![]() |
Citaat:
Nu de pretentie nog wat dimmen. |
Citaat:
"M.E. Storme: "Ik ga de politici nooit bekritiseren omdat ze zeggen "wij willen maar confederalisme" - al voegen ze er meestal aan "we zijn geen separatisten", wat een contradictie is, want een confederalist is een separatist, per definitie, het kan niet anders." http://democratie.nu/nieuws/federaal...emocratie.html |
Citaat:
|
Citaat:
Er zijn dan mensen die een aparte Vlaamse staat willen oprichten die niets meer met Wallonie uitstaans heeft, dewelke ik separatisten noem, en mensen die in die context Belgie willen behouden en op vrijwillige basis en waar de logica het ingeeft samenwerken met Wallonie en Brussel, dewelke in confederalisten noem. Naar mijn mening is daar wel degelijk een onderscheid tussen te maken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Zonder de andere reacties gelezen te hebben: het is toch een evidentie dat een vergedreven confederalisme de enige manier is om er economisch nog bovenop te komen. En éénieder die België een warm hart toedraagt, zou ook moeten beseffen dat dit de enige manier is om hun geliefde land te redden.
Ik behoor zeker niet tot die groep, maar ik geloof ook minder en minder in de perfecte Vlaamse staat. Ik kies voor de weg van de minste weerstand en de realistisch gezien beste oplossing, en dat is een confederale staat met verregaande bevoegdheden voor de deelstaten. |
Het federalisme is zelfs nooit levensvatbaar geweest.
|
Citaat:
wallonie heeft al gekozen voor aansluiting bij frankrijk. |
Citaat:
Na de gevangenissen en justitie komt blijkbaar aan alles een einde. |
Citaat:
|
Citaat:
wallonie wilt naar Frankrijk (die willen geen Belgische confederatie) en Vlaanderen kan aansluiten bij Nederland, zoals het had moeten zijn in 1830. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zoals het er nu aan toe gaat, kan het niet. Deze situatie is onhoudbaar voor ieder normaal, beschaafd land. Er is overal een budgettair tekort, in alle sectoren van de overheid. Om de haverklap gaan (grote) bedrijven dicht. Deze crisis heeft aangetoond dat het huidige België onwerkbaar is geworden op momenten dat het minder gaat. Natuurlijk, toen alles economisch peis en vree was over de hele wereld, was het goed toeven in België, toen kon er met cadeautjes gegooid worden dat het een lieve lust was. Dan zijn er drie alternatieven. Het unitarisme heeft nooit gewerkt, behalve misschien ten tijde van de Waalse overheersing, maar dan was het ook simpel. Splitsing is dan een betere optie, maar zeer tijdrovend, zeer duur en het uiteindelijke resultaat dient nog afgewacht te worden. Als confederalisme niet kan, is dit voor de enige oplossing. Confederalisme echter, is de beste oplossing. Laat de bevoegdheden regionaal, behalve voor die bevoegdheden die beter federaal uitgeoefend worden. Laat belastingen innen door de deelstaten en laat hun de federale bevoegdheden financiëren. Alleen dan is België nog werkbaar. In alle andere gevallen zal het land verdampen. Voor mij geen probleem, maar ik heb ook geen Belgische vlag in mijn avatar staan. |
Citaat:
De waarheid is dat een confederatie nooit zal ontstaan vanuit het huidige apartheidsregime van Belgie, waar de minderheid van de bevolking er alle belang bij heeft om er zich aan vast te klampen. Daarom dat ik stel dat de splitsing van Belgie een voorafgaande voorwaarde zal zijn om tot een confederatie te komen. Dus: eerst de revolutionaire daad van de splitsing, en dan praten over een mogelijke samenwerking, vanuit een standpunt van sterkte van Vlaanderen in plaats van het huidige standpunt van de bedelende onderdrukte die zwaar moet betalen voor elk stapje richting gelijkberechtiging. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:37. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be