Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Moslims stenigen alweer mensen dood (https://forum.politics.be/showthread.php?t=142529)

suqar_7loe 16 augustus 2010 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 4927768)
Allez, we gaan het nooit weten.
Maar weer wat bijgeleerd: volgens moslims zijn er heel veel dingen erger dan steniging.

"Volgens moslims"? 5 minuten geleden wist je nog niet wat een moslim was..

Nynorsk 16 augustus 2010 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 4927771)
"Volgens moslims"? 5 minuten geleden wist je nog niet wat een moslim was..

Ja kijk, ik leer alle dagen bij, bedankt daarvoor.

Jaani_Dushman 16 augustus 2010 17:44

Nu word ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar die mysterieuze ziekte. :-(

Vlaamse Leeuwin 16 augustus 2010 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 4927745)
Ik heb net een kitkat op, misschien daarom?

En dat tijdens de ramadan ? 8O

Foei :magniet:

Tema 16 augustus 2010 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin (Bericht 4927796)
En dat tijdens de ramadan ? 8O

Foei :magniet:

Een gematigde moslim dus.;-)

Hertog van Gelre 16 augustus 2010 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4927561)
Wanneer je ziet dat Afghanistan in 1965 het vrouwenstemrecht invoerde (ter vergelijking: Zwitserland in 1971 en Portugal in 1976), en er 2010 vrouwen gestenigd zijn, dan stel ik mij vragen. En het antwoord "dat is de islam" bevredigt mij niet. Ook in 1965 was Aghanistan in overgrote meerderheid islamitisch.

Vrouwenstemrecht: 1933 Turkije, 1945 Indonesië... Je hebt 'De Islam' en je hebt 'De Islam'. Het extremisme is eerder cultureel dan religieus bepaald.

Veel Islamitische landen hebben een ruime mate van individuele vrijheden gekend of kennen ze nóg. Wat je echter sinds 1970/1980 ziet in een sterke opkomst vanuit Arabië van het islamisme/het wahabisme. Dat heeft zich zowel naar het westen als naar het oosten (richting Azië) verspreid als in een soort zegetocht. Het werd door voor- en tegenstander gepresenteerd als ''de ware islam'' en heeft zich in de jaren negentig stevig weten te nestelen in landen die traditioneel veel gematigder waren. Een ware pest. De uitwasen die we de laatste 10, 20 jaar zien zijn daarop te herleiden.

Afghanistan (en een groot deel van Pakistan) zijn bijna 'om' gegaan. De Taliban waren al extremistisch bezig voordat Bin Laden op 9/11 van zich liet horen: Andere geloofsuitingen waren niet meer toegestaan, vrouwen moesten weer 'naar binnen' en eeuwenoude reusachtige Boeddha-beelden werden opgeblazen (omdat ze niet islamitisch waren).

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4927561)
Ik zie wel een correlatie tussen de westerse inmening in Afghanistan en de extremisering van de islam in het land. En het is een correlatie die niet bepaald flaterend is voor de westerse landen.

De enige correlatie die ik zie is een verharding van de standpunten door die westerse inmenging. Omdat het land in oorlog is heeft het niet de kans uit zichzelf gematigder te worden. Het is niet nog extremer geworden door westerse inmenging.

Jaani_Dushman 16 augustus 2010 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 4927811)
De enige correlatie die ik zie is een verharding van de standpunten door die westerse inmenging. Omdat het land in oorlog is heeft het niet de kans uit zichzelf gematigder te worden. Het is niet nog extremer geworden door westerse inmenging.

Wat is het verschil tussen het verharden van de standpunten en extremer worden?

suqar_7loe 16 augustus 2010 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 4927769)
Dat 'stenigen' is niet iets dat oorspronkelijk afkomstig is van de Islam.
Lang voordat de Islam bestond was het een gebruik in het M-O en stukken van Azië.
De joden pasten het ruim voor de jaartelling toe. Onder andere. Het is een recht dat in de oudheid niet abnormaal was.
Bij de Romeinen had de man, de pater familias, het recht zijn vrouw of dochter te doden dan wel te laten doden als ze zich aan overspel of onwelvoeglijk gedrag had schuldig gemaakt. Maar alleen de pater familias had dat recht.
In het Oude Testament kunt u voldoende lezen over het 'gebruik van stenen'.
Het enige dat je de Islam kan verwijten is dat ze geen verandering in deze gebruiken heeft gebracht maar ze heeft laten voortbestaan. Of, in het andere geval, gedoogd.

Stenigen komt inderdaad voor in de bijbel. Denk dan maar aan de straf op godslaster en majesteitsschennis, hekserij, vrouw die geen maagd blijkt te zijn tijdens de huwelijksnacht, aanzetten tot apostasie, aanbidden van andere goden, overspel, niet gehoorzamen van de ouders,.. Kortom de misdrijven die te maken hebben met de schending van de tien geboden.

Hier bijvoorbeeld:
« Wie de naam van de HEER lastert moet ter dood gebracht worden, die moet door de voltallige gemeenschap worden gestenigd. Of het nu een vreemdeling is of een geboren Israëliet, wie mijn naam lastert moet ter dood gebracht worden.» (Leviticus 24:16)

In de koran staat geen enkel vers dat steniging als strafmaat oplegt. In de Koran komen 6 verzen voor waarin men spreekt over steniging. In deze verzen beschrijft men de situatie waarin een moslim bedreigt word door een niet-moslim door executie.

« En ik zoek bescherming bij mijn Heer en jullie Heer dat jullie mij niet zullen stenigen. En als jullie mij niet geloven laat mij dan alleen.» (Koran 44:20-21)

« Toen hij tot zijn vader zei: "O mijn vader, waarom dien jij wat niet kan horen, niet kan zien en wat jou niets baat? O mijn vader, tot mij is kennis gekomen die tot jou niet gekomen is. Volg mij dus, dan zal ik jou op een effen weg leiden. O mijn vader, dien de satan niet. De satan is weerspannig tegen de Erbarmer. O mijn vader, ik ben bang dat een straf van de Erbarmer jou zal treffen en dat jij dan een volgeling van de satan wordt." Deze zei: "Wil jij je van mijn goden afkeren, Abraham? Als jij niet ophoudt, zal ik je stenigen; ga een lange tijd bij mij weg." Hij zei: "Vrede zij met je. Ik zal mijn Heer voor jou om vergeving vragen; Hij is voor mij welwillend.» (Koran 19:42:47)

In de koran is er geen sprake van steniging, in de sharia wel. En niets stelt in de islam dat de moslims hun samenleving moeten organiseren volgens de sharia. In de meeste islamlanden wordt de sharia niet volledig ingevoerd en in landen waar vb steniging wel mag, valt het steniging onder het seculiere strafrecht. Heeft dus niks met islam te maken.

suqar_7loe 16 augustus 2010 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tema (Bericht 4927801)

Een gematigde moslim die de 5 zuilen strikt neemt ;-)

Carnivore 16 augustus 2010 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 4927456)
Ik wens jou veel beterschap Savatage. En dat meen ik oprecht.

en wij wensen dat jouw soort mensen snel de benen nemen of eindelijk eens doorkrijgen dat zegeloven in de grootste doctrine ooit, namelijk religie.

In het beste geval was god gewoon een alien.
Maar da's te ver nagedacht zeker?

Carnivore 16 augustus 2010 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 4927503)
Als zoiets simpelweg mag in een land dan lijkt het me niet enkele een probleem van "enkele" extremistische gekken. Of denkt u dat de daders zullen opgepakt en berecht worden voor moord?
Denkt u dat de 100 toeschouwers berecht zullen worden voor medeplichtigheid.

+2

suqar_7loe 16 augustus 2010 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Carnivore (Bericht 4927831)
en wij wensen dat jouw soort mensen snel de benen nemen of eindelijk eens doorkrijgen dat zegeloven in de grootste doctrine ooit, namelijk religie.

Tot welk 'soort' behoor ik dan?

De benen nemen ahzo, naar waar?

Carnivore 16 augustus 2010 18:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 4927522)
Had ik het over steniging? Hetgeen waar ik op doel is vele erger dan steniging.

Je begrijpt er weer niets van. Laat het denken eens aan een ander over, wil je?

:lolabove:
zegt diegene, die in de eerste plaats doet wat een ander hem voorschrijft, wil hij zich een goed mens -allez moslim- mogen wanen.

Bad Attila 16 augustus 2010 18:14

Zeg Savatage, waarom heb je uw topic niet betiteld met " Talibans stenigen alweer mensen dood" ?

Zou juister zijn, toch?

Steve_M 16 augustus 2010 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Carnivore (Bericht 4927831)

Wie zijn wij?

Nynorsk 16 augustus 2010 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tema (Bericht 4927801)

Ik zou mogen hopen dat zij toch al van het extremere type is na haar uitspraken hier :?

suqar_7loe 16 augustus 2010 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Carnivore (Bericht 4927840)
:lolabove:
zegt diegene, die in de eerste plaats doet wat een ander hem voorschrijft, wil hij zich een goed mens -allez moslim- mogen wanen.

Geldt ook voor jou hoor.

suqar_7loe 16 augustus 2010 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 4927849)
Ik zou mogen hopen dat zij toch al van het extremere type is na haar uitspraken hier :?

Jij leert wel snel bij he. Nu ken je het verschil al tussen een gematigde en een extreme moslim. Aan jou kan men nou eens een voorbeeld nemen.

Carnivore 16 augustus 2010 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 4927848)
Wie zijn wij?

ikzelf een hele hoop van mijn familieleden en vrienden en kennissen, ook een pak collegae ondertussen. Eigenlijk meer en meer. Als ik kijk naar bvb 20 jaar geleden, toen ik tegen veel van voorvernoemde mensen zei dat we een probleem zouden krijgen met de islam... Dan kreeg ik geregeld de wind van voren. De zogenaamde VB-doctrine.
Als ze nu zelf over het inmiddels bestaande probleem beginnen, lach ik enkel eens.
I rest my case als het ware.

Carnivore 16 augustus 2010 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 4927851)
Geldt ook voor jou hoor.

neenee. U bent de gene die schreef "laat het denken aan anderen over" daarmee doelde u toch niet op uzelf of op mede-gebrainwashte-gelovigen? 8O
Want die hun zelfstandig denken schat ik eerlijk gezegd niet erg hoog in.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be