Flanelcondoom |
18 mei 2009 11:02 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide
(Bericht 4109659)
Interessante suggestie. Helaas is er maar één van mijn bibs die iets van de Stroegatskietjes heeft, en dan is het niet dat werk maar Трудно быть богом, en dan nog in een vereenvoudigde uitgave (wat gezien de staat van mijn Russisch, nu ook niet zo'n slechte zaak is ;-)). Heb je dit gelezen en is dit aan te raden?
Ik lees nu eenmaal niet graag lange teksten van een scherm.
|
De slak valt op internet te vinden, ik denk dat Knipp dit zelfs in deze draad heeft gepost.
"Hard om een god te zijn" is in feite een van de vele boeken over het Middaguniversum, een wereld waarbij men op Aarde een communistische utopie heeft bereikt en waarbij de mensen zich kunnen focussen op wetenschappelijke en technologische vooruitgang zonder zich zorgen te moeten maken over het materiele.
Een van de thema's die wordt besproken is die van het Progressorisme, zijnde de noodzaak om "achterlijke" werelden elders in't heelal vooruit te helpen door al dan niet clandestiene inmenging.
"Hard om een god te zijn" is niet hun beste werk, maar wel een aanrader. Ik dacht dat ook de theorie van de Verticale Progressie daarin wordt besproken, een sociaaltechnische wet die zegt dat elke beschaving waarvan de technologische vooruitgang sneller stijgt dan de "gewenning" van die beschaving aan de vooruitgang, geneigd is om te sterven.
|