![]() |
Citaat:
De helft van het eigen volk wordt op de Vlaamsche tv ondertiteld. Maar misschien bedoel je met purisme dat een groot deel vd Vlamingen vasthoudt aan een dialect. |
Ikke ikke!
|
Citaat:
Bv op muziekgebied: http://forum.politics.be/showthread....79#post5003279 De Nederlanders, Surinamers, en Antillianen namen 494 van de 500 populairste nummers uit het taalgebied voor hun rekening. Vrijwel alle muziek uit Vlaanderen is in het Engels of Frans. Zeker in de Vlaamsche media. |
Citaat:
Ik wil "Groot-Vlaanderland" uit de grond (helpen) stampen, zodat de Ollanders voor eens en altijd leren dat 'gij' en 'goesting' met zachte 'g' worden uitgesproken, en dat ze beter af zijn met een Republiek dan met een Koninkrijk. Ik vind dat "Groot-Vlaanderland" trouwens het échte groter geheel dat als gegoten bij mijn egoïstische, imperialistische, xenofobische, racistische, fascistische, ... Vlaamse volksaard past. "Wij zijn niet van Amsterdam, Amsterdam is van ons!" :-P |
Citaat:
Er zijn teveel Hollanders die daarvan zouden misbruik maken... 8O |
Citaat:
mss is stapje-voor-stapje proberen? (ik ben daar voorstander van) kan je hen dat voorleggen Boduo? |
Citaat:
Maar op bovenstaande kan ik alleen maar hebben. "ge moogt het hebben, dat ganze Amsterdam!" als ge het maar houdt. |
Citaat:
Hen voorleggen: ik zie ze in de eerste maand niet meer. Op internet ? Nee, zoiets bespreek je rechtstreeks terwijl je mekaar (fysisch) in de ogen kijkt. :? |
Citaat:
we hebben geduld hoor :) |
Citaat:
2. Weet gij wel zeker dat gij met die vrijgevigheid uw calvinistische inborst geen geweld aandoet? 3. Daar moogt gij gif op innemen, Hollander. Maar ik zal speciaal voor u een paar leuke laarzen klaarzetten, én een V.I.P.-pasje laten maken. Gij zijt in mijn Amsterdam altijd welkom, als gij er maar met een zagte g wilt praten. ;-) |
Citaat:
|
Citaat:
als er Vlamingen in de regering zitten? wie speelt over wie dan de baas? |
Citaat:
|
Citaat:
dus dan kunnen er gerust Vlamingen minister spelen in een NL-VL-staat. ik denk dat je niet al te veel afweet van Nederland beste Garry ;) |
Citaat:
Zelfs de graaf van Vlaanderen sprak Frans en geen Nederlands(Vlaams) Zelfs het grootste deel van de Nederlandse Adel sprak in die tijd Frans of Engels als moedertaal en hun Nederlands was vaak nog slechter dan dat van Albert Bibber. de Merodé was afkomstig van Maastricht en de familie droeg voor de Franse revolutie de titel van Markies van Westerloo. http://nl.wikipedia.org/wiki/F%C3%A9lix_de_M%C3%A9rode Zal je misschien duidelijk maken dat de enige link met Frankrijk zijn huwelijken waren. En dat was dan nog mer Franse adel, die tijdens de Franse revolutie gevlucht waren uit Frankrijk. Louis de Potter was afkomstig van Brugge. Lijkt mij dus niet echt een Waal. http://nl.wikipedia.org/wiki/Louis_de_Potter Vaak word de fout gemaakt om de revolutie in 1830 als een Franstalige opstand te zien, doch zoals zelfs de Walen hebben moeten toegeven, was die opstand in de eerste plaats een Vlaamse aangelegenheid, met ondersteuning van de Walen. Net als er steeds word vergeten dat Vlaanderen NOOIT eentalig Nederlands is geweest, maar steeds tweetalig. In sommige periodes zelfs 3 en 4 talig. Het feit dat de Vlamingen zelfs nu nog hun eigen Vlaams niet gebruiken als ze met vreemden en inwijkelingen spreken en als talenknobels worden beschouwd, komt juist uit het feit dat ze nooit eentalig zijn geweest. En België is nooit eentalig geweest, maar steeds tweetalig. Hierdoor is niet het Vlaams onderdrukt geworden, maar het Waals en zijn de Vlamingen hun eigenheid blijven behouden, terwijl de Walen hun eigenheid hebben verloren. Zelfs vandaag zijn het hoofdzakelijk Franstalige Vlamingen die de Vlaamse eisen dwarsbomen en niet de Walen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik blijf verder uiteraard nog steeds fan van de Noordzeerepubliek, het Vijfstromenland, de Belgische republiek der Verenigde Nederlandse Staten, of hoe je het ook noemen wil.
Van de Somme tot aan Oldenburg. Op z'n minst. |
Citaat:
De taal is niet gansch het volk een mens is meer dan de taal die hij spreekt |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:58. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be