Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Chicago stijl van ''jongeren'' in Anderlecht. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=104626)

Adrian 20 april 2008 13:48

Somalië, das een landje naar uw maatstaven Heftruck!
Ik stel voor dat je naar daar verhuisd en dan kan je leven zoals jij het zo graag wilt.

Adrian 20 april 2008 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 3372711)
Naïef. :rofl:

Ja zeg, stel je voor, ik zou wel eens kunnen genieten van 't leven en een hoog inkomen kunnen hebben en andere dingen doen dan wat mij voorgeschreven wordt! En dan ben ik geen goede slaaf! Daar moet toch iets aan gedaan worden want dat kan niet door de beugel!

Hoezo, heb jij geen goed inkomen en kan jij niet genieten van je leven?
Dan zal je vast iets fouts gedaan hebben vrees ik.

HAMC 20 april 2008 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3372746)
Die bronnen citeren de wet en verwijzen er rechtstreeks naar.

Verwijzen en interpreteren.

Citaat:

Ik geloof nooit dat iemand enkel en alleen daarvoor veroordeeld is tot 2 jaar cel.
U sluit deze situatie uit op basis van uw geloof? Ik geloof niet dus het bestaat niet?

Kom nou.

Heftruck 20 april 2008 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adrian (Bericht 3372752)
Hoezo, heb jij geen goed inkomen en kan jij niet genieten van je leven?
Dan zal je vast iets fouts gedaan hebben vrees ik.

'k Heb niet de indruk dat jij snapt wat ik bedoel.

Heftruck 20 april 2008 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adrian (Bericht 3372749)
Somalië, das een landje naar uw maatstaven Heftruck!
Ik stel voor dat je naar daar verhuisd en dan kan je leven zoals jij het zo graag wilt.

Ik stel voor dat jij stopt met domme dingen te schrijven over zaken waar je geen knijt van kent.

En dat je een cursus grammatica neemt.

GaRnaaLBeeR 20 april 2008 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 3370235)
de rode VRT zwijgt natuurlijk in alle talen.

Ik heb het anders wel op de vrt zien komen.

Maar kom.

Adrian 20 april 2008 14:07

Probleem is Heftruck.
Dat een mens niet meer content kan zijn met wat hij heeft.
Pipo's zoals jij die het beter denken te weten en het gewoon zijn van hun zin te doen en hun willetje op te dringen aan anderen op een arrogante egoistische manier.
Die lak hebben aan regeltjes en wetten want ze tellen niet voor hen.
Die het uitstekend vinden dat nozems andere mensen (politie) aanvallen.
Awel schone jongen, degoutant is dat.
Ga ergens anders bleiten als het u hier in den Belgiek niet aanstaat.
Ik ben een gelukkig mens als "slaaf, meeloper, naiveling" etc....dus wie is den domste...gij die kakt op vanalles en nog wat en het klein kind uithangt, of ik de gewone simpele burger die een nette inkomen heeft en leeft!

Heftruck 20 april 2008 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adrian (Bericht 3372794)
hun willetje op te dringen aan anderen op een arrogante egoistische manier.

Nu heb je 't over politici en politie. Niet over mij.

daiwa 20 april 2008 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door GaRnaaLBeeR (Bericht 3372772)
Ik heb het anders wel op de vrt zien komen.

Maar kom.

De vrijdag, de dag na de feiten, was op teletekst van VTM dat te lezen en op de rode VRT niks.

Duvelke 20 april 2008 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3372659)
Kijk, ik doe nog èèn poging.

Als men u pakt met planten bij u thuis wordt u opgepakt en opgesloten in de gevangenis. U komt correctioneel voor en men veroordeeld u tot een jaar of twee gevangenis.

Als u kan bewijzen dat u niet geoogst hebt dan gaat u naar het beroepshof en die spreken u vrij omdat u niet geoogst hebt.

Wat leren we daarvan? Dat oogsten strafbaar is, begrijpt u het nu?

Volgens de wet heb je idd gelijk ja :)
maar in de realiteit gebeurt het vaak (ik zeg niet altijd) anders :)

Rechtvaardigheid 21 april 2008 09:32

De Standaard zondag 20 april 2008

Vakbonden razend na vrijlating jongeren die politie aanvallen

'De politiek heeft vooral in de regio Brussel een aantal wijken echt laten verrotten', zegt Philip Van Hamme van de vakbond NSVP.

© Photo News

ANDERLECHT - Jongeren uit Anderlecht die een politiepatrouille bekogelden met stenen en vervolgens de agenten met twintig man te lijf gingen, zijn door het parket meteen weer vrijgelaten. 'In Anderlecht lachen een aantal boefjes zich nu kapot', zuchten de vakbonden in koor.

Donderdagavond liep het andermaal uit de hand in Anderlecht. Agenten op patrouille werden op het kruispunt van de Bergensesteenweg en de Habermansraat bekogeld met stenen. Toen ze stopten om de schade aan hun wagen op te meten en de daders te zoeken, kwam het tot schermutselingen met een groep van een twintigtal jongeren die geamuseerd stonden toe te kijken. Ook een tweede patrouille, die ter versterking was opgeroepen, raakte betrokken. De agenten werden omgeduwd en bijzonder agressief aangevallen.

Uiteindelijk kon de politie de twee meest agressieve jongeren, beiden 19 jaar oud, oppakken en meenemen naar het commissariaat. Daar kwam het echter opnieuw tot incidenten toen vijf jongeren met geweld de vrijlating van hun kompanen kwamen eisen. Hierbij werd nog een derde jongere, 21 jaar oud, opgepakt.

Alle drie zijn ze bekend voor feiten als geweldplegingen, diefstallen en drugsdelicten. Toch werden ze enkele uren na hun aanhouding al meteen weer vrijgelaten door het parket van Brussel wegens onvoldoende elementen in het dossier voor een verdere aanhouding en geen gevaar voor de samenleving.

De politievakbonden reageren ontmoedigd. 'De situatie in Anderlecht en enkele andere plaatsen in Brussel is hopeloos', zucht Janpiet Callens van Sypol.be. 'Al jaren worden wij met dergelijk geweld geconfronteerd. Maar het wordt doodgezwegen omdat het natuurlijk geen mooi verhaal is: groepen jongeren, bijna allemaal allochtoon of van allochtone afkomst, die foert gezegd hebben tegen de samenleving en volgens hun eigen normenstelsel leven. Aanvallen in groep uitvoeren, op burgers zowel als op politie, is daar een deel van. Pakken we iemand van hen op, dan staan hele bendes voor het commissariaat amok te maken. Wordt een van hen veroordeeld tot een gevangenisstraf, dan is dat een eer. Weer buiten kan hij voortdoen, maar dan met een grotere reputatie. Zoals het nu loopt, is de situatie hopeloos.'

'Vooral omdat ze steeds meer de controle over de straat krijgen', weet Philip Van Hamme van de NSVP. 'Het is een strijd die ze voeren tegen de politie. En wij staan er alleen voor. De politiek heeft vooral in de regio Brussel een aantal wijken echt laten verrotten. Met zelfs impliciet de opdracht aan de politie om niet te veel aandacht aan die wijken te besteden. En nu zijn het kankers geworden waar de boefjes baas zijn en de politie nauwelijks nog kan patrouilleren zonder problemen te krijgen. Kijk naar de aanvallen op bussen in de wijk Kuregem in Anderlecht, kijk naar dit incident. Het zijn slechts topjes van de ijsberg, dit is schering en inslag in Brussel.'

'Optreden tegen al die agressie is moeilijk', beseft Jan Schonkeren van de VSOA. 'We zien het de laatste vijftien jaar steeds meer gebeuren: bendes komen met twintig op je af, de ene slaat, de andere duwt, een derde steelt. Komen ze ooit voor een rechter, dan verschuilen ze zich achter elkaar. Gevolg: collectieve straffeloosheid voor iedereen. De wet is immers niet voorzien op dit soort incidenten en is dringend toe aan een aanpassing. Dat beseffen die gasten, reken maar dat ze nu in Anderlecht goed aan het lachen zijn met de politie.'

De malaise die zo gecreëerd wordt, is tergend. Brussel Zuid, de politiezone waarin Anderlecht ligt, kampt met een schrijnend gebrek aan manschappen. Iedereen loopt er weg. Bepaalde buurten worden volgens verschillende gesprekspartners bewust gemeden door politieagenten.

'We vinden er alleen problemen', luidt het. 'Er komen onvermijdelijk incidenten van. Als je optreedt, krijg je die bendes op je dak. Daarna het parket, dat het dossier klasseert. En ten slotte de politiek, die zich kwaad maakt dat je beter niet in dat potje had geroerd.'

De conclusie is dan ook eensluidend: 'Op die manier zijn de boefjes baas over de politie.'

Ik zou geen politieagent willen zijn, maar ik ben blij dat er nog altijd moedigen zijn die de job willen doen.

floppy 21 april 2008 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rechtvaardigheid (Bericht 3373926)
De Standaard zondag 20 april 2008

Vakbonden razend na vrijlating jongeren die politie aanvallen

'De politiek heeft vooral in de regio Brussel een aantal wijken echt laten verrotten', zegt Philip Van Hamme van de vakbond NSVP.

© Photo News

ANDERLECHT - Jongeren uit Anderlecht die een politiepatrouille bekogelden met stenen en vervolgens de agenten met twintig man te lijf gingen, zijn door het parket meteen weer vrijgelaten. 'In Anderlecht lachen een aantal boefjes zich nu kapot', zuchten de vakbonden in koor.

Donderdagavond liep het andermaal uit de hand in Anderlecht. Agenten op patrouille werden op het kruispunt van de Bergensesteenweg en de Habermansraat bekogeld met stenen. Toen ze stopten om de schade aan hun wagen op te meten en de daders te zoeken, kwam het tot schermutselingen met een groep van een twintigtal jongeren die geamuseerd stonden toe te kijken. Ook een tweede patrouille, die ter versterking was opgeroepen, raakte betrokken. De agenten werden omgeduwd en bijzonder agressief aangevallen.

Uiteindelijk kon de politie de twee meest agressieve jongeren, beiden 19 jaar oud, oppakken en meenemen naar het commissariaat. Daar kwam het echter opnieuw tot incidenten toen vijf jongeren met geweld de vrijlating van hun kompanen kwamen eisen. Hierbij werd nog een derde jongere, 21 jaar oud, opgepakt.

Alle drie zijn ze bekend voor feiten als geweldplegingen, diefstallen en drugsdelicten. Toch werden ze enkele uren na hun aanhouding al meteen weer vrijgelaten door het parket van Brussel wegens onvoldoende elementen in het dossier voor een verdere aanhouding en geen gevaar voor de samenleving.

De politievakbonden reageren ontmoedigd. 'De situatie in Anderlecht en enkele andere plaatsen in Brussel is hopeloos', zucht Janpiet Callens van Sypol.be. 'Al jaren worden wij met dergelijk geweld geconfronteerd. Maar het wordt doodgezwegen omdat het natuurlijk geen mooi verhaal is: groepen jongeren, bijna allemaal allochtoon of van allochtone afkomst, die foert gezegd hebben tegen de samenleving en volgens hun eigen normenstelsel leven. Aanvallen in groep uitvoeren, op burgers zowel als op politie, is daar een deel van. Pakken we iemand van hen op, dan staan hele bendes voor het commissariaat amok te maken. Wordt een van hen veroordeeld tot een gevangenisstraf, dan is dat een eer. Weer buiten kan hij voortdoen, maar dan met een grotere reputatie. Zoals het nu loopt, is de situatie hopeloos.'

'Vooral omdat ze steeds meer de controle over de straat krijgen', weet Philip Van Hamme van de NSVP. 'Het is een strijd die ze voeren tegen de politie. En wij staan er alleen voor. De politiek heeft vooral in de regio Brussel een aantal wijken echt laten verrotten. Met zelfs impliciet de opdracht aan de politie om niet te veel aandacht aan die wijken te besteden. En nu zijn het kankers geworden waar de boefjes baas zijn en de politie nauwelijks nog kan patrouilleren zonder problemen te krijgen. Kijk naar de aanvallen op bussen in de wijk Kuregem in Anderlecht, kijk naar dit incident. Het zijn slechts topjes van de ijsberg, dit is schering en inslag in Brussel.'

'Optreden tegen al die agressie is moeilijk', beseft Jan Schonkeren van de VSOA. 'We zien het de laatste vijftien jaar steeds meer gebeuren: bendes komen met twintig op je af, de ene slaat, de andere duwt, een derde steelt. Komen ze ooit voor een rechter, dan verschuilen ze zich achter elkaar. Gevolg: collectieve straffeloosheid voor iedereen. De wet is immers niet voorzien op dit soort incidenten en is dringend toe aan een aanpassing. Dat beseffen die gasten, reken maar dat ze nu in Anderlecht goed aan het lachen zijn met de politie.'

De malaise die zo gecreëerd wordt, is tergend. Brussel Zuid, de politiezone waarin Anderlecht ligt, kampt met een schrijnend gebrek aan manschappen. Iedereen loopt er weg. Bepaalde buurten worden volgens verschillende gesprekspartners bewust gemeden door politieagenten.

'We vinden er alleen problemen', luidt het. 'Er komen onvermijdelijk incidenten van. Als je optreedt, krijg je die bendes op je dak. Daarna het parket, dat het dossier klasseert. En ten slotte de politiek, die zich kwaad maakt dat je beter niet in dat potje had geroerd.'

De conclusie is dan ook eensluidend: 'Op die manier zijn de boefjes baas over de politie.'

Ik zou geen politieagent willen zijn, maar ik ben blij dat er nog altijd moedigen zijn die de job willen doen.

Hallo Doki, Duvelke, Filosoof,...? Wat gaan we doen? Een paar straathoekwerkers erop af sturen?

Ze meer kansen geven? Ze niet meer discrimineren? Minder racistisch zijn?

Positiefke 21 april 2008 10:04

De politiek is in de eerste plaats de schuldige.
Geef die jongens kansen, geen verwaarlozing en negeer ze niet.
Wat wil je nu als ze zijn opgegeven door iedereen.
Het is een schreeuw naar aandacht.

Rob Roy 21 april 2008 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rechtvaardigheid (Bericht 3373926)

Een verantwoordelijk politicus zou ervoor zorgen dat kandidaat-politiemensen in die zones beter betaald én beter bewapend worden.

De PS-politici van Anderlecht, Molenbeek etc. hebben de situatie zo laten verrotten dat nu enkel nog een Sarkozy-aanpak een kans maakt. Het ziet er naar uit dat er een soort speciaal voorstadskorps met specifiek getrainde en bewapende troepen moet komen.

Positiefke 21 april 2008 10:08

Ze hadden beter de rijkswacht behouden.

Rechtvaardigheid 21 april 2008 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Positiefke (Bericht 3373986)
De politiek is in de eerste plaats de schuldige.
Geef die jongens kansen, geen verwaarlozing en negeer ze niet.
Wat wil je nu als ze zijn opgegeven door iedereen.
Het is een schreeuw naar aandacht.

Kijk, er zit een kern van waarheid in je betoog: sommige jongeren zullen gebaat zijn wanneer ze meer kansen krijgen. Maar ik vind het schofferend - en het druist in tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel - om te horen dat de jeugdcriminaliteit in bijvoorbeeld Brussel een 'schreeuw naar aandacht is'. Als je zo redeneert kan verkrachting ook een schreeuw naar aandacht zijn hoor. Dat praat het echter niet goed. Er is nog zoiets als verantwoordelijkheid.

Als je iemand in elkaar slaagt, verdien je een straf. Dat is niet abnormaal. Straf dat ik dit eigenlijk moet schrijven.

Doki 21 april 2008 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door floppy (Bericht 3373965)
Hallo Doki, Duvelke, Filosoof,...? Wat gaan we doen? Een paar straathoekwerkers erop af sturen?

Ze meer kansen geven? Ze niet meer discrimineren? Minder racistisch zijn?

Ik kan niet antwoorden voor de anderen maar wat mij betreft heb je denk ik eventjes niet gevolgd Floppy. Ik heb in deze thread een oproep gelanceerd om meer te weten te komen over de oorzaak van het feit dat die jongens zomaar terug worden vrijgelaten, maar daar heeft tot nu toe nog niemand op gereageerd. Het is uiteraard niet normaal dat die gasten zonder straf onmiddellijk worden losgelaten, maar om daar iets aan te kunnen doen moet je eerst duidelijkheid scheppen over waarom dat zomaar kan gebeuren. Het lijkt alvast niet aan de politie zelf te liggen, want die lijkt me zwaar gefrustreerd door deze gang van zaken. Waar ligt het probleem dan wel? Overvolle instellingen? Probleem met de wetgeving terzake? Slechte coördinatie tussen politie en gerecht? Verrottingsstrategie zoals wordt gesuggereerd in jouw bijdrage? En wie zit er dan achter die strategie? Allemaal vragen die moeten worden beantwoord. Het heeft weinig zin om tot in den treure te zitten herhalen dat het toch allemaal schandalig is en dat het toch ver gekomen is.

Rob Roy 21 april 2008 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doki (Bericht 3374009)
Ik kan niet antwoorden voor de anderen maar wat mij betreft heb je denk ik eventjes niet gevolgd Floppy. Ik heb in deze thread een oproep gelanceerd om meer te weten te komen over de oorzaak van het feit dat die jongens zomaar terug worden vrijgelaten, maar daar heeft tot nu toe nog niemand op gereageerd. Het is uiteraard niet normaal dat die gasten zonder straf onmiddellijk worden losgelaten, maar om daar iets aan te kunnen doen moet je eerst duidelijkheid scheppen over waarom dat zomaar kan gebeuren. Het lijkt alvast niet aan de politie zelf te liggen, want die lijkt me zwaar gefrustreerd door deze gang van zaken. Waar ligt het probleem dan wel? Overvolle instellingen? Probleem met de wetgeving terzake? Slechte coördinatie tussen politie en gerecht? Verrottingsstrategie zoals wordt gesuggereerd in jouw bijdrage? En wie zit er dan achter die strategie? Allemaal vragen die moeten worden beantwoord. Het heeft weinig zin om tot in den treure te zitten herhalen dat het toch allemaal schandalig is en dat het toch ver gekomen is.

Doki heeft gelijk. De grote vraag zal imho echter blijken te zijn: zullen redelijk links en redelijk rechts eindelijk tot een gezamenlijke analyse van de verantwoordelijkheden kunnen komen?

floppy 21 april 2008 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy (Bericht 3374012)
Doki heeft gelijk. De grote vraag zal imho echter blijken te zijn: zullen redelijk links en redelijk rechts eindelijk tot een gezamenlijke analyse van de verantwoordelijkheden kunnen komen?

>En een OPLOSSING die er één is. Ik denk dat we nu tijd genoeg gehad hebben om meer kansen te geven, om verder aan te modderen; ik geloof dat het nu tijd is voor een HARDE aanpak (die kampen in Siberië zijn m.i. niet slecht).

Rechtvaardigheid 21 april 2008 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy (Bericht 3374012)

Ik heb eens aan een commissaris gevraagd wat volgens hem het probleem was. Hij zei dat 'het onmiddellijk of snel vrijlaten van verdachten en veroordeelden - niet alleen minderjarigen - een gevolg was van het te beperkt aantal gevangenissen'. Waarom bouwt de overheid dan geen gevangenissen bij? 'Omdat gevangenissen veel geld kosten - het zijn dure instellingen met veel personeel - en omdat weinig mensen er ééntje in hun achtertuin willen hebben'.

Hij zei ook dat hij dacht dat 'veel politici gevangenissen als een slechte besteding beschouwen omdat gevangenissen de neiging hebben om tot de maximale capaciteit op te vullen'.

Ik kan niet zeggen dat ik met het bovenstaande akkoord ben, maar volgens hem waren er studies gemaakt die suggeren dat als je tien gevangenissen bijbouwt - wat zeer veel is - je na vijf jaar tien overbevolkte gevangenissen hebt. En dat de daling van de criminaliteit verwaarloosbaar zou zijn. Je bent dus alleen veel geld kwijt.

Tja, je kan criminelen toch ook niet ongestraft laten rondlopen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be