Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Gaat de verfransing door? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143110)

Eberhard Leclerc 1 september 2010 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 4957200)
Dat is inderdaad de realiteit. Daarom zeg ik België splitsen, België is de oorzaak van die verfransing.

Een gesplitst Belgie lijkt aantrekkelijk, maar realiseert u zich a) dat er slechts een Mini Vlaanderen zal overblijven. Kijkt u rustig naar onderstaande kaart. Vlaanderen zal nog heel hard moeten onderhandelen om de lichtblauwe gemeentes 'mee te nemen' naar een eigen staat. HV en een aantal andere gemeentes zullen bij La Belgique blijven.
En b) Brussel is een bruut powerhouse dat hard doorgroeit. U mag hopen dat de groei bij Zemst stopt, maar waarschijnlijk is het niet. Buiten dat zal Mini-Vlaanderen allerlei nieuwe faciliteiten voor haar mondige minderheid (De Franstaligen) moeten gaan scheppen.

Paars = HV
Donkerblauw = Gemeentes die binnen 10 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben.
Lichtblauw = Gemeentes die binnen 20 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben

Everytime 1 september 2010 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 4957402)
Ik heb liever dat die op zijn nest blijft. Verder wens ik de democratisering van België en de omvorming ervan tot een état belgo-flamand.

Wat bedoelt u met "een état belgo-flamand"?

Hollander 1 september 2010 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 4957443)
Wat bedoelt u met "een état belgo-flamand"?

Gewoon, België, maar dan een België waar 60% van de bevolking ook 60% van de stemrechten heeft.

Bad Attila 1 september 2010 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4957422)
Met vriendelijk verzoek, maar ik kan niet beoordelen wat daar schandalig aan is. Kan je het wellicht even voor me vertalen?

"Waarom zou ik Vlaams spreken? Ik heb dat niet nodig; mijn ganse familie, al mijn vrienden spreken Frans, ik kijk naar de Franse tv en als ik uitga, is dat in Brussel. En wanneer ik bij de gemeente iets nodig heb, dan vraag ik gewoon aan een vriend/gebuur die wel Vlaams kent om mij te helpen, maar dat gebeurt echt niet vaak, hoor, ik ga bijna nooit naar de gemeente."
(vert. BA)

;-)

Hollander 1 september 2010 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 4957446)
"Waarom zou ik Vlaams spreken? Ik heb dat niet nodig; mijn ganse familie, al mijn vrienden spreken Frans, ik kijk naar de Franse tv en als ik uitga, is dat in Brussel. En wanneer ik bij de gemeente iets nodig heb, dan vraag ik gewoon aan een vriend/gebuur die wel Vlaams kent om mij te helpen, maar dat gebeurt echt niet vaak, hoor, ik ga bijna nooit naar de gemeente."
(vert. BA)

;-)

ah, bedankt. Wel, dat is natuurlijk een bekrompen en zéér beperkende houding. Je woont dus op een franstalig eilandje in Nederlandstalig gebied en dan denken dat je geen Nederlands nodig hebt. Lekker dan een dagje de stad uit, zit je PERMANENT in het buitenland.

brrrrr....

Everytime 1 september 2010 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4957422)
Met vriendelijk verzoek, maar ik kan niet beoordelen wat daar schandalig aan is. Kan je het wellicht even voor me vertalen?

De vertaling : "Waarom zou ik Nederlands spreken? Ik heb dat niet nodig, al mijn familie, al mijn vrienden spreken Frans, ik kijk naar Franse TV en als ik buitenga, is het in Brussel. En als ik iets van de gemeente nodig heb, vraag ik een vriend/buurman die Nederlands spreekt mij te helpen, maar het is zeer zeldzaam, ik ga bijna nooit naar de gemeente."

Everytime 1 september 2010 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4957444)
Gewoon, België, maar dan een België waar 60% van de bevolking ook 60% van de stemrechten heeft.

Is dat niet het geval nu? Ik denk dat hij iets anders bedoelt.

Hollander 1 september 2010 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 4957456)
Is dat niet het geval nu? Ik denk dat hij iets anders bedoelt.

hmm, ik denk dat hij dat bedoelt. Maar laten we het hem vragen.

Bad Attila 1 september 2010 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4957449)
ah, bedankt. Wel, dat is natuurlijk een bekrompen en zéér beperkende houding. Je woont dus op een franstalig eilandje in Nederlandstalig gebied en dan denken dat je geen Nederlands nodig hebt. Lekker dan een dagje de stad uit, zit je PERMANENT in het buitenland.

brrrrr....

Je vermenigvuldigt dat met een paar duizenden in elke gemeente, en je hebt geen "eiland" meer... En dan heb je inderdaad geen Nederlands meer nodig.

Ik vraag mij trouwens af of de Hollanders die in de provincie Luik komen wonen niet exact dezelfde manier van denken hanteren. Op termijn zou dat kunnen leiden tot een "vernederlandsing" van een deel van de provincie.

Hollander 1 september 2010 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 4957481)
Je vermenigvuldigt dat met een paar duizenden in elke gemeente, en je hebt geen "eiland" meer... En dan heb je inderdaad geen Nederlands meer nodig.

Ik vraag mij trouwens af of de Hollanders die in de provincie Luik komen wonen niet exact dezelfde manier van denken hanteren. Op termijn zou dat kunnen leiden tot een "vernederlandsing" van een deel van de provincie.

Nee. Want Nederlanders passen zich gemiddeld genomen aardig aan. En helemaal als het hun kansen op werk beïnvloedt. Je kan toch niet in Luik gaan wonen en alleen Nederlands kennen?

Zwartengeel 1 september 2010 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 4957331)
En dan spreek ik over de situatie waarin Brussel géén deel uitmaakt van Vlaanderen ... Stel u voor dat Brussel een Vlaamse stad wordt, wat ga je dan doen om de uitbreiding ervan te stoppen?

Dat laatste is op de lange termijn wellicht juist een opportuniteit om de verfransing terug te draaien. Is het voorbeeld van Helsinki hier al niet eens besproken?

Scarabaeida 1 september 2010 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4957496)
Nee. Want Nederlanders passen zich gemiddeld genomen aardig aan. En helemaal als het hun kansen op werk beïnvloedt. Je kan toch niet in Luik gaan wonen en alleen Nederlands kennen?

Franstaligen zijn linguïstisch gehandicapt en het Nederlands is één van de moeilijkste talen om te leren. Dat werd mij op school aangeleerd. Dat werkloosheid een vloek wegens een taalvereiste voor veel jobs is voor Franstaligen is het gevolg.
Probeer ernstig te blijven he.

Everytime 1 september 2010 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida (Bericht 4957525)
Franstaligen zijn linguïstisch gehandicapt en het Nederlands is één van de moeilijkste talen om te leren. Dat werd mij op school aangeleerd. Dat werkloosheid een vloek wegens een taalvereiste voor veel jobs is voor Franstaligen is het gevolg.
Probeer ernstig te blijven he.

De situatie van het land zal de Franstaligen zeker niet aanmoedigen om Nederlands te leren.

Scarabaeida 1 september 2010 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 4957529)
De situatie van het land zal de Franstaligen zeker niet aanmoedigen om Nederlands te leren.

Vice versa ook, eigenlijk, als het niet ontmoedigender was om Frans te leren (men moest het op agressieve toon opleggen).

Eberhard Leclerc 1 september 2010 20:14

Een ooggetuige:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 4956986)
Halle, waar ik woon, zal spoedig helemaal verfranst zijn. 10 jaar geleden 10% Franstalige stemmen, nu al 30%.

Dat is wel een beetje het ontnederlandsingstempo dat ik waarneem in HV in de nog 'Vlaamse' gemeentes. Tussen de 1 �* 2 % per jaar.

T'serclaes 1 september 2010 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4956126)
1. Vlamingen die naar Wallonië verhuizen, zullen zich altijd aanpassen en hun kinderen worden 100% Franstalig. Vraag maar aan papa Onckelinckx.

Ja en franstaligen die naar Vlaanderne verhuizen zullen zich altijd aanpassen ... Vraag maar aan Monsieur Jambon :roll:

Citaat:

2. Franstaligen in de Vlaamse rand mogen Franstalig blijven, zolang ze beseffen dat ze in Vlaanderen zijn en dus de Vlaamse regels moeten volgen. ook mag toch gevraagd worden dat ze zich minimaal integreren, net zoals alle andere immigranten.
Immigreren :roll: en dit bedoelt waarschijnkijk Brussel negeren :roll:

T'serclaes 1 september 2010 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4956359)
En als uiteindelijk vrijwel alle inwoners franstalig zijn, moet de overheid dan nog steeds alleen het nederlands toestaan? Dat lijkt me nogal potsierlijk. De Rand wordt dan feitelijk een soort kolonie, waar de Vlaamse machthebber zijn regels opdringt aan de franstalige inboorlingen. Doet me denken aan dat verhaal van die school waar de franstalige kinderen worden gedwongen om Nederlands te praten op het schoolplein. Ik denk niet dat de Vlamingen op die manier veel plezier gaan beleven aan hun grond. Ze zijn dan wel eigenaar, maar kunnen er verder weinig mee doen.

Goed analyse ...

De macht van het Frans ... leidde tot verfransing.
Nu dat het Nederlands de macht heeft, kiezen Vlaamse politiekers voor een beperkte Vlaams grondgebied ... in plaats van naar de toekomst kijken en Belgïe SPONTAAN vernederlandsen.
Zo kunnen de taalgrenzen in het voordeel van het nederlands bewegen, niet onder druk.

T'serclaes 1 september 2010 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4956542)
Brussel is verloren voor Vlaanderen.

- Brussel is niet/nooit Vlaams geweest.
- Brussel is ook niet gewonnen voor Wallonïe.
- Brussel is Belggisch ... of Brussel !

Citaat:

Maar met een corridor krijgt Brussel een overloopgebied richting Wallonie. En naar mijn mening is dat de enige manier om de verdere verfransing van de Rand te stoppen.
Dit is een van de verschillende voordelen van een uitbreiding van Brussel.

T'serclaes 1 september 2010 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4956672)
maar er zijn wel al Nederlandstalige scholen. en als we bij Vlaamse onafhankelijkheid de huidige scholen van de Franse gemeenschap overnemen. men kan natuurlijk lessen Frans behouden.
alsook de administratie naar de lokale overheid toe volledig tweetalig maar het Frans langzaam laten uitdoven zodat men de tijd heeft om te integreren?

het is natuurlijk ook toegestaan dat Nederlanders massaal naar Brussel verhuizen ;) zoals in Voeren (nog niet zo lang geleden) en Maastricht (vroeger) ;)

Eberhard Leclerc 1 september 2010 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes (Bericht 4957618)
- Brussel is niet/nooit Vlaams geweest.

Jazeker wel.

Niet dat dat verder relevant is voor de situatie van nu.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be