Oorspronkelijk geplaatst door frituur oswald
(Bericht 3685193)
Als alle partijen het over één ding hartroerend eens zijn, dan is het wel dit: het verschil tussen werken en niet werken is in België verwaarloosbaar. Nog frappanter is dat de een werkende soms slechter wegkomt dan een niet werkende. Alle partijen mogen het hierover eens zijn, de remedies die ze vooropstellen verschillen natuurlijk (met alle partijen dan bedoel ik niet alleen politiek partijen maar ook de vakbonden, de werkgeversorganisaties, ...). De vooropgestelde remedies situeren zich tussen de lonen verhogen en de vervanginkomens verminderen in volume en/of tijd. Los van de remediërende aspecten blijft er de berekening dat -bij de lage looncategorieën- het verschil tussen werken en niet werken erg klein (soms negatief) is, logisch dat de arbeidsstimulans binnen deze loonscategorie even klein (soms negatief) is. Dit heeft geen uitstaans met ideologie, het is een kwestie van rekenen. Verder is het een mathematisch gegeven dat het leeuwendeel van de immigranten enkel op competenties kunnen bogen die slechts toegang geven tot de laag betaalde jobs. Dat deze groep niet behept is met een aandrift werken, is dus ook een mathematisch gegeven. Nogmaals, dit heeft niets met ideologie te maken, ook niet met een schuldvraag, het is gewoon een kwestie van rekenen.
En terwijl we nu toch aan het rekenen zijn: een bedrijf leiden is net zo goed een kwestie van rekenen; een bedrijf zal rationeel zijn of niet zijn. Een bedrijfsleider kan zich hoogstens metafysische hobby’s permiteren, op de bedrijfsvloer geldt de ratio. Wie hieraan twijfelt, moet maar ijveren voor een subforum ten behoeve van Madame Soleil. En nu we toch bezig zijn over de ratio kan het geen kwaad om er op te wijzen dat racisme zo irrationeel is als de neten. Ik wil maar zeggen: wie denkt dat een bedrijf zich irrationele fantasietjes �* la racisme kan veroorloven, mag de discussie verder zetten in het subforum van Madame Soleil.
Natuurlijk zijn er (bijvoorbeeld) de exploten van de poortenfabrikant die geen Marokkanen bij zijn installateurs wenste. Hiermee kwam hij zijn klanten tegemoet, waarvan hij vermoedde dat ze een negatief beeld over Marokkanen levendig houden. Nu kunnen we discuteren over wie schuld heeft aan dit negatieve beeld, buiten discussie staat dat voor alle (niet ingevulde) jobs-voor-laag-geschoolden, een contact met de klanten primordiaal zou zijn.
En de oplossing, Oswald? hoor ik hier en daar. Ik blijf ze schuldig. Ik weet het ook niet. Wellicht zullen de werkenden nog een heel poos de niet werkenden moeten onderhouden. Tijdens de Nachtwacht zag ik ooit een debat waaraan Forum van Etnische en Culturele Minderheden, Staf Nimmegeers en iemand van het VBO (of zo) deelnamen. ’t Is inderdaad al een tijd geleden, maar ik herinner mij nog goed dat het Forum van Etnische Minderheden toen stelde dat “het veel geld en moeite zou kosten om de migranten op de werkvloer te krijgen”. Het is duidelijk dat die moeite niet meer hoeft door de import van capabele werkkrachten uit Polen etc. Meteen wordt duidelijk dat het blijkbaar de moeite niet meer loont om te investeren in de opleiding van tienduizenden werklozen, waaronder de helft van immigranten. Zo te zien zijn ze veroordeeld tot een bestaan als sociale ballast. Blijft de vraag: vinden ze dit erg? Ik weet het niet. Wel weet ik dat de mensen die werken voor een laag loon het wel erg vinden. Voorts weet ik dat veel arbeiders hierdoor voor het VB stemmen. Blijft de vraag: kunnen we ze het kwalijk nemen? En dan heb ik het nog niet eens over het Mattheuseffect gehad.
En nu: googelen naar het trefwoord “mattheuseffect”.
|