![]() |
Rex, Fuhrer, VNV, allemaal een pot nat
Taalracistische Vlamingen die taalracistische Walen verwijten... |
8O slecht bezig 8O
|
Allemaal één pot nat, daar zijn we het over eens.
|
Toch al één poging om het Nederlands populairder te maken in Wallonië: ik zag laatst bussen rijden met in het Frans de boodschap om Nederlands te leren. En het was weldegelijk in België! :lol:
Het is een begin. |
Citaat:
Maar misschien weet u van meer... |
Citaat:
|
Ja hoor: De Germaanse volkeren zijn superieur aan de Latijnse volkeren
Germaans = mannelijk Latijns = verwijfd Allebei zever, uiteraard. |
Citaat:
|
Ik moet hier Jan gelijk geven. Het is niet omdat het zo ervaren wordt, dat het dan ook een nationale doctrine wordt.
|
Citaat:
Maar goed, je hebt wel gelijk, ik zeg alleen maar dat taalracisten andere taalracisten niet moeten verwijten. Dacht dat Jan ook vond dat Frans verwijfd was, niet dus, sorry. |
Citaat:
Nieuwgrieks klinkt absoluut niet slijmerig of zo: het is een heel scherpe, krachtige taal. |
Jamaar Jan, de oude Grieken zijn al lang dood, maar ge moet dat symbolisch bekijken he.
De Fransen zijn trouwens ook behoorlijk macho, maar nog inderdaad nog lang niet zo macho als italianen en andere mediterrane volkeren. |
Taalrascist is een groot woord. Als en bepaalde taal je niet ligt...
Ik heb iets tegen het Frans omdat de walen ons die taal proberen op te dringen. En omdat ze zelf geen respect hebben voor onze taal. Je kan maar respect hebben voor iemand die jou ook respecteert! |
Willen de walen jou het Frans opdringen? Nogal bizar, de Walen spreken eigenlijk zelf Waals en staan zelf nogal wantrouwig tegenover het Frans (of tenminste sommige, ok: een minderheid).
|
De walen wantrouwig tegenover het Frans? Wie heeft er dan Brussel en de rand verfranst, de kongolezen Frans geleerd, enz...??
|
Franstalige Belgen misschien?
|
Citaat:
En het Waals heeft trouwens een zware klap gekregen. Wat de Walen nu spreken is in veel gevallen een verwaalst Frans, maar niet langer het echte, oude Waals dat hier en daar nog gesproken wordt. Dat opdringen moet men zien in de betekenis van het vanzelfsprekend achten dat een anderstalige wel in het Frans kan worden aangesproken. Dat is nu eenmaal niet normaal. Wie naar een ander volk gaat, toont uit beleefdheid dat hij of zij toch een paar woordjes van de inlandse taal en dan steeds vraagt of de ander een andere taal spreekt. Anders is het natuurlijk moeilijk om te communiceren. Die vanzelfsprekendheid waarmee de Walen nog steeds door Vlaanderen lopen schokt me inderdaad ook. Dat kunnen we gerust als "opdringen" omschrijven. |
Het is inderdaad waar dat nogal wat Franstaligen het vertikken Nederlands te spreken in Vlaanderen. Maar dat is nog geen reden om de tegenstelling Vlaanderen-Wallonië in het leven te roepen. Tussen die Franstaligen zitten ook heel wat Brusselaars (probeer maar eens in Brussel een pint te bestellen in het Nederlands), en ook heel wat verfranste Vlamingen. Duitstaligen zijn dan weer theoretisch gezien een deel van het Waalse gewest, maar spreken geen Frans. Het is dus veel complexer dan "Alle Walen willen het Frans opdringen aan de Vlamingen."
|
[quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Niemand heeft ooit gesteld dat "alle" Walen het over die boei gooien. Wel, dat men over het algemeen te maken heeft met Franstaligen die nog steeds menen dat men in Vlaanderen probleemloos het Frans kan gebruiken en dat men niet de moeite moet doen om zich in het Nederlands uit te drukken. |
Citaat:
Die tegenstellingen best�*�*n, die hoeft niemand "in het leven te roepen"!! Volg jij de politiek wel?????? Kijk jij wel eens naar de tv-journaals?????? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be