Nynorsk |
4 oktober 2010 21:27 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
(Bericht 5015025)
Zolang je aanvaardt dat een leerkracht zich kan vergissen en tevens aanvaardt dat dat het einde van de wereld niet is, heb ik geen probleem met je verhaal. Alleen: men stelt zo'n handleiding op omdat men blijkbaar niet vertrouwt op de intuïtie van de leerkracht. Die moet zichzelf nu voortdurend in vraag stellen op basis van een vlaggetjessysteem en zal uiteindelijk risicovermijdend gedrag gaan vertonen: zo iemand doet niets meer, want alles kan hem/haar aangewreven worden.
|
Een goeie leerkracht stélt dat al in vraag. En weet vaak zelf de antwoorden niet. Dat vlaggengedoe geeft de antwoorden ook niet echt, maar maakt het wel bespreekbaar. Want daarvoor is het gemaakt eh: het is werkmateriaal om in een groep leerkrachten mee aan de slag te gaan.
En daarnaast zijn niet alle leerkrachten geneigd tot intuïtie. Er doen zich tal van problemen voor, van handtastelijkheden die toch maar dubieus zijn tot serieus seksueel misbruik. Wat er met duidelijk seksueel misbruik moet gebeuren is duidelijk, maar met die andere handtastelijkheden is dat vaak allemaal zooo vaag... en ja, dan willen de goeie leerkrachten en de directie ook wel iéts om hun beleid op te baseren - een discussieplatform.
Ik ben echt van mening dat van die tendentieuze krantenartikels méér kwaad doen in de zin zoals jij zegt, dan dat vlaggensysteem an sich hoor. Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat leerkrachten niets meer durven.
Citaat:
Goed, daarin volg ik je. Ik zou dat niet doen en de gemiddelde leerkracht ook niet. Waar het mij om gaat is dat leerkrachten die iemand aaien ook geen schuldgevoel moet worden aangepraat alsof ze een trauma tot stand hebben gebracht. Er zijn echt wel ergere dingen in het leven dan een aai over je bol.
|
tuurlijk niet. maar nogmaals: 'k denk dat het toch wel dat krantenartikel is die dat aanpraat, en niet sensoa.
er gebeuren anders ook wel duidelijk ongepaste dingen die geen trauma veroorzaken. in 't middelbaar hadden we een leerkracht die wel een vreemde manier had om meisjes over de bok te helpen: je grijpt je tussen de billen en duwt ze erover. we hadden van die sexy 'pamperbroekskes' waar alles goe voelbaar was - je voelde die vinger bijna binnen gaan bij moment :?
denk niet dat er iemand een trauma aan heeft overgehouden, maar een andere methode was toch béter geweest, niet?
Citaat:
Het is nog maar de vraag of dat zo aangevoeld wordt... Een handleiding voor iets dat meestal spontaan en probleemloos verloopt kan aanvoelen als een onuitgesproken berisping...
|
ach kom, dramatiseer dat nu eens zo niet.
Citaat:
Inderdaad. Je moet het natuurlijk goed kunnen inschatten, als psychologe. Not easy.
|
'k heb zo al eens van die gelijkaardige dingen gehoord ;-)
|