Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Lukt Elio "II"? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143011)

leuri 31 augustus 2010 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 4954064)
Goed, maar dan zal het niet meer lang duren alvorens al die Brusselse armoezaaiers in Vlaanderen zullen gaan wonen.;-)
Ik heb horen waaien dat Brusselse OCMW's deze raad al aan hun klanten meegeven.

Dat is al heel lang zo.

Xenophon 31 augustus 2010 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 4954061)
Natuurlijk kan dat.De kleinere staten kunnen toch samenspannen tegen de grotere zodat een wetsvoorstelt dat door 65% of meer van de bevolking wordt gedragen wordt weggestemd.

Leg dat eens nader uit als je wil, hoe houdt 35% de meerderheid tegen in het Amerikaanse congres?

omaplop 31 augustus 2010 13:22

Men zou vooral CDH moeten wijzen op haar aantal zetels!!

Kodo Kodo 31 augustus 2010 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Donar (Bericht 4951330)
hehe, hier komt het probleem, een van de vele.

Financieringswet moet veranderen, franstaligen willen niet mee
BHV moet gesplitst worden, alleen als Brussel meer geld krijgt
Wil Brussel meer geld, moet de financieringswet veranderen

Hier geraken we nooit uit:eggface:

Als de uitvoering van die financieringswet van hetzelfde soort mensen afhing als de uitvoering van het BHV-arrest, dan zouden ze natuurlijk wél met die wet instemmen. Tot hij moet worden uitgevoerd.

De vraag is: wat heb je daaraan, akkoorden sluiten met mensen die van tevoren weten dat ze niet zullen worden nageleefd. Voor mij is dat dé grote reden voor onafhankelijkheid. Want één land vormen, betekent een akkoord gesloten hebben, een samenlevingscontract.

Ik begrijp dus niet hoe Vlaanderen nog separatistisch zou kunnen zijn. De instemming van de Franstalige publieke opinie met de schending van de grondwet betekent toch, dat de Franstaligen zich de facto van België afgescheiden hebben? Waarom dan nog de komedie spelen die ons tot schijn-afscheiding zal noodzaken? Waarom nog onderhandelen of regeren als de verkiezingen ongrondwettig waren?

Het enige wat mij logischerwijs mogelijk lijkt, is constateren dat de keizer geen nieuwe kleren aan heeft, en dat het Franstalige separatisme zijn doel heeft bereikt.

E. Gidius 31 augustus 2010 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4953014)
Mooi, dat de N-VA dan ook maar de formateur levert.

Dat zal niet gebeuren. Er moet en zal een Franstalige premier komen, of geen regering.

Als de N-VA toch zo dom zou zijn een formateur te leveren, en daarmee in de val van de Belgicisten te stappen, zijn ze mijn stem kwijt. En de steun van enkele miljoenen Vlamingen, neem ik aan. Maar rekening houdend met het feit dat De Wever het systeem wel goed door blijkt te hebben, is het imho irrealistisch te denken dat hij dat zou doen.

E. Gidius 31 augustus 2010 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4953440)
:roll: De kieswet geldt voor heel het land.

Toch hebben Franstalige politici minder stemmen nodig voor een zetel dan Vlaamse.

E. Gidius 31 augustus 2010 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4953787)
In de grootste democratie de Verenigde Staten is dat ook zo.
Iedere Staat heeft evenveel afgevaardigden.

Et alors?

In België is het maar één van de vele instrumenten om de Vlaamse meerderheid onder de duim te houden. Er is geen enkele reden waarom we dit zouden blijven aanvaarden, en we zullen deze ondemocratische zetelverdeling dan ook aan de kaak stellen en ombuigen.

E. Gidius 31 augustus 2010 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 4953819)
Ik zou je gelijk geven indien de gesprekken gevoerd zouden worden in het parlement waar het meerderheid tegen minderheid is. Maar tijdens coalitiegesprekken gelden geen regels van minderheid & meerderheid zodat alle partners rond de tafel evenveel te zeggen hebben.

De minderheid moet haar plaats leren kennen, in het parlement, aan de onderhandelingstafel en overal waar beslissingen genomen worden. Ze is daar volop mee bezig.

E. Gidius 31 augustus 2010 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 4953867)
Zorg er dan voor dat er in Vlaanderen minder partijen opkomen dan is de discutie van de baan.

Jij wil een gebrek aan democratie oplossen met nog minder democratie?

Dat is inderdaad de enige manier om de Belgisch-Brusselse staat nog even overeind te houden, en het is dan ook wat "men" de voorbije jaren volop gedaan heeft.

poekieJ 31 augustus 2010 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 4953867)
Zorg er dan voor dat er in Vlaanderen minder partijen opkomen dan is de discutie van de baan.

Hoe wil je dit verwezenlijken? En welke partijen moeten vervolgens vertrekken of blijven. Om nog maar te zwijgen over het feit wie dan wel niet moet bepalen welke politieke partijen "goed genoeg" zijn om te blijven en welke niet.

BWarrior 31 augustus 2010 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 4954199)
De minderheid moet haar plaats leren kennen, in het parlement, aan de onderhandelingstafel en overal waar beslissingen genomen worden. Ze is daar volop mee bezig.

De N-VA is inderdaad een minderheid.

Shadowke 31 augustus 2010 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4954420)
De N-VA is inderdaad een minderheid.

daarover heeft E. Gidius het niet.
kzou zijn post nog is lezen.

Henri1 31 augustus 2010 15:24

Citaat:

In het Belgische Parlement zijn de V-Partijen idd een kleine minderheid.

Dank u.

Xenophon 31 augustus 2010 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4954431)
In het Belgische Parlement zijn de V-Partijen idd een kleine minderheid.

Dank u.

En toch houden ze alles tegen en brengen ze Di Rupo en zijn Walen aan de rand van de razernij, gewoon al door te stoppen met knecht te spelen.

Raar he?

speurneus 31 augustus 2010 16:01

Citaat:

Aan de onderhandelingstafel zit geen enkele partij die de absolute meerderheid heeft dus is je quote is bla bla bla.

speurneus 31 augustus 2010 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 4954202)
Jij wil een gebrek aan democratie oplossen met nog minder democratie?

Dat is inderdaad de enige manier om de Belgisch-Brusselse staat nog even overeind te houden, en het is dan ook wat "men" de voorbije jaren volop gedaan heeft.

weet jij wel waarover het gaat?

speurneus 31 augustus 2010 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 4954273)
Hoe wil je dit verwezenlijken? En welke partijen moeten vervolgens vertrekken of blijven. Om nog maar te zwijgen over het feit wie dan wel niet moet bepalen welke politieke partijen "goed genoeg" zijn om te blijven en welke niet.

Is dat mijn zorg?
Ik protesteer toch niet over het feit dat een nederlandstalige zetel meer stemmen vereist dan een franstalige zetel, hetgeen enkel en alleen te wijten is aan het feit dat er in Vlaanderen bijna dubbel zo veel partijen aantreden dan in Wallonie.

speurneus 31 augustus 2010 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4954424)
daarover heeft E. Gidius het niet.
kzou zijn post nog is lezen.

Sorry maar daarover heeft hij het wel.

poekieJ 31 augustus 2010 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 4954534)
Is dat mijn zorg?
Ik protesteer toch niet over het feit dat een nederlandstalige zetel meer stemmen vereist dan een franstalige zetel, hetgeen enkel en alleen te wijten is aan het feit dat er in Vlaanderen bijna dubbel zo veel partijen aantreden dan in Wallonie.

Het zal me een figuurlijke worst wezen waar tegen je protesteert.
Ik reageer op het feit dat je politieke partijen wil afschaffen, wat uiteraard klinkklare nonsens is, en dat weet je zelf ook.

stab 31 augustus 2010 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 4953856)
Dat is een verkeerde berekening omdat jij uitgaat van het aantal uitgebrachte stemmen, en niet vanuit het aantal kiesgerechtigden langs beide kanten van de taalgrens. Iedereen weet dat het aantal niet stemmers of ongeldige stemmers in Wallonie en Brussel veel hoger ligt dan in Vlaanderen.
Men gaat uit van een verhouding 88/62 in zetels of 58,66/ 41,33 in %
Omdat Vlaanderen indertijd heeft geweigerd om nog talentellingen uit te laten voeren kan men nu onmogelijk zeggen of deze verhouding nog klopt ja of neen.

Wat heeft een talentelling te maken met het aantal stemgerechtigde inwoners van een kiesomschrijving?
Smerig staalje van onkies redeneren, eigenlijk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be