Bovenbuur |
13 oktober 2010 09:29 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
(Bericht 5030397)
Daar hoef je inderdaad ook een taal voor te leren, waar je veel langer over doet.
|
Volgens mij heb jij mijn g gejat. Hoe dan ook moet ik helaas in de dagelijkse wereld toch al Engels leren voor bijvoorbeeld mijn opleiding. Esperanto zou best nuttig kunnen zijn als wereldtaal, maar is dat momenteel niet. Tegen de tijd dat ik naar een willekeurig land kan reizen en daar in het esperanto acht bier en een cola kan bestellen en een praatje met een schone local kan maken leer ik de taal graag, echt waar. De realiteit is dat je daar beter Engels, Frans of Spaans voor kan leren, of voor specifieke delen van de wereld Mandarijn, Hindi, Swahili, Portugees, Maleis, Arabisch, Russisch, Duits etc etc.
En ja, dat kost veel meer tijd. Bovendien is het idee van Esperanto leren natuurlijk dat jij jezelf toevoegt aan de taalgemeenschap, jij maakt de taal een beetje meer waard door deze te leren. Uiteindelijk zal ze dan wel nuttig zijn. Vervelend feit is alleen dat de taal ten tijde van de volkerenbond op haar hoogtepunt was. Op deze maniet gaat het niet meer gebeuren. Het is niet gebeurd in de internationaal georienteerde tweede helft van de vorige eeuw, en het gaat zeker nu niet meer gebeuren. Jammer ja, maar helaas.
|