Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian
(Bericht 5155558)
Collegae,
Uit tal van topics op dit forum blijkt er onder de leden van politics.be een brede waaier aan opvattingen te zijn over de overheid en haar rol in de samenleving; we hebben leden die de overheid in z'n geheel willen afschaffen tot leden die industrie willen nationaliseren. Naar mijn aanvoelen lopen vele discussie op dit forum strop o.w.v. een verschillend perspectief van de verschillende discussiepartners op de rol van de overheid.
In deze topic hoop ik een discussie op gang te brengen over de rol en de taken van de overheid. Welke taken die de overheid zich nu toeëigent horen er volgens jou niet thuis en/of welke taken die ze volgens jou moet doen neemt ze (onvoldoende) op.
Dit kan gaan van nuances tot radicale afwijking van het huidige takenpakket van de overheid.
Enkele specifieke voorbeelden:
Heeft de overheid een rol te spelen in het corrigeren van marktfalen en dan met name externaliteiten (bvb. moet de overheid maatregelen namen om milieu-impact te verlagen; zo ja, hoe mag ze dat doen?).
Mag de overheid belastingen heffen en welvaart herverdelen om gelijke kansen voor alle burgers te garanderen?.
Is het de taak van de overheid openbaar vervoer te organsieren; is het de taak van de overheid om verkeersinfrastrucutuur te beheren?
Is het de taak van de overheid in de basisbehoeften van haar burgers te voorzien (water, energie,...)
Is het de taak van de overheid fundamentaal onderzoek te subsidiëren?
...
Wat is jullie visie op de rol van overheid zoals het vandaag voorligt; wat moet er weg en/of wat moet er bij?
Ik nieuwsgierig naar uw inzichten!
|
Ik ben voorstander van een sterke overheid die als vertegenwoordiger van het algemeen belang op sommige vlakken verregaand kan ingrijpen.
1. Taak tot verzorging van veiligheid en recht. Dit omvat niet enkel het geweldmonopolie via politie/justitie maar ook het volledige monopolie over verzekeringen. Private verzekeringsmaatschappijen mogen wat mij betreft verboden worden.
2. Volledige overheidscontrole over de nutsvoorzieningen, van productie/aankoop tot aflevering in de huizen/bedrijven, volledig door de overheid. Dit voor gas, drinkwater, electriciteit, internet en tv-distributie,... maar ook wat betreft gsm-communicatie,...
3. Nog slechts 1 onderwijsnet, volledig door de overheid verzorgd.
4. Nog slechts 1 jeugdbeweging, door de overheid verzorgd.
5. Alle gewone productie en levering van goederen en diensten worden in principe door privaat initiatief uitgevoerd.
6. Overheid verzorgt volledig de sociale zekerheid voor het eigen volk, van hoogstaand niveau met voldoende hoge uitkeringen en pensioenen. Private en zuilgebonden ziekenkassen worden opgedoekt. Maar daartegenover staat strikte opvolging van werklozen die verplicht moeten bij- of omscholen of sollicitatiesessies uitvoeren onder toezicht of gemeenschapswerk verrichten.
7. Verregaande inperking van de macht van het bankwezen, waarbij het monopolie op geldcreatie bij de overheid ligt. De overheid kan zelfstandig een monetaire politiek voeren, beschikt over een eigen nationale munt en daarnaast beschikt men over alternatieve geldmiddelen.
8. Verplichte militiedienst, voor mannen 2 jaar en voor vrouwen 1 jaar naast een bestaand beroepsleger.
Enz...