vrede,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude
(Bericht 4742862)
Zusters? Leef jij in een stammengemeenschap waar het opperhoofd elke vrouw bevrucht en iedereen broer en zus is?
|
zusters, nichten, verre nichten... we zijn allemaal nazaten van de heer en mevrouw protoplasma van een paar miljard jaar geleden.
vind het overigens merkwaardig dat jij wanneer er over 'zusters' wordt gesproken meteen aan allerlei incestueuze toestanden denkt. in de meeste tradities (ook in de oervlaamsche katholieke) is het gebruik van termen als 'broeders en zusters' een manier om onze intrinsieke verwantschap als soortgenoten aan te duiden.
Citaat:
Als deze waarden niet in overeenstemming zijn met onze waarden moeten deze "onderdrukt" of zelfs verbannen worden.
|
de democratische waarden waar de burgerij indertijd mee afkwam waren niet in overeenstemming met de waarden van de feodaliteit. ze werden door het ancien regime dan ook ferm onderdrukt of zelfs verbannen. gelukkig hebben onze voorouders tegen die onderdrukking en tegen die feodale waarden gevochten.
diezelfde burgerlijke waarden hadden overigens weinig waardering voor holebi's als ik. gelukkig zijn die homofobe waarden de laatste veertig jaar ook ferm aangevallen.
ik geloof dat men zoiets 'vooruitgang' noemt.
Citaat:
Met een geslacht ben je geboren...
|
de meeste mensen worden met een duidelijk biologisch geslacht geboren. onze genderrol is echter volledig sociaal en cultureel bepaald. het feit dat ik in iedere cel van mijn lijf een y-chromosoom heb lag al bij mijn geboorte vast, hoe ik dit biologische geslacht in mijn persoon gestalte geef is echter een gevolg van een heel proces waarin vooral een wisselwerking tussen mijn persoon, mijn lijf en mijn omgeving speelde.
overigens ter info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Intersex
Citaat:
religie is(zou moeten, in de praktijk niet) vrijwillig zijn
|
ik ben voor volledige vrijheid van religie. iedereen heeft het recht om zelf te beslissen of hij deze of die religie al dan niet wil aanhangen. iedereen die een ander dit recht ontzegt of zelfs de uitoefening van dit recht onmogelijk maakt moet tegengehouden worden.
als een van mijn moslimzusters of broeders beslist om de islam te verlaten, dan zal ik die beslissing (of ik ze nu snap of niet) respecteren en me inzetten om die keuze voor haar/hem mogelijk te maken. ik heb dan ook redelijk wat sympathie voor de meeste ex-moslims, ex-christenen, ex-atheïsten die ik ken.
Citaat:
Hier...gelden westerse waarden en gaat het feestje niet door.
|
hier en daar is iedere vrijheid jammergenoeg nog steeds slechts mogelijk als gevolg van een volgehouden strijd tegen onvrijheid en onderdrukking. doen alsof het westen wel volledige vrijheid kent is of naief of een leugen om het wij/zij denken te versterken en zo de arrogante westerse inmenging in de derde wereld van ideologisch schaamlapje te voorzien.
vrede,
redwasp