roger verhiest |
21 oktober 2008 15:33 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp
(Bericht 3759089)
neen, integendeel zelf. op zich zouden ze elke sportbond die niet splitst, gewoon moeten verbieden, sport is al lang niet meer federaal.
|
De vraag is eerder: vanaf wanneer wordt nationalisme belachelijk ? Ik heb het dus niet alleen over een "Vlaamse" vogelpikbond of een "Belgische" vendelzwaaiersvereniging of een Internationaal Olympisch Comité. Je moet het eens vragen aan de Zuid-Afrikanen met hun sportclubs van voor het ineenstorten van het apartheidsregime : hoe bevorderlijk is het om uit te sluiten/uitgesloten te worden ivm sport ?
Ik vind dus wel dat men een "zuiver Vlaamse" voetbal, wielerennerij, biljard and what have you mag organizeren en bovendien deze mensen exclusief
subsidies geven, met uitsluiting van alle anderen : vlaamse sport van alle vreemde smetten vrij ahw. Ik kan me best voorstellen dat er ouders zijn die hun kindjes niet naar turnkringen, balletlessen e.d. durven laten gaan vanwege deze "smetvrees".. De wereld gaat er inderdaad met rasse schreden op achteruit.
Mijn beste Vlijmscherp - ik weet dat je die toestanden niet voor ogen hebt met je uiteenzetting over "de wet" en "vlaamse bevoegdheid" ; maar je standpunten houden wel degelijk de geschilderde gevaren in (oerwoudgeluiden langs de voetbalvelden..). Inderdaad is de "splitsing" van de sport een terechte reactie op belachelijkheden van vroeger, waarbij het samenstellen van sportvertegenwoordigingen van ons land op een "taalkundige" basis evenwichtig moesten zijn. We moeten ons alleen hoeden om door een splitsingscomplex niet in het tegengestelde en daarom juist in priicies hetzelfde te hervallen. Een nationale ploeg samenstellen
uit in principe 5 man van "vlaamse clubs" 5 man van "waalse clubs" en 1 man van een "duitse" club.
Een pragmatischde zaak (laat ons vooral pragmatisch blijven) is gewoon waarvoor moeten subsidies aan sportfederaties dienen ? Toch aan de sport zelf dacht ik en niet aan meer omkadering tot men een totaal onnuttig "waterhoofd" geschapen heeft ?
Ik dacht dat een versnippering van middelen zonder een pragmatische noodzaak zeker geen waarborg voor hogere kwaliteit is.
|