Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Forummer van de week (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=169)
-   -   Flanelcondoom is de tweede zelfverklaarde forummer van de week (https://forum.politics.be/showthread.php?t=123297)

Flanelcondoom 18 mei 2009 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 4109659)
Interessante suggestie. Helaas is er maar één van mijn bibs die iets van de Stroegatskietjes heeft, en dan is het niet dat werk maar Трудно быть богом, en dan nog in een vereenvoudigde uitgave (wat gezien de staat van mijn Russisch, nu ook niet zo'n slechte zaak is ;-)). Heb je dit gelezen en is dit aan te raden?

Ik lees nu eenmaal niet graag lange teksten van een scherm.

De slak valt op internet te vinden, ik denk dat Knipp dit zelfs in deze draad heeft gepost.

"Hard om een god te zijn" is in feite een van de vele boeken over het Middaguniversum, een wereld waarbij men op Aarde een communistische utopie heeft bereikt en waarbij de mensen zich kunnen focussen op wetenschappelijke en technologische vooruitgang zonder zich zorgen te moeten maken over het materiele.

Een van de thema's die wordt besproken is die van het Progressorisme, zijnde de noodzaak om "achterlijke" werelden elders in't heelal vooruit te helpen door al dan niet clandestiene inmenging.

"Hard om een god te zijn" is niet hun beste werk, maar wel een aanrader. Ik dacht dat ook de theorie van de Verticale Progressie daarin wordt besproken, een sociaaltechnische wet die zegt dat elke beschaving waarvan de technologische vooruitgang sneller stijgt dan de "gewenning" van die beschaving aan de vooruitgang, geneigd is om te sterven.

Flanelcondoom 18 mei 2009 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 4109669)
Bestudeer eens aandachtig mijn onderschrift.

Waarom heb je überhaupt een onderschrift? Het zinnetje onthouden is toch voldoende?

Burkide 18 mei 2009 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4109671)
De slak valt op internet te vinden, ik denk dat Knipp dit zelfs in deze draad heeft gepost.

Vandaar dat ik zei:

Citaat:

Ik lees nu eenmaal niet graag lange teksten van een scherm.
;-)

Citaat:

"Hard om een god te zijn" is in feite een van de vele boeken over het Middaguniversum, een wereld waarbij men op Aarde een communistische utopie heeft bereikt en waarbij de mensen zich kunnen focussen op wetenschappelijke en technologische vooruitgang zonder zich zorgen te moeten maken over het materiele.

Een van de thema's die wordt besproken is die van het Progressorisme, zijnde de noodzaak om "achterlijke" werelden elders in't heelal vooruit te helpen door al dan niet clandestiene inmenging.

"Hard om een god te zijn" is niet hun beste werk, maar wel een aanrader. Ik dacht dat ook de theorie van de Verticale Progressie daarin wordt besproken, een sociaaltechnische wet die zegt dat elke beschaving waarvan de technologische vooruitgang sneller stijgt dan de "gewenning" van die beschaving aan de vooruitgang, geneigd is om te sterven.
Klinkt interessant. Jammer dat veel hiervan allicht verloren zal gaan in de 'vereenvoudigde versie', maar 'k wil het best wel eens proberen.

Flanelcondoom 18 mei 2009 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 4109689)
Vandaar dat ik zei:

De menselijke vooruitgang heeft ongeziene hoogtes bereikt.

Ze hebben zelfs een toestel dat letters op papier kan drukken!

Ze noemen het de "printer". Geruchten vertellen dat zo'n aggregatus zelfs gezichten kan tekenen. Ook is ons verteld dat ze in kleur kunnen drukken, maar dat klinkt wat ongeloofwaardig.

Flanelcondoom 18 mei 2009 11:16

Citaat:

Bestudeer eens aandachtig mijn onderschrift.
Je hebt er eentje zodat anderen het kunnen lezen. Begin je het te begrijpen?

Burkide 18 mei 2009 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4109692)
De menselijke vooruitgang heeft ongeziene hoogtes bereikt.

Ze hebben zelfs een toestel dat letters op papier kan drukken!

Ze noemen het de "printer". Geruchten vertellen dat zo'n aggregatus zelfs gezichten kan tekenen. Ook is ons verteld dat ze in kleur kunnen drukken, maar dat klinkt wat ongeloofwaardig.

Helaas blijft er in deze Homo Presovieticus nog wat primitieve gierigheid en spaarzaamheid op papier zitten.

Flanelcondoom 18 mei 2009 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 4109703)
Helaas blijft er in deze Homo Presovieticus nog wat primitieve gierigheid en spaarzaamheid op papier zitten.

Opoffering is de enige weg naar de Vooruitgang.

Burkide 18 mei 2009 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4109708)
Opoffering is de enige weg naar de Vooruitgang.

Mee eens. Maar mijn idee van Vooruitgang waar opoffering voor gerechtvaardigd is, is toch iets anders dan 'dat boekje dat Flanelcondoom me heeft aangeraden kunnen lezen'

Dronkoers 18 mei 2009 11:31

Seg Flanel, de vraag nu nie persoonlijk of aanvallend bekijken, maar ben je ooit al eens bij een psychiater geweest?

Burkide 18 mei 2009 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 4109716)
Seg Flanel, de vraag nu nie persoonlijk of aanvallend bekijken, maar ben je ooit al eens bij een psychiater geweest?

Aanvullend: hebben er zich reeds spontaan mannetjes in witte kledij, komende uit een ambulance en met een dwangbuis in de hand, spontaan bij jou gemeld? :-P

Flanelcondoom 18 mei 2009 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 4109709)
Mee eens. Maar mijn idee van Vooruitgang waar opoffering voor gerechtvaardigd is, is toch iets anders dan 'dat boekje dat Flanelcondoom me heeft aangeraden kunnen lezen'

Lezen is vooruitgang. Je weet nooit tot welke daden van zelfopoffering het lezen dezer boek jou zal inspireren.

Het begint altijd met kleine dingen.

Flanelcondoom 18 mei 2009 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 4109718)
Aanvullend: hebben er zich reeds spontaan mannetjes in witte kledij, komende uit een ambulance en met een dwangbuis in de hand, spontaan bij jou gemeld? :-P

Aan beiden:

In de lagere school nodigde de leerkracht mijn ouders eens uit en zei dat ik wellicht nood had aan psychiatrische begeleiding en vast ook medicatie.

Mijn vader stak zijn middelvinger uit.

Dronkoers 18 mei 2009 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4109725)
Aan beiden:

In de lagere school nodigde de leerkracht mijn ouders eens uit en zei dat ik wellicht nood had aan psychiatrische begeleiding en vast ook medicatie.

Mijn vader stak zijn middelvinger uit.

Was je toen ook al geboeid door filosofie?

Flanelcondoom 18 mei 2009 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 4109732)
Was je toen ook al geboeid door filosofie?

Het kwam al vroeg bij mij. Ik ontdekte dat er zoiets als causaliteit bestond toen ik 6 was. Toen vroeg ik mij af of een mug doodkloppen geen verandering kon veroorzaken in de geschiedenis.

Dronkoers 18 mei 2009 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4109735)
Het kwam al vroeg bij mij. Ik ontdekte dat er zoiets als causaliteit bestond toen ik 6 was. Toen vroeg ik mij af of een mug doodkloppen geen verandering kon veroorzaken in de geschiedenis.

Heb je daar al een antwoord op? ;-)

Flanelcondoom 18 mei 2009 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 4109742)
Heb je daar al een antwoord op? ;-)

Toen wel, nu niet.

Dronkoers 18 mei 2009 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4109735)

Moet dat trouwens niet "toekomst" zijn?

Flanelcondoom 18 mei 2009 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 4109809)
Moet dat trouwens niet "toekomst" zijn?

Ja, maar de toekomst toen is geschiedenis nu. In feite is er geen verschil. Toekomst wordt ooit geschiedenis.

Dronkoers 18 mei 2009 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4109839)
Ja, maar de toekomst toen is geschiedenis nu. In feite is er geen verschil. Toekomst wordt ooit geschiedenis.

Mja, maar geschiedenis op zich heeft toch geen doel? Dat is toch een constante herhaling?

Flanelcondoom 18 mei 2009 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 4109852)
Mja, maar geschiedenis op zich heeft toch geen doel? Dat is toch een constante herhaling?

Niks heeft een doel. Dingen -zijn- gewoon. Wat wij ervan maken is wat het wordt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be