz. Economische perspectieven dus, of positieve elementen, gecombineerd met spreiding om ook de culturele aspecten aan bod te laten komen.
5. Ik wil in geen geval een communistische dictatuur zoals china verdedigen. Maar dat dit communisme negatief is, wil nog niet zeggen dat ht huidige kapitalisme positief is. eengemaakte kracht voor de stridj voor rechtvaardigheid van alle werknemers, laat ons zien dat we veel minder verschillen en veel meer gelijk hebben dan we aanvankelijk meekregen in de huidige samenleving. De meeste verschillen tussen mannen en vrouwen zijn immers genderbepaald, dat betekent dat ze door opvoeding bepaald zijn. Een vrouw mag dan wel kinderen baren, hierna kan de man hier vengoed mee voor zorgen als de vrouw. Het baren van kinderen kan toch geen reden zijn dat alleen de vrouw voor de kinderen moet zorgen, of meer dan de man, dat een vrouw minder verdient, dat een vrouw in het huishouden alles moet doen, dat een vrouw onderdrukt mag worden, enz. Op elk opvoedkundig vlak moeten vrouwen en mannen dezelfde rechten kennen.

Burkide 15 januari 2008 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3211112)
En jij moet niet doen alsof ik eender welke religie genegen ben.

Heb ik dat dan gedaan?

Knuppel 16 januari 2008 00:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 3211160)
Heb ik dat dan gedaan?

Door een andere godsdienst, waar ik evengoed niks meer mee te maken wil hebben, tegenover de islam te zetten lijkt het daar wel op, ja.
Ik heb geen trek om de ene religie, die ik vrijwillig achter mij mócht laten, tegen een andere in te ruilen die me op een dag misschien met geweld opgedrongen wordt. Mijn stiefdochter loopt nu al met een hoofddoek door bepaalde delen van Brussel om niet lastig gevallen te worden door aanhangers van de islam.

Burkide 16 januari 2008 00:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3211297)
Door een andere godsdienst, waar ik evengoed niks meer mee te maken wil hebben, tegenover de islam te zetten lijkt het daar wel op, ja.

Dan heb ik je onbedoeld een verkeerde indruk gegeven: ik heb gewoon een overzicht gegeven van het basisassortiment, en proberen uit te leggen hoe ik uit dat assortiment m'n "keuze" maakte.

jamás será vencido 16 januari 2008 00:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3211297)
Ik heb geen trek om de ene religie, die ik vrijwillig achter mij mócht laten, tegen een andere in te ruilen die me op een dag misschien met geweld opgedrongen wordt. Mijn stiefdochter loopt nu al met een hoofddoek door bepaalde delen van Brussel om niet lastig gevallen te worden door aanhangers van de islam.

het probleem van de onderklasse,
zeer schrijnend en compleet wetteloos.

Knuppel 16 januari 2008 01:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 3211313)

Dat zijn jouw woorden.

Mijn stiefdochter wordt enkel lastig gevallen door islamaanhangers en alleen als ze zonder hoofddoek door bepaalde wijken van Brussel moet voor haar werk.

luc broes 16 januari 2008 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 3211313)

Juist. Maar meestal door de overheid èn door links onder het tapijt geveegd.

ancapa 16 januari 2008 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 3208267)
en ze is er vet mee.....een een schaamhaarvodje en gezond verstand, begrijpe wie kan. Spirit zal hiermee hun kiezersaantal zien afkalven, wat op zich wel een goeie zaak is.

de vlamingen stemmen daar niet meer voor... alleen nog "domme belgen"

Bertje zijn oogjes zien glinsteren :roll: hij was bijna in extase...

In HUMO beweert hij zelfs geen mongool te zijn... :lol:

Chipie 16 januari 2008 13:53

De linkse filosoof Lévy beweert dat de linksen geen kritiek mogen uitoefenen op de Islam…

Schijnbaar klopt dat... :-D

Burkide 16 januari 2008 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3211960)
De linkse filosoof Lévy beweert dat de linksen geen kritiek mogen uitoefenen op de Islam…

Schijnbaar klopt dat... :-D

Anders zou je misschien eens moeten begrijpend lezen wat de linksen op dit forum zeggen...

Trouwens, Lévy... Als dat al een filosoof is, is het slecht gesteld met de Franse wijsbegeerte. :roll:

Knuppel 16 januari 2008 16:29

Citaat:

Bertje zijn oogjes zien glinsteren hij was bijna in extase...
Begrijpelijk.
Hij denkt het volgende concept gevonden te hebben om niet helemaal van de kaart geveegd te worden de volgende verkiezingen.
Hoop doet leven.

circe 16 januari 2008 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3212250)
Begrijpelijk.
Hij denkt het volgende concept gevonden te hebben om niet helemaal van de kaart geveegd te worden de volgende verkiezingen.
Hoop doet leven.

kijk Knuppel, gelijk wat dat 'm doet, gelijk voor welke partij het 'm doet, gelijk of hij nu zijn rode, zijn blauwe, zijn groene of desnoods zijn gele broek met bruine strepen afsteekt: als hij nu WEER EENS MINISTER wordt, dan vind ik dat hij tenminste in het Guinness Book moet vermeld worden!

Knuppel 16 januari 2008 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3212255)
kijk Knuppel, gelijk wat dat 'm doet, gelijk voor welke partij het 'm doet, gelijk of hij nu zijn rode, zijn blauwe, zijn groene of desnoods zijn gele broek met bruine strepen afsteekt: als hij nu WEER EENS MINISTER wordt, dan vind ik dat hij tenminste in het Guinness Book moet vermeld worden!

Mij goed.
En hoe ga je het rekord noemen dat hij brak?

circe 16 januari 2008 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3212273)
Mij goed.
En hoe ga je het rekord noemen dat hij brak?

"Minister voor het leven" terwijl hij ongeveer alle partijen waar hij voor opkomt laat verliezen?

de volksunie
iets er nog tussenin dacht ik?
dan iets van ID2000?
dan spirit?
dan spa?

en ondertussen blijft dienen gast toch altijd maar minister-van-iets hé?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be