Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Wint rutan de Ansari X-prize ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=14031)

TomB 21 juni 2004 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
De miljardair investeerde meer dan 20 miljoen dollar in het project.

Dat is in vergelijking met de prive luchtvaart een spotgoedkoop vaartuig. In vergelijking met de Nasabudgetten is dit een mier tov een olifant.

Ik vraag me af of dit ruimtetuig moest voldoen aan FAA regulaties, het lijkt me anders een zeer efficient project.

Herman Desmedt ©HD 21 juni 2004 22:38

Citaat:

Die carrier-plane, is die automatisch geland of wat is er daar mee gebeurd? Ik heb er niks over gelezen en bij de beelden zag ik enkel het ontkoppelde bemande toestel landen... :)

Die is een kwartiertje of zo na SpaceShipOne geland. (Land zoals een gewoon vliegtuig en maakt geen supersonische duikvlucht )
De White Knight heeft gewoon een eigen piloot en de cockpit is gewoon identiek aan die van de SS1. Het moederschip kan dus simpelweg gebruikt worden om een landing te simuleren maar dan met de veiligheid van 2 straalmotoren en grote vleugels.

Bereikte hoogte SS1 geconfirmeerd door US Air Force : 100.1241 km

Herman Desmedt ©HD 21 juni 2004 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:

De miljardair investeerde meer dan 20 miljoen dollar in het project.

Dat is in vergelijking met de prive luchtvaart een spotgoedkoop vaartuig. In vergelijking met de Nasabudgetten is dit een mier tov een olifant.

Ik vraag me af of dit ruimtetuig moest voldoen aan FAA regulaties, het lijkt me anders een zeer efficient project.

Dit klopt ! Voor de kostprijs van één space-shuttle vlucht (±1,25 Miljard $ voorbereiding inbegrepen) kan je véél SpaceShipOne's laten vliegen.

Herman Desmedt ©HD 21 juni 2004 22:52

Citaat:

...

JA ! Alle X-Prize contenders moeten eerst een minimum FAA certificaat krijgen.
White Knight & SpaceShip One verdienden hun certificaat reeds in 2003.

Herman Desmedt ©HD 23 juni 2004 23:28

En toch ging er iets fout. ...

Melvill rapporterde tijdens de vlucht al een probleem.
Op een zeker ogenblijk moet hij overgaan naar het backup vlucht-controle-systeem.

Het gewone systeem viel uit en het toestel begon te rollen.
Daardoor week de SS1 van zijn koers af en raakte het tenslotte maar nipt aan de 100 km.

De X-prize pogingen worden tot nader order uit gesteld tot absoluut zeker is wat het systeem deet foutlopen en dat ook gecorrigeerd is.

We zien wel binnen een paar maand. Dit maakt de wedstrijd terug spannend natuurlijk !

Griffin 25 juni 2004 14:24

Deze anomaly?:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SpaceShipOne /White Knight
SpaceShipOne Flight 15P Anomaly:

As mentioned in the post-flight press conference, during SpaceShipOne's historic flight to 100 kilometers on 21 June 2004 there was a flight control malfunction. Late in the boost phase, the vehicle s primary pitch trim control was lost. Scaled views any flight control system anomaly as a serious matter, but to guard against these problems, the vehicle has redundancy on all flight-critical systems, including pitch trim. So when the failure occurred, test pilot Mike Melvill switched to the backup system and continued the planned mission. However, the resulting trajectory excursion had two effects. One, the vehicle didn't climb as high as planned and two, the space ship re-entered south of the intended recovery point. This latter effect, while undesirable, was well within the vehicle's glide capability and SpaceShipOne had no difficulty flying back to Mojave Space Port for a normal landing.

Herman Desmedt ©HD 25 juni 2004 21:05

Citaat:

Deze anomaly?:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SpaceShipOne /White Knight
SpaceShipOne Flight 15P Anomaly:

As mentioned in the post-flight press conference, during SpaceShipOne's historic flight to 100 kilometers on 21 June 2004 there was a flight control malfunction. Late in the boost phase, the vehicle s primary pitch trim control was lost. Scaled views any flight control system anomaly as a serious matter, but to guard against these problems, the vehicle has redundancy on all flight-critical systems, including pitch trim. So when the failure occurred, test pilot Mike Melvill switched to the backup system and continued the planned mission. However, the resulting trajectory excursion had two effects. One, the vehicle didn't climb as high as planned and two, the space ship re-entered south of the intended recovery point. This latter effect, while undesirable, was well within the vehicle's glide capability and SpaceShipOne had no difficulty flying back to Mojave Space Port for a normal landing.

Yes !
Het probleem wordt nog onderzocht, en dat kan een tijdje duren.

Nu blijkt weer eens dat Ruran de zaken niet half aanpakt: Alle noodzakelijke systemen hebben een backup, het toestel heeft ruime marges en abort-procedures, enz.

Nu blijkt zelfs dat die 80 seconden raketaandrijving verlengd kunnen worden waardoor het tuigje nog een stuk hoger kan. (hoeveel is niet gezegd)
In ideale omstandigheden met 80 sec. raketaandrijving moet het tuigje tot 68 mijl ofte 109,4354 km gaan
Met iets meer brandstof moet men ook met 3 man aan boord in die buurt komen.

TomB 25 juni 2004 22:33

Ik zou een verlies van Pitch trim nu niet echt omschrijven als een klein mankementje, het is een basic flight control. Lose your trim and you are going down.

TomB 25 juni 2004 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Nu blijkt weer eens dat Ruran de zaken niet half aanpakt: Alle noodzakelijke systemen hebben een backup, het toestel heeft ruime marges en abort-procedures, enz.

Een backup pitch trim is een minimum requirement van de FAA. Heeft weinig met Ruran te maken, dan wel met common sense.

Herman Desmedt ©HD 25 juni 2004 23:09

Citaat:

Citaat:

Een backup pitch trim is een minimum requirement van de FAA. Heeft weinig met Ruran te maken, dan wel met common sense.

Kan natuurlijk. Ik ken die minimum requirements ook niet vanbuiten.
(en het was RuTan, sorry voor de typfout)

Spelev 27 juni 2004 08:33

Citaat:

Citaat:

Habogaboetje jensonmarie et goerestas

dejohan 28 juni 2004 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spelev
Citaat:

Habogaboetje jensonmarie et goerestas

Kunde daar dan mayonaise opdoen a.u.b.?

dejohan 28 juni 2004 09:37

Citaat:

Windows? :)

Herman Desmedt ©HD 28 juni 2004 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Citaat:

Windows? :)

Ik denk eerder "hoogtevrees" of zo.

Griffin 1 juli 2004 20:39

Herman Desmedt ©HD 1 juli 2004 20:54

Citaat:

lichtzinnig !

Herman Desmedt ©HD 28 juli 2004 23:43

Spaceship One vliegt opnieuw op 29 sept, maar dan met ballast aan boord om 2 extra mensen te simuleren. Minder dan 2 weken later vliegt het tuig dan opnieuw. ALs dat lukt hebben ze de prijs binnen.

Het Da Vinci project kondigt volgende week zijn schema aan en laat het vervolledigd tuig zien. Volgens hen zitten ze nog op schema om de prijs binnen te halen.

De Arrows is klaar voor de eerste testen ( nog géén volledige vlucht)

Het is ook wachten op de Starchaser, die kan binnenkort ook klaar staan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be