Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo-
(Bericht 5416058)
:lol: Aaah ja, dus ik mag jou (bij wijze van spreken) omver knallen en het belangrijkste dat moet gebeuren is gewoon dat ik dat niet meer herhaal. Maar waarom zou ik dat inderdaad nog herhalen, ik heb tenslotte wat ik wou namelijk een ambetanterik het hoekje omgeholpen die mij voor de voeten liep.
|
Goed. Het belangrijkste is 1 dat mensen elkaar niet afknallen tout court en 2 dat, als het gebeurt, er alles aan gedaan wordt om te zorgen dat het niet nog eens gebeurt.
Mensen in de bak steken en ze er jaren later terug uitlaten zorgt misschien voor een afschrikkings-effect, maar zorgt alleszins niet dat mensen niet meer hervallen.
Integendeel zelfs, je steekt iemand jaren in een aggressieve omgeving waar hij/zij amper iets zelf mag beslissen en nauwelijks voor zichzelf moet zorgen, en daarna laat je ze terug in de wereld waar ze volledig voor zichzelf moeten zorgen.
Lijkt me zeer gezond.
Citaat:
(Bericht 5416058)
1. Dat is afhankelijk van dossier per sossier. Hoewel ik voorstander ben van de doodstraf, vind ik ook dat een passionele moordenaar niet de doodstraf hoeft te krijgen (maar wel een zware andere straf). Een moordende psychopaat daarentegen heeft veel kans om te hervallen en kan best definitief uit de maatschappij weggeplukt worden zonder enige risico's en goedkoop.
2. Moorden gebeuren volgens jou vrijwel nooit om eigendom gerelateerde motieven?
|
1. Met de psychopaat ben ik het eens, er zijn mensen die ziek zijn.
2. Jawel, maar dat veranderd niets aan het feit dat een moord plegen best een ingrijpende gebeurtenis is in iemands leven (kwestie van understatement). De mensen die ik gesproken heb die met ex-gevangenen werken, zijn het er over eens: moordenaars hervallen bijna nooit.
Citaat:
(Bericht 5416058)
Mee eens. Daarover kan een discussie gestart worden of euthanasie niet aangewezen is, maar dat is voor ergens anders.
|
Wow, daar steekt je walgelijke fascisme weer de kop op: het gaat over ongewensten en je denkt meteen aan: afmaken.
Citaat:
(Bericht 5416058)
Dus enkele jaartjes begeleiding nadat ik je afknalde en klaar is kees? hahaha, dat worden wachtrijen aan de wapenwinkels m'n beste!
|
Juist, mensen zitten nu en masse te hopen dat ze allemaal elkaar kunnen afknallen en de enigste reden dat ze dat niet doen is omdat ze bang zijn van de flikken.
Jouw alternatief is doodstraf neem ik aan? In elk geval, de situatie zoals ze nu is is zo rot als maar kan: pleeg een misdaad, je wordt in een cel gesmeten, van alle vrijheid en verantwoordelijkheid beroofd. En als je dan weer vrijkomt, wordt er verwacht dat je aangepast bent om om te gaan met vrijheid en verantwoordelijkheid. Ze zorgen nog voor een beetje begeleiding, de laatste periode van de celstraf, en dat is het.
Gewoon absurd, je conditioneert mensen zoals in een psychologisch experiment, door ze jarenlang duidelijk te maken dat ze machteloos zijn, en daarna vind je het vreemd dat ze niet meer aangepast zijn aan het leven buiten de muren.
Citaat:
(Bericht 5416058)
De huidige gevangenissen wel ja, ondermeer een gevolg van een véééééél te laks beleid én te veel rechten die aan gevangenen zijn toegekend.
|
Ja, dat is het probleem.:roll:
Ik verwijs effe naar de rest van m'n antwoord hierboven.
Citaat:
(Bericht 5416058)
Ok, wat als het slachtoffer de doodstraf eist?
|
Dan zeggen we: nee.
Citaat:
(Bericht 5416058)
:rofl: Alweer een visie die getuigt van extreme naïviteit. Ik ken voetbalhooligans die voor het minste iemand de kop inslaan, drugs dealen,... en denk jij nu waarachtig dat die gasten enigszins inzitten met de pijn die hun slachtoffers voelen??? :lol: Komaan zeg...
|
Op het moment dat ze zo stijf van de coke staan of tegen hun vrienden groot staan te doen? Nee, dat denk ik niet.
Later, als ze nuchter zijn en beseffen dat diegene die ze de kop hebben ingeslagen ook vrienden en familie heeft? Dan wel, empathie is namelijk doodmenselijke emotie.
Citaat:
(Bericht 5416058)
Wat met de vele slachtoffers die de daders niet mee willen of durven onder ogen te komen, vanuit traumatische ervaringen?
|
Als ze traumatische ervaringen hebben opgedaan, lijkt het me nuttig dat ze professioneel begeleid worden.
En als ze de dader niet willen ontmoeten, dan willen ze niet.