Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude
(Bericht 4542047)
als ik rondom kijk zie ik veel armere mensen. Mensen die van zichzelf vinden dat zij 24/24 'bereikbaar' moeten zijn (die zijn armer dan diegene die met gerust hart weten bereikbaar te zijn voor wie hen wil bereiken), mensen die 50 tv kanalen moeten hebben, die zijn veel armer dan wie tevreden is met 1.
Mensen die veel bezitten zijn niet rijker dan diegene die niks hebben, in mijn wereld. ;)
|
Dat is van alle tijden geweest, he. Alexander de Grote was nijdig op zijn pa omdat die al een goed deel van de geciviliseerde wereld had veroverd "en voor hem niks over liet". Hij is dan maar op veroveringstocht gegaan. Dat op zich heeft niks te maken met kapitalisme of economische organizatie. Je kan het misschien overbodige luxe beschouwen om 50 tv kanalen te hebben, in een kapitalistische maatschappij is er niks dat je tegenhoudt om dat niet te hebben, he. Ik heb geen betaalTV, bijvoorbeeld. Ik heb 15 jaar zonder TV geleefd. Kwa auto's zou ik mij een vette BMW kunnen betalen, maar ik rijd met een peugeot 106-ke dat 13 jaar oud is naar mijn werk en waar ik zelfs meer kosten aan heb elk jaar dan mocht ik mij een nieuwe kopen, maar het is een vorm van "sport" om die zolang als mogelijk is mee te laten gaan.
Ik heb wel een volume probleem in mijn appartement, en dat zijn de 2000 of meer boeken die ik heb en niet meer weet waar ik ze moet stapelen. Ieder zo zijn zottigheidje, he. Het punt is, in een kapitalistische maatschappij richt ge uw leven materieel zo arm in als ge zelf maar wil. Als ge zoals Diogenes in een ton wil wonen, doe maar.
Citaat:
En, om in uw termen te rekenen, als een groot deel van de bevolking 0.5% welvaartswinst maakt en een heel klein deeltje 75% welvaartswinst; dan aanvaard ik niet dat 'we er allemaal erop vooruitgaan'.
|
Snap ik niet, want het gros is toch met 0.5% erop vooruit gegaan, nee ? En bovendien hebben ze al veel te veel. Dan is dat toch geen probleem ?
Ik heb het gevoel dat zij die tegen een kapitalistische basis van de economie zijn, ergens een soort dubbele praat erop nahouden: enerzijds beweren ze dat ze niet gebonden zijn aan materiele welvaart (wat hun goed recht is, en wat perfect uitvoerbaar is in een kapitalistische maatschappij: je hebt perfect het recht om materieel arm te zijn), maar anderzijds ergens sterk jaloers zijn op zij die wel veel materiele welvaart nastreven en er ook in slagen om dat te bekomen. Een soort van "ik wil arm leven, maar ik wil dat de anderen ook arm leven".
Natuurlijk kan men de overweging maken om een deel van de materiele welvaart te laten schieten om wat men noemt wat meer sociale rechtvaardigheid te bekomen. Met andere woorden, laten we allemaal samen wat armer worden, zodat de armsten onder ons het wat minder zwaar hebben. Ik kan daar tot op zekere hoogte in komen, al was het maar omdat ik dat als een vorm van "verzekering" zie: het is niet uitgesloten dat ik, of sommigen van mijn naasten, daar ooit gebruik zouden moeten van maken, en dan ware het dom geweest om ertegen te zijn, he. Maar dat doet niets af aan het idee dat men in een grotendeels kapitalistische samenleving toch beter zijn leven kan inrichten zoals men wenst dan in andere economische systemen. En dat is toch wat telt, dat je van je leven kan maken wat je ervan wil maken, he. Als jouw doel in het leven is om een TV te hebben met 1 kanaal, dan kan je dat bereiken, he. Het enige wat je niet kan in een kapitalistische maatschappij, en ik denk dat het daar is waar het zeer doet, is teveel eisen van wat ANDEREN van hun leven volgens jou zouden moeten maken.