Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   U betaalt binnenkort minaretten en moskeeën (https://forum.politics.be/showthread.php?t=11206)

ancapa 31 maart 2004 06:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rob Verreycken
Minaretten en moskeeën binnenkort gebouwd met UW belastinggeld!

Met dit decreet wil Vlaams minister Van Grembergen (SP.a-Spirit) ervoor zorgen dat tientallen moskeeën in Vlaanderen officieel erkend worden

Zou ik protesteren tegen tienduizenden kerken in mijn land? Of toch maar niet? :roll:

Get: thePiano, al 22 jaar lid van het Humanistisch Verbond.

Akkoord piano !

Laat ons het voorbeeld van Zwitserland volgen : daar kan iedere burger zich aansluiten bij een kerkgemeenschap en betaalt daarvoor een bijdrage. Je kan die bijdrage zelfs een soort lidgeld noemen van een club. Nu MOET iedereen betalen en bijdragen voor iets waar hij niet achter staat of sympathie voor heeft.

Stratcat 31 maart 2004 06:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Ik wil trouwens niks financieren, ik zie -zoals vele anderen- gewoon geen verschil tussen de christelijke Kerk en de vreedzame moslimgemeenschap in ons land...

Christelijke Kerk: bedoel je de katholieke Kerk en de officiële Protestantse Kerk?

Ik zie een fundamenteel verschil : de houding tov de geloofsteksten. Mij dunkt kun je de letterlijke lezing van de Koran, die bij mijn weten maar door weinig moslims afgewezen wordt, vergelijken met de manier waarop in ons land protestantse sektes (evangelische christenen, zevendagsadventisten, pinksterkerken, jehova's getuigen,.....) met de bijbel omgaan.

Stratcat 31 maart 2004 07:31

Citaat:

Wat een discriminatie. Hanne! U vindt de natuurgodsdienst van de Indianen en de kraampjes van de boeddhisten meer waard dan de Islam, die (ik citeer toevallig mijn professor 'Geschiedenis van het Jodendom' van vanmiddag.) eenzelfde achtergrond en traditie heeft als het Christendom en het Jodendom.

Persoonlijk vind ik de natuurgodsdienst van de Indianen en het boeddhisme ook (stukken) meer waard dan de Islam.

Als ik het omdraai: dat de Islam 'dezelfde achtergrond en traditie' heeft als Jodendom en Christendom, is toch geen argument om de Islam evenveel of meer waard te vinden dan het boeddhisme, om de Islam positief te discrimineren?

Het monotheïsme heeft voor veel intolerantie en vervolging van andersdenkenden gezorgd, ik kan er de historische waarde van inzien, maar daar stopt het ook.

Niet dat ik alle monotheïstische godsdiensten dan op gelijk niveau wil stellen. Binnen de monotheïstische godsdiensten vind ik het christelijk gedachtengoed waardevoller het Islamitische. Nog los van de ethische boodschap van het Evangelie ('bemin uw naaste als uzelf'), pleit ten voordele van het Christendom dat het alvast de mogelijkheid biedt om het totalitarisme van de Ene Ware Oud-Testamentische God de Wetjesmaker te doorbreken, dankzij de figuur van de Godszoon. De Katholieke Kerk is bovendien nog zo creatief geweest om ook van Maria een bijna-Godin te maken én een hele batterij aan halfgoden (heiligen) uit te vinden.
In de Islam daarentegen wordt het totalitaristische karakter van het monotheïsme net benadrukt.

S. 31 maart 2004 07:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straddle
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.

Dan zal het U plezieren dat de moskeeën nu verplicht zijn een boekhouding bij te houden. Andermaal maakt dit controle mogelijk.

Spijtig genoeg betekent het bijhouden van een boekhouding in Belgïë niet noodzakelijk dat alles correct verloopt. Er blijven tal van omweggetjes mogelijk, en bij uitstek hier is men daar nogal sterk in. "Is 't met of zonder factuur meneer?"

Het is steeds mogelijk om te frauderen, maar dat neemt niet weg dat het bijhouden van de boekhouding controle makkelijker maakt.

Dixie 31 maart 2004 08:37

aan alle voorstanders wens ik een moskee toe naast hun deur zien of ze nog zo positief bekijken

de Vexille 31 maart 2004 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Niet dat ik hier een punt van wil maken, filosoof...
Maar moslimfundamentalisten geven geen ene reet om wie ze de dood injagen. "Respect voor menselijk leven" staat niet hoog aangeschreven in die kringen. Dus voor hen is het irrelevant of er moslims dan wel christenen zijn gestorven. Integendeel, de moslims wacht het martelaarschap. (begrijpe wie kan...)

dV,
Mogelijk en zelfst hoogstwaarschijnlijk dat die terroristen daar niets om geven, maar de Marokkanen die ik ken en die het "cliënteel" van de moskees zijn, die geven daar dus veel meer om dan jij wil aannemen...
Waarom spreken ze zich niet massaal uit tegen Al Qaeida?,hoor ik je al vragen...
Ja, inderdaad
Waarom zweeg Europa toen 500.000 Irakese kinderen stierven tgv het door de US bij de UN afgedwongen embargo tegen Irak?
Madeleine Albright (at that time, US Ambassador to the UN) 12/5 1996 voor de radio(ik heb copie vh transcript op mijn HD):
"I think this is a very hard choice, but the price - we think the price is worth it."... "Respect voor menselijk leven" staat niet hoog aangeschreven in die kringen :roll:
Het cijfer van 500.000 kinderen is een schatting van de WHO, niet van het Saddamregime....
Hier passeerde dat interview onopgemerkt, maar in de islamietische landen kwam het hard aan, en zij wachtten toen ook tevergeefs op protest uit Europa.
PS

werden die MDW al gevonden? Ik hoorde er niets over... :twisted:

Zouden de 200 doden in Madrid "collateral dammage" kunnen zijn in de oorlog tussen de US en het door henzelf heropgewekte, gefinancierde en opgeblazen islamfundamentalisme :?: de geschiedenis van de leerlingtovenaar, je weet wel..."Respect voor menselijk leven" staat niet hoog aangeschreven in die kringen :roll:

Euh... ik herinner me wel dat de christelijke kerkgemeenschappen op mondiaal vlak (en dus ook vanuit het Vatikaan) heel scherp hebben gereageerd op de menselijke gruwel die je hier beschrijft. En dat er ook vanuit diezelfde kerkgemeenschappen sterk protest is gerezen tegen het optreden van de VS in Irak. Er is zelfs een kleine diplomatieke oorlog uitgevochten in de wandelgangen van het Vatikaan omdat ene mr. Bush het in zijn harsens kreeg dat de paus himself zijn glorieuze oorlog moest zegenen. Heeft daar zonder veel omwegen de deur in zijn gezicht gekregen. :!:

Niet doen alsof de kerk niet krachtig en ondubbelzinnig genoeg heeft gereageerd he. Alleen, d�*t komt tegenwoordig niet vaak in de media. Die vindt een flutinterviewke met kard. Joos in P-magazine veel representatiever (én nuttiger in de operatie "beschadig eens de kerk" :evil: ).

Dus neen, er is vanuit christelijke hoek zeker krachtig genoeg gereageerd, althans in Europa (wat die Amerikaanse sekten uitvreten is hun eigen zaak). Dus geen selectieve verontwaardiging aub !

Mieke 79 31 maart 2004 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
Citaat:

Ik wil trouwens niks financieren, ik zie -zoals vele anderen- gewoon geen verschil tussen de christelijke Kerk en de vreedzame moslimgemeenschap in ons land...

Christelijke Kerk: bedoel je de katholieke Kerk en de officiële Protestantse Kerk?

Ik zie een fundamenteel verschil : de houding tov de geloofsteksten. Mij dunkt kun je de letterlijke lezing van de Koran, die bij mijn weten maar door weinig moslims afgewezen wordt, vergelijken met de manier waarop in ons land protestantse sektes (evangelische christenen, zevendagsadventisten, pinksterkerken, jehova's getuigen,.....) met de bijbel omgaan.

Ik had het hier over het financieren. Het kan me dus niet schelen of het de kath. kerk of de protestantse kerk was, dat ik bedoelde. Ik bedoel in het algemeen: ik zie geen verschil in financiering door de staat wanneer het erkende godsdiensten betreft. Katholiek, protestant, moslim, whatever...

Stratcat 31 maart 2004 11:34

Citaat:

Citaat:

Ik had het hier over het financieren. Het kan me dus niet schelen of het de kath. kerk of de protestantse kerk was, dat ik bedoelde. Ik bedoel in het algemeen: ik zie geen verschil in financiering door de staat wanneer het erkende godsdiensten betreft. Katholiek, protestant, moslim, whatever...

Bedoel je dat, nu de huidige stand van zaken is dat de Belgische Staat gekozen heeft om
- godsdiensten te erkennen
- van de islam een erkende godsdienst te maken
- erkende godsdiensten te financieren
alle erkende godsdiensten volgens gelijke criteria gefinancierd moeten worden? Dan ben ik het volledig met je eens.

Maar ik hoop dat men in een niet te verre toekomst afstapt van het idee van erkenning van godsdiensten en publieke financiering ervan.

filosoof 31 maart 2004 13:03

Citaat:

Citaat:

Bedoel je dat, nu de huidige stand van zaken is dat de Belgische Staat gekozen heeft om
- godsdiensten te erkennen
- van de islam een erkende godsdienst te maken
- erkende godsdiensten te financieren
alle erkende godsdiensten volgens gelijke criteria gefinancierd moeten worden? Dan ben ik het volledig met je eens.

Maar ik hoop dat men in een niet te verre toekomst afstapt van het idee van erkenning van godsdiensten en publieke financiering ervan.

Mieke 79,
De houding t.o.v. de geloofsteksten schreef je daarjuist toch?
kijk eens naar dit:

[size=4]Belief in America [/size]
(En wij ondertussen maar spotten met en verontwaardigd doen over die achterlijke moslims hier en elders....)

Dit stond lang in de cache van Google (George Magazine lijkt ter ziele gegaan...) Nu heeft iemand anders het op zijn server gezet:
http://css.peak.org/newsletter/1997/apr97/belief.html
A few interesting (and depressing) statistics, according to the December 1996 issue of George magazine (a political magazine that proclaims itself "not just politics as usual"):
[Note: the numbers don't always add up to exactly 100%, due to rounding.]
48% of Americans attend religious services once a week.
37% attend less than once a week.
13% attend on religious holidays only.
60% of Americans believe the world was created in 7 days.
27% don't believe the world was created in 7 days.
13% don't know or refused to answer.
78% of Americans believe in angels.
15% don't believe in angels.
7% don't know or refused to answer.
49% of Americans are pro-life.
42% are pro-choice.
10% don't know or refused to answer.
56% of Americans don't support the Christian Coalition.
29% do support the Christian Coalition.
16% don't know or refused to answer.
67% of Americans believe that other religions are as legitimate as theirs.
20% believe their religion is more legitimate.
14% don't know or refused to answer.
41% of Americans follow the laws of religion over the laws of the land.
37% choose the law of the land over the laws of religion.
23% don't know or refused to answer.
55% of Americans believe that there is life on other planets.
Of those, 53% believe that aliens have visited us in the last century.
And of those, 70% believe the government is covering it up.
Broken down by partisan beliefs:
Liberals Conservatives Belief
45% 70% 7-day Creation
58% 30% Evolution
67% 79% Life after death
76% 92% Heaven
69% 83% Hell
72% 82% Angels
76% 87% Miracles
40% 30% Reincarnation
44% 41% Ghosts
29% 27% Astrology

Return to CSS 1997 Newsletter Archive

Dit is recenter:

http://agpgroupdotnet.crosswinds.net.../news/0057.htm
agp ][ NEWS.NL
You are > home > news.agpgroup.net > Nederlands Nieuwscentrum >

Veel inwoners VS nemen Bijbel letterlijk
WASHINGTON - De scheppingsgeschiedenis Genesis is de letterlijke waarheid, zo zoals beschreven in het bijbelboek gelooft 61 procent van de Amerikanen. ABC News publiceerde deze week de uitkomsten
van een onderzoek.
Van de ondervraagden gelooft 66 procent ook dat de zondvloed en de doortocht door de Rode Zee werkelijk hebben plaatsgehad, en dat het niet zomaar om "symbolische, stichtelijke verhalen uit de Bijbel" gaat.
De uitkomsten van het onderzoek berusten op vraaggesprekken met 1011 volwassen
Amerikanen. Deze werden tussen 6 en 10 februari gehouden. Charles Nalls, pastoor van de katholiek-anglicaanse kerk "Christ the King" in Washington, noemt de resultaten "verrassend en geruststellend." Volgens hem "toont het onderzoek aan dat Amerikanen meer in de Bijbel lezen dan we dachten. De meesten van hen zien de Bijbel als Gods onfeilbaar Woord."
Uit het onderzoek blijkt verder dat christenen onderling verschillen in de mate waarin ze geloven. Van de leden van de grote protestantse kerkverbanden gelooft 75 procent in het letterlijke scheppingsverhaal, 79 procent in de
doortocht door de Rode Zee en 73 procent in de zondvloed. Bij de evangelische kerken is dat respectievelijk 87, 91 en 87 procent; bij de rooms-katholieken 51, 50 procent en 44 procent. Zelfs van de ondervraagden die opgaven dat ze geen godsdienst aanhingen, zei 25 procent in de schepping te geloven. Bijna eenderde van hen gelooft in de doortocht door de Rode Zee en 29 procent in de zondvloed.Met het oog op de aanstaande première van de film van regisseur Mel Gibson over het lijden van Christus stelden de onderzoekers de vraag of het Joodse volk zoals dat nu leeft, schuldig is aan de dood van Christus. Van de ondervraagden antwoordde 80 procent ontkennend, 8 procent meent van wel. Gibson heeft in verschillende interviews gezegd dat "wij allemaal, de hele mensheid, de verantwoordelijkheid dragen."
Vorig jaar hadden er eveneens verschillende onderzoeken plaats naar de geloofsovertuiging van Amerikanen. Een Harris-onderzoek onder 2201 volwassenen wees toen uit dat 93 procent van de christelijke Amerikanen in
wonderen gelooft, 95 procent in de hemel, 93 procent in de maagdelijke geboorte en 96 procent in de opstanding van Christus.
Uit een eerder gehouden Harris-onderzoek onder 2306 volwassenen, dat in oktober werd gepubliceerd, bleek dat 42 procent van de christelijke Amerikanen God als mannelijk ziet. Slechts 1 procent ziet Hem als vrouwelijk. Bijna 40 procent is van mening dat God noch mannelijk noch vrouwelijk is, 11 procent vindt dat God
zowel mannelijk als vrouwelijk is.
Volgens dit onderzoek meent 48 procent dat God een Geest is Die een menselijke vorm kan aannemen, maar niet menselijk is. Volgens 9 procent is God als een mens. Iets meer dan een kwart meent dat God nooit een menselijke vorm aanneemt.
In december vorig jaar toonde de uitkomst van een Gallup-onderzoek aan dat 61 procent van de Amerikanen gelooft dat godsdienst alle of bijna alle problemen van deze tijd zou kunnen oplossen. Een iets grotere groep, 64 procent, meent tegelijk dat de invloed van godsdienst in de VS hoe langer hoe meer tanende is.
Eenzelfde onderzoek wees in november uit dat godsdienst een belangrijke rol speelt in het leven van zes op de tien Amerikanen. Bij Canadezen is dat maar 28 procent en bij Britten maar 17 procent.
Bron: Reformatorisch Dagblad d.d. 18-02-04

Waar zijn we mee bezig (sinds eeuwen) :?: :?: :?: :?:?:
en wat zijn die moslims toch achterlijk, hé :twisted: :lol:

k9 31 maart 2004 13:19

Als er geen geld mag gaan naar de islam (of moskees) dan ook geen geld naar de katholieke kerk .

Dus alles afschaffen of allebei hetzelfde geven (in verhouding dan)

filosoof 31 maart 2004 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door k9
Als er geen geld mag gaan naar de islam (of moskees) dan ook geen geld naar de katholieke kerk .

Dus alles afschaffen of allebei hetzelfde geven (in verhouding dan)

Zie mijn post hoger waarom.....(Beliefs in America)

Rob Verreycken 31 maart 2004 13:43

Citaat:

Vroeger was er geen echte waarborg tegen fundamentalistische moskeeën. De financiering gebeurde toen door duistere Saoudi-Arabiërs. Nu de Vlaamse overheid die financiering zal overnemen, heeft ze ook meer controle hierop. In het decreet gaat het hier over het hoofdstuk 'administratief toezicht'.

Meer controle op 'de islam': was dat niet wat jullie Vlaams Blokkers wilden?
[/quote]

Het Decreet voorziet Vlaams geld voor moskeeën, maar verbiedt die moskeeën hoegenaamd niet om tegelijkertijd ook nog geld van de Saoudi's te ontvangen. Nog beter, het Decreet geeft de macht om moskeeën voor erkennign voor te dragen aan het Franstalige federale Moslimexecutief, dat door fundamentalisten gedomineerd wordt, waardoor VOORAL moskeeën die steun krijgen van de saoudi's nog bijkomend Vlaams geld zullen krijgen.

Van enige echte controle op de islam is dus geen sprake. Hoogstens mag de gouverneur nagaan of een gift van 1 miljoen euro van Mili Gorus ook netjes in de boekhouding genoteerd staat, enig gevolg voor de erkenning heeft dat niet.

Blijkbaar bent u niet helemaal op de hoogte van de inhoud van het Decreet?

filosoof 31 maart 2004 13:55

Citaat:

Citaat:

Vroeger was er geen echte waarborg tegen fundamentalistische moskeeën. De financiering gebeurde toen door duistere Saoudi-Arabiërs. Nu de Vlaamse overheid die financiering zal overnemen, heeft ze ook meer controle hierop. In het decreet gaat het hier over het hoofdstuk 'administratief toezicht'.

Het Decreet voorziet Vlaams geld voor moskeeën, maar verbiedt die moskeeën hoegenaamd niet om tegelijkertijd ook nog geld van de Saoudi's te ontvangen. Nog beter, het Decreet geeft de macht om moskeeën voor erkennign voor te dragen aan het Franstalige federale Moslimexecutief, dat door fundamentalisten gedomineerd wordt, waardoor VOORAL moskeeën die steun krijgen van de saoudi's nog bijkomend Vlaams geld zullen krijgen.

Van enige echte controle op de islam is dus geen sprake. Hoogstens mag de gouverneur nagaan of een gift van 1 miljoen euro van Mili Gorus ook netjes in de boekhouding genoteerd staat, enig gevolg voor de erkenning heeft dat niet.

Rob Klop,
Blijkbaar ben jij niet helemaal op de hoogte van het begrip "Vrijheid" :roll:
Bestaat er dan een decreet of wet die de kerken, of wie dan ook in België verbiedt, geld uit het buitenland te ontvangen :?:

D�*t zou wel erg aan dictatoriale periodes en landen doen denken, OF NIET :?: Niet abnormaal, als het ZB plannen maakt... :roll:

S. 31 maart 2004 14:15

Citaat:

Citaat:

Ik moet U ontgoochelen. Om Uw kennis wat bij te schaven heb ik hieronder enkele van de artikels geplakt die een controle toelaten, die er tot nu toe niet was.

Artikel 57
Een afschrift van de notulen van de vergaderingen van de kerkraad en van het centraal kerkbestuur wordt binnen een termijn van twintig dagen, die ingaat op de dag na de vergadering, gelijktijdig aan de provinciegouverneur, het gemeentebestuur en de bisschop verstuurd.

Artikel 58
§ 1. Het college van burgemeester en schepenen kan, bij een gemotiveerd besluit, de uitvoering schorsen van een besluit waarbij de kerkraad of het centraal kerkbestuur het gemeentelijke belang en, inzonderheid, de financiële belangen van de gemeente schaadt. Het schorsingsbesluit moet aan de kerkfabriek en het centraal kerkbestuur worden verstuurd binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat op de dag nadat de notulen bij het gemeentebestuur zijn ingekomen. Van de schorsing wordt in de notulen melding gemaakt in de rand van het desbetreffende besluit.
Van het schorsingsbesluit wordt door het college van burgemeester en schepenen dadelijk kennisgegeven aan de provinciegouverneur, de bisschop en de Vlaamse regering.
Het regelmatig geschorste besluit kan worden ingetrokken.

De kerkraad of het centraal kerkbestuur, naar gelang van het geval, kan het geschorste besluit gemotiveerd handhaven binnen een termijn van honderd dagen die ingaat op de dag na het versturen van het schorsingsbesluit.

In dit geval wordt het handhavingsbesluit, op straffe van nietigheid van het geschorste besluit, uiterlijk de laatste dag van die termijn naar de Vlaamse regering gestuurd met een afschrift aan het college
van burgemeester en schepenen, de provinciegouverneur en de bisschop.

§ 2. De provinciegouverneur kan, bij een gemotiveerd besluit, de uitvoering schorsen van een besluit waarbij
de kerkraad of het centraal kerkbestuur de wet schendt of het algemeen belang schaadt.
Het schorsingsbesluit moet aan de kerkfabriek en het centraal kerkbestuur worden verstuurd binnen een
termijn van dertig dagen die ingaat op de dag nadat de notulen bij de provinciegouverneur zijn ingekomen.
Van de schorsing wordt in de notulen melding gemaakt in de rand van het desbetreffende besluit.
Van het schorsingsbesluit wordt door de provinciegouverneur dadelijk kennisgegeven aan het gemeentebestuur,
de bisschop en de Vlaamse regering.
De kerkraad of het centraal kerkbestuur, naar gelang van het geval, kan het geschorste besluit gemotiveerd
handhaven binnen een termijn van honderd dagen die ingaat op de dag na het versturen van het schorsingsbesluit.
In dit geval wordt het handhavingsbesluit, op straffe van nietigheid van het geschorste besluit,
uiterlijk de laatste dag van die termijn naar de Vlaamse regering gestuurd met een afschrift aan het college

Artikel 59
De Vlaamse regering kan, bij een gemotiveerd besluit, het besluit vernietigen van de kerkraad of het centraal
kerkbestuur op de gronden, bepaald in artikel 58.
Het vernietigingsbesluit moet aan de kerkfabriek en het centraal kerkbestuur worden verstuurd binnen
een termijn van dertig dagen die ingaat op de dag nadat de notulen bij de provinciegouverneur zijn ingekomen
of, in voorkomend geval, binnen een termijn van dertig dagen die ingaat op de dag nadat het handhavingsbesluit
bij de Vlaamse regering is ingekomen.
Van de vernietiging wordt in de notulen melding gemaakt in de rand van het desbetreffende besluit.
Van het vernietigingsbesluit wordt door de Vlaamse regering dadelijk kennisgegeven aan de provinciegouverneur,
het gemeentebestuur en de bisschop.
Na het verstrijken van de termijn, bedoeld in het tweede lid, is de schorsing ambtshalve opgeheven.

Artikel 61
§ 1. Een door de toezichthoudende overheid opgevraagd besluit van een kerkraad of een centraal kerkbestuur
is niet langer vatbaar voor schorsing of vernietiging door de overheden, genoemd in artikel 58 en 59,
na het verstrijken van een termijn van dertig dagen, waarbinnen de toezichthoudende overheid haar besluit
naar de kerkfabriek of het centraal kerkbestuur moet versturen, die ingaat op de dag die volgt op de ontvangst
hetzij van het dossier dat met een aangetekende zending is opgestuurd of tegen ontvangstbewijs is
afgegeven, hetzij van de aanvullende inlichtingen, bedoeld in artikel 60.
§ 2. De goedkeuring van de rekening houdt in elk geval in dat de beslissingen van de kerkraad en van het
centraal kerkbestuur, die genomen worden in de loop van het jaar waarop de rekening betrekking heeft en
die niet werden opgevraagd, noch geschorst of vernietigd werden, niet langer vatbaar zijn voor schorsing en
vernietiging.

Artikel 62
§ 1. De besluiten, getroffen door de voorzitter en de secretaris van de kerkraad, die samen optreden, met
toepassing van artikel 39 en 40, kunnen door het college van burgemeester en schepenen respectievelijk
door de provinciegouverneur in hun uitvoering worden geschorst op de gronden, bepaald in artikel 58.
Het schorsingsbesluit moet aan de kerkfabriek en het centraal kerkbestuur worden verstuurd binnen een
termijn van dertig dagen die ingaat op de dag die volgt op de ontvangst van het door de toezichthoudende
overheid opgevraagde dossier.
De bepalingen van artikel 58, § 1, vierde tot en met zesde lid, en van artikel 58, § 2, vierde tot en met zesde
lid, zijn van overeenkomstige toepassing met dien verstande dat de voorzitter en secretaris van de kerkraad,
die samen optreden, een geschorst besluit gemotiveerd kunnen handhaven.
§ 2. De besluiten, getroffen door de voorzitter en de secretaris van de kerkraad, die samen optreden, met
toepassing van artikel 39 en 40, kunnen door de Vlaamse regering worden vernietigd op de gronden, bepaald
in artikel 59.
Het vernietigingsbesluit moet aan de kerkfabriek en het centraal kerkbestuur worden verstuurd binnen
een termijn van dertig dagen die ingaat op de dag die volgt op de ontvangst van het opgevraagde dossier
of, in voorkomend geval, binnen een termijn van dertig dagen ingaande op de dag nadat het handhavingsbesluit
Van het vernietigingsbesluit wordt dadelijk kennisgegeven aan de provinciegouverneur, het gemeentebestuur
en de bisschop.
Na het verstrijken van de termijn, bepaald in § 2, tweede lid, is de schorsing ambtshalve opgeheven.
§ 3. De goedkeuring van de rekening houdt in elk geval in dat de beslissingen van de voorzitter en de secretaris,
gezamenlijk optredend, die genomen werden in de loop van het jaar waarop de rekening betrekking
heeft en die niet werden opgevraagd, noch geschorst of vernietigd werden, niet langer vatbaar zijn voor
schorsing of vernietiging.

AFDELING 2
Dwangtoezicht
Artikel 63
Na een waarschuwing die uit de briefwisseling blijkt, kan de provinciegouverneur een of meer commissarissen
gelasten zich ter plaatse te begeven, op de persoonlijke kosten van de leden van de kerkraad of van de
leden van het centraal kerkbestuur, naar gelang van het geval, die verzuimd hebben aan de waarschuwingen
gevolg te geven, om de gevraagde inlichtingen of opmerkingen in te zamelen of de maatregelen ten uitvoer
te brengen die zijn voorgeschreven bij de wetten, decreten, algemene reglementen en besluiten van de
staat, de gemeenschap, het gewest of de provinciale of gemeentelijke instellingen.
Van het sturen van een of meer commissarissen wordt door de provinciegouverneur onmiddellijk kennisgegeven
aan de bisschop en aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente in kwestie.
Tegen de beslissing van de provinciegouverneur kan de kerkfabriek of het centraal kerkbestuur, naar gelang
van het geval, beroep indienen bij de Vlaamse regering.

filosoof 31 maart 2004 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.
Citaat:

Ik moet U ontgoochelen. Om Uw kennis wat bij te schaven heb ik hieronder enkele van de artikels geplakt die een controle toelaten, die er tot nu toe niet was.

Artikel 57
Een afschrift van de notulen van de vergaderingen van de kerkraad en van het centraal kerkbestuur wordt binnen een termijn van twintig dagen, die ingaat op de dag na de vergadering, gelijktijdig aan de provinciegouverneur, het gemeentebestuur en de bisschop verstuurd.

Artikel 58
§ 1. Het college van burgemeester en schepenen kan, bij een gemotiveerd besluit, de uitvoering schorsen van een besluit waarbij de kerkraad of het centraal kerkbestuur het gemeentelijke belang en, inzonderheid, de financiële belangen van de gemeente schaadt. Het schorsingsbesluit moet aan de kerkfabriek en het centraal kerkbestuur worden verstuurd binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat op de dag nadat de notulen bij het gemeentebestuur zijn ingekomen. Van de schorsing wordt in de notulen melding gemaakt in de rand van het desbetreffende besluit.
Van het schorsingsbesluit wordt door het college van burgemeester en schepenen dadelijk kennisgegeven aan de provinciegouverneur, de bisschop en de Vlaamse regering.

De kerkraad of het centraal kerkbestuur, naar gelang van het geval, kan het geschorste besluit gemotiveerd handhaven binnen een termijn van honderd dagen die ingaat op de dag na het versturen van het schorsingsbesluit.

In dit geval wordt het handhavingsbesluit, op straffe van nietigheid van het geschorste besluit, uiterlijk de laatste dag van die termijn naar de Vlaamse regering gestuurd met een afschrift aan het college

§ 2. De provinciegouverneur kan, bij een gemotiveerd besluit, de uitvoering schorsen van een besluit waarbij
de kerkraad of het centraal kerkbestuur de wet schendt of het algemeen belang schaadt.
termijn van dertig dagen die ingaat op de dag nadat de notulen bij de provinciegouverneur zijn ingekomen.
Van de schorsing wordt in de notulen melding gemaakt in de rand van het desbetreffende besluit.
Van het schorsingsbesluit wordt door de provinciegouverneur dadelijk kennisgegeven aan het gemeentebestuur,
de bisschop en de Vlaamse regering.
De kerkraad of het centraal kerkbestuur, naar gelang van het geval, kan het geschorste besluit gemotiveerd
handhaven binnen een termijn van honderd dagen die ingaat op de dag na het versturen van het schorsingsbesluit.
In dit geval wordt het handhavingsbesluit, op straffe van nietigheid van het geschorste besluit,
uiterlijk de laatste dag van die termijn naar de Vlaamse regering gestuurd met een afschrift aan het college

Artikel 59
De Vlaamse regering kan, bij een gemotiveerd besluit, het besluit vernietigen van de kerkraad of het centraal
kerkbestuur op de gronden, bepaald in artikel 58.
een termijn van dertig dagen die ingaat op de dag nadat de notulen bij de provinciegouverneur zijn ingekomen
of, in voorkomend geval, binnen een termijn van dertig dagen die ingaat op de dag nadat het handhavingsbesluit
Van de vernietiging wordt in de notulen melding gemaakt in de rand van het desbetreffende besluit.
Van het vernietigingsbesluit wordt door de Vlaamse regering dadelijk kennisgegeven aan de provinciegouverneur,
het gemeentebestuur en de bisschop.
Na het verstrijken van de termijn, bedoeld in het tweede lid, is de schorsing ambtshalve opgeheven.

Artikel 61
§ 1. Een door de toezichthoudende overheid opgevraagd besluit van een kerkraad of een centraal kerkbestuur
is niet langer vatbaar voor schorsing of vernietiging door de overheden, genoemd in artikel 58 en 59,
na het verstrijken van een termijn van dertig dagen, waarbinnen de toezichthoudende overheid haar besluit
naar de kerkfabriek of het centraal kerkbestuur moet versturen, die ingaat op de dag die volgt op de ontvangst
hetzij van het dossier dat met een aangetekende zending is opgestuurd of tegen ontvangstbewijs is
afgegeven, hetzij van de aanvullende inlichtingen, bedoeld in artikel 60.
§ 2. De goedkeuring van de rekening houdt in elk geval in dat de beslissingen van de kerkraad en van het
centraal kerkbestuur, die genomen worden in de loop van het jaar waarop de rekening betrekking heeft en
die niet werden opgevraagd, noch geschorst of vernietigd werden, niet langer vatbaar zijn voor schorsing en
vernietiging.

Artikel 62
§ 1. De besluiten, getroffen door de voorzitter en de secretaris van de kerkraad, die samen optreden, met
toepassing van artikel 39 en 40, kunnen door het college van burgemeester en schepenen respectievelijk
door de provinciegouverneur in hun uitvoering worden geschorst op de gronden, bepaald in artikel 58.
termijn van dertig dagen die ingaat op de dag die volgt op de ontvangst van het door de toezichthoudende
overheid opgevraagde dossier.
De bepalingen van artikel 58, § 1, vierde tot en met zesde lid, en van artikel 58, § 2, vierde tot en met zesde
lid, zijn van overeenkomstige toepassing met dien verstande dat de voorzitter en secretaris van de kerkraad,
die samen optreden, een geschorst besluit gemotiveerd kunnen handhaven.
§ 2. De besluiten, getroffen door de voorzitter en de secretaris van de kerkraad, die samen optreden, met
toepassing van artikel 39 en 40, kunnen door de Vlaamse regering worden vernietigd op de gronden, bepaald
in artikel 59.
een termijn van dertig dagen die ingaat op de dag die volgt op de ontvangst van het opgevraagde dossier
of, in voorkomend geval, binnen een termijn van dertig dagen ingaande op de dag nadat het handhavingsbesluit
Van het vernietigingsbesluit wordt dadelijk kennisgegeven aan de provinciegouverneur, het gemeentebestuur
en de bisschop.
Na het verstrijken van de termijn, bepaald in § 2, tweede lid, is de schorsing ambtshalve opgeheven.
§ 3. De goedkeuring van de rekening houdt in elk geval in dat de beslissingen van de voorzitter en de secretaris,
gezamenlijk optredend, die genomen werden in de loop van het jaar waarop de rekening betrekking
heeft en die niet werden opgevraagd, noch geschorst of vernietigd werden, niet langer vatbaar zijn voor
schorsing of vernietiging.

AFDELING 2
Dwangtoezicht
Artikel 63
Na een waarschuwing die uit de briefwisseling blijkt, kan de provinciegouverneur een of meer commissarissen
gelasten zich ter plaatse te begeven, op de persoonlijke kosten van de leden van de kerkraad of van de
leden van het centraal kerkbestuur, naar gelang van het geval, die verzuimd hebben aan de waarschuwingen
gevolg te geven, om de gevraagde inlichtingen of opmerkingen in te zamelen of de maatregelen ten uitvoer
te brengen die zijn voorgeschreven bij de wetten, decreten, algemene reglementen en besluiten van de
staat, de gemeenschap, het gewest of de provinciale of gemeentelijke instellingen.
Van het sturen van een of meer commissarissen wordt door de provinciegouverneur onmiddellijk kennisgegeven
aan de bisschop en aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente in kwestie.
Tegen de beslissing van de provinciegouverneur kan de kerkfabriek of het centraal kerkbestuur, naar gelang
van het geval, beroep indienen bij de Vlaamse regering.

Het is duidelijk dat dit voor "Rob Klop" niet ver genoeg gaat :o
Misschien kan hij eens een boekje van Stalin lezen om nog meer ideëen op te doen :?:

Rob Verreycken 31 maart 2004 14:26

En WAAR, mijn beste, staat in één van deze talrijke artikels dat de erkenning van een moskee wordt ingetrokken ALS die geld ontvangt van pakweg fundamentalistische saoudi's, extremistische Turken, of zelfs Osama Bin Laden zelf?

Dat staat er NIET en NERGENS in, omdat artikel 230 Moskeedecreet zegt: de Vlaamse regering erkent moskeeën op voorstel van het Moslimexecutief. En dat Moslimexecutief is fundamentalistisch.

U hebt het Moskeedecreet blijkbaar niet goed gelezen?

TomB 31 maart 2004 14:28

Citaat:

En WAAR, mijn beste, staat in één van deze talrijke artikels dat de erkenning van een moskee wordt ingetrokken ALS die geld ontvangt van pakweg fundamentalistische saoudi's, extremistische Turken, of zelfs Osama Bin Laden zelf?

Dat staat er NIET en NERGENS in, omdat artikel 230 Moskeedecreet zegt: de Vlaamse regering erkent moskeeën op voorstel van het Moslimexecutief. En dat Moslimexecutief is fundamentalistisch.

Ik heb er geen enkel probleem mee dat Osama hier zijn geld komt uitgeven. Gij wel?

Dixie 31 maart 2004 14:29

troost je binnen 30 jaar zijn alle kerken afgebrand dan hoef je daar alvast niet meer in te investeren en komt er weer wat plaats voor nieuwe moskeen

filosoof 31 maart 2004 14:36

Citaat:

Als het geld van Exxon, BP of Shell zou komen, is er nog een mogelijkheid dat het van de Saoedis komt: zoiets kan gewoon niet waterdicht zijn...

S. 31 maart 2004 14:43

Citaat:

Zwaaien met de erkenning; is dat echt Uw laatste strohalm? Ik heb zojuist een waslijst van controle-mechanismen opgesomd, en U komt terug opéén luttel puntje: de erkenning van een gemeenschap, wat trouwens iets anders is dan de erkenning van de islam (iets wat op federaal niveau gebeurt)...

Wat de erkenning van de moskeeën betreft: inderdaad, de Moslimexecutieve mag voorstellen. Maar de Vlaamse regering mag beslissen. Bovendien stelt het decreet: "In het uitvoeringsbesluit zal de Vlaamse regering de criteria voor de erkenning vaststellen."

Ook de financiering kan daarin bepalend zijn.

Uw haat voor alles wat moslim is, maakt U blijkbaar blind...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be