http://people.cs.kuleuven.be/~jon.sn...011-02.php#ipa
In de link heb ik een blog toegevoegd van een ACV syndicalist die het democratisch functioneren van zijn vakbond in vraag stelt.
Hij stelt dat de vakbondsleiding onterecht (minderheid tegen meerderheid) het ontwerp van de nieuwe IPA goedgekeurd heeft. Hij toont met cijfermateriaal aan dat de basis in feite ertegen gestemd heeft.
Dit riep bij mij de vraag op hoe democratisch vakbonden eigenlijk nu zijn. Bv. als we ze moeten vergelijken met politieke partijen, zijn zij dan democratischer of niet?
In feite is de discussie/getouwtrek tussen basis-leiding een fundamenteel probleem in ons maatschappij (of systeem).
Men kan zich de vraag stellen hoe democratisch een maatschappij is. Of een partij. Of een vakbond. Of een bedrijf. Of eender welk vereniging van mensen.
Ik denk dat velen mij gelijk zouden geven als ik zou beweren dat ons systeem van boven naar onder werkt. En niet andersom.
De frats die de ACV uitgehaald heeft, is daar een voorbeeld van. Maar een nog beter voorbeeld is bv. hoe de "Europese grondwet" door de strot van de Europeanen geduwd is. Daar waar het volk mocht stemmen, werd het ofwel verworpen of maar nipt goedgekeurd. Daar waar een parlement dat moest ratificeren, werd dat vlotjes en met grote meerderheden gedaan. Roept dit geen vragen bij jou op?
De discussie opentrekken tot 'de maatschappij' zou ons veel te ver brengen. Daarom ook dat ik deze poll beperkt heb tot een vergelijking tussen (belgische) politieke partijen en vakbonden.
Wie is democratischer? Zijn ze uberhaupt democratisch?