Citaat:
Schaf de pariteit NIET af EN je Verandert niets.
|
Akkoord ! De pariteit maakt België een oneerlijke zaak voor Vlamingen. Doe mij kiezen tussen België mét en een Onafhankelijk Vlaanderen. En ik kies het laatste. Maar zover is het nog niet.
Citaat:
Het enige verschil is, dat de Vlamingen die nu in Wallonië wonen, misschien of een Vlaamse partij gaan stemmen
|
En dat onze 60% zal doorwegen.
Citaat:
Daartegenover krijg je de massa's "allochtonen ( polen, zweden, fransen, zwitsers enz ) die plots de keuze krijgen om ook vanuit Vlaanderen in België op partijen te stemmen die een wereldtaal, het Frans, spreken. Doe daar nog de demonisering van Vlaanderen bij.
|
Hoeveel "allochtonen" hebben er werkelijk kiesplicht ? En dat kan je perfect gelijktrekken met kiesrecht, ook. En de soep zal zeker niet zo heet gegeten worden.
Citaat:
En wat met gewesten en gemeenschappen ??? Terug naar af ?
|
Nee Nee Neen. Federale parlementen verkozen in een nationale kieskring. Ja de Senaat kan gaan, als 't aan mij ligt. De gewesten blijven zoals ze zijn. Al zou daar een vereenvoudiging zeker geen kwaad kunnen. In plaats van 3 gemeenschappen en 3 gewesten zouden dat 4 geografische bepalingen kunnen worden. Vlaanderen, Brussel, Wallonië en Duits België. Van het onlogische 'gemeenschappen' naar het meer vatbare 'territorium' beginsel.
Tot voor kort vertrok ik mentaal van een sterk Federale overkoepeling. Nu moet ik zeggen dat ook mijn geduld met de politici (vooral Brusselse) op zijn laatste pootjes loopt. Daarom alle bevoegdheden overbrengen naar de gewesten. En vandaar uit herverdelen. En ik denk zelfs iedere federale regeringsvorming opnieuw. Het vallen van een Federale regering betekent dan dat ze haar bevoegdheden teruggeeft aan de gewesten. Ik heb er een voorkeur aan om die bevoegdheden die draaien rond solidariteit zo wie zo federaal te houden. Ik ben er ook van overtuigd dat de gewesten best in bereid zijn om bevoegdheden federaal uit te besteden als de federale parlementen eerlijk zijn samengesteld.
Citaat:
Zelfs als men de pariteit afschaft, dan is geen enkele taalgemeenschap nog zeker, ook al zijn er beschermingen van minderheden.
|
Neen, want de echte macht ligt bij de gewesten. Zelfs als de gewesten vandaag maar beslissen dat de federale regering zo goed als geen bevoegdheden krijgt, zelfs dan zullen ze dat in de nabije toekomst wel doen.
Want samenwerken is nodig. Maar kan niet als er geen kanalen meer voor aanwezig zijn, gesteund en bekrachtig door een kiezers korps.
Concreet is dit allemaal niet 't zelfde als opsplitsen van België. Dat kunnen we toch niet. Als we opsplitsen, wat doen we dan met de faciliteiten gemeenten ? En met Brussel ? Opsplitsen en Brussel aan de Walen geven is 't zelfde als B-H-V splitsen en als toegeving Brussel uitbreiden. Opsplitsen en Brussel er niet bij nemen is voor mij geen optie. Dus voor dat we opsplitsen moet daar een oplossing voor gevonden worden. En liefst een Vlaamse. 't Zelfde voor de faciliteiten gemeenten. En wat doe je met Duitstalig België ? Bij Wallonië indelen ? Dat staat zeker gelijk aan ze verfransen ook. En ? Zouden die niet liever bij Vlaanderen blijven ?
Dit is ook niet 't zelfde als een confederaal gebeuren. In een Confederaal gebeuren is er geen Federale regering met bevoegdheden. We hebben daarbij geen enkele manier meer om Brussel en Wallonië onder de spreekwoordelijke knoet te houden.
Concreet betekent dit ook het verplaatsen van communautaire problemen naar de gewesten. Waar ze thuishoren.
Citaat:
Ik blijf dus bij mijn standpunt:
|
Met respect voor jouw standpunt. En dank dat je mij de kans te geeft om mijn standpunt uit te klaren en stapje voor stapje bij te stellen (onder invloed van o.a. jouw kritiek).