Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   De Stomme 'te beladen'. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=159114)

respublica 25 augustus 2011 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5650665)
In de 16de eeuw wou de Franse maarschalk Maximilien De Béthune al de "République des Belges" oprichten. Die omvatte toen de Benelux en het Rijnland. Het is er nooit van gekomen, maar het bewijst weer eens dat de naam België ouder is dan 1830. De Romeinen spraken al van Belgica, maar dat weten zelfs de flaminganten al.

Zeker, en Belgium of Belgica betekende na de Romeinen gewoon "de Lage Landen." "België" in de betekenis van Zuid-Nederland, exclusief Noord-Nederland, is voor zover ik weet een erg arbitraire ontwikkeling uit eind 18e, begin 19e eeuw. Nederland had ook gewoon "België" kunnen heten, en België "Nederland", want beide namen betekenen eigenlijk hetzelfde.
De term 'België' bij de Romeinen:

De term 'België' na de Romeinen:

Shadowke 25 augustus 2011 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5650724)
Daar zal jij in elk geval niet over beslissen.;-)

ik ni nee, daar hebben Luxemburg en Wallonië al over beslist.

respublica 25 augustus 2011 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5650537)
@respublica: ja, het geüsurpeerde, imperialistische Vlaanderen bestaat op TV, maar dat is ook niet echt echt.

U bedoelt waarschijnlijk het Vlaanderen dat de leefwereld van de Nederlandstalige Belgen uitmaakt. Waarom denkt u dat er een Vlaamse schaakclub, Vlaamse studentenclubs, een Vlaamse gezinsbond, een Vlaamse coeliakievereniging is? Omdat een Belgische gezinsbond nog absurder is dan een Vlaams-Nederlandse; het kan en kon technisch perfect, maar het is helemaal niet praktisch om te organiseren en het hoeft niet. Wij kunnen al die dingen ook wel zonder hulp van onze zuiderburen organiseren.

system 25 augustus 2011 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 5650758)
Een volk hoeft niet noodzakelijk onder hetzelfde gezag te vallen om een volk te zijn. Het gebied van de Koerden spreidt zich ook uit over verschillende landen. En de Roma hebben al helemaal geen eigen staat. Als er inderdaad meer verbondenheid met de franstaligen zou zijn, dan zouden Vlamingen onderhand wel Frans spreken. Het feit dat Nederlanders en Vlamingen dezelfde taal spreken betekent dat ze door de gehele geschiedenis vaak en intensief contact met elkaar hebben gehad. Dat is namelijk de eerste vereiste voordat een gemeenschappelijke taal kan ontstaan.

Uw primitieve stelling is al lang achterhaald. Zwitsers beschouwen zich ook als een volk en daar zijn 4 talen. Catalanen spreken dezelfde taal als andere Spanjaarden en voelen zich toch een apart volk. Uw stelling houdt dus geen steek.

En wij Vlamingen spreken ongeveer dezelfde taal als de mensen uit Nederland, maar verreweg de meeste Vlamingen beschouwen zich allesbehalve als behorende tot hetzelfde 'volk' als de Nederlanders.

De Brabander 25 augustus 2011 19:53

Ik woon in Ternat en ik beschouw mij niet eens als een Vlaming, maar als een echte Brabander hoewel Vlaanderen hier niet ver vandaag is.

De Brabander 25 augustus 2011 19:55

vandaan, sorry.

Hollander 25 augustus 2011 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 5650886)
En wij Vlamingen spreken ongeveer dezelfde taal als de mensen uit Nederland, maar verreweg de meeste Vlamingen beschouwen zich allesbehalve als behorende tot hetzelfde 'volk' als de Nederlanders.

dan zijn zij verkeerd geïnformeerd.

system 25 augustus 2011 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 5650956)

Ze voelen wat ze voelen.

respublica 25 augustus 2011 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5650922)
Ik woon in Ternat en ik beschouw mij niet eens als een Vlaming, maar als een echte Brabander hoewel Vlaanderen hier niet ver vandaag is.

Ik veronderstel dat u Noord-Brabant dus ook als uw vaderland beschouwt? Of weet u soms niet dat Brabant zich uitstrekt tot ver voorbij de Belgische grens? Trouwens, er zijn veel verbintenissen met Noord-Brabant; de kathedraal van Antwerpen en van Breda vertonen bijvoorbeeld heel veel gelijkenissen. Wie kan nu ernstig beweren dat de provincie Antwerpen meer gemeen heeft met de provincie Luxemburg dan met de provincie Noord-Brabant?

respublica 25 augustus 2011 20:34

Citaat:

Uw primitieve stelling is al lang achterhaald. Zwitsers beschouwen zich ook als een volk en daar zijn 4 talen. Catalanen spreken dezelfde taal als andere Spanjaarden en voelen zich toch een apart volk. Uw stelling houdt dus geen steek.

Integendeel, het blijkt net doorheen de geschiedenis dat talen steeds belangrijker worden in het dagelijkse leven van de mensen, en al helemaal in de vorming van nationale identiteiten. Vroeger had je overal het plaatselijk dialect en daarnaast de Europese standaardtaal, het Latijn (later Frans). Het negentiende-eeuwse België zette dit principe voort. In de twintigste eeuw is het belang van dialecten verminderd en vermeerderde het belang van nationale standaardtalen (iets waar Frankrijk jaren verder mee stond dan Nederland en zeker dan Vlaanderen). Ondertussen neemt in Vlaanderen de kennis van het Frans enkel maar af, omdat Engels de nieuwe lingua franca geworden is. Het Nederlands wordt in Franstalig België beter gekend dan vroeger, maar er zal volgens mij nooit voldoende wederzijdse kennis zijn van de landstalen om een echte Belgische samen-leving te doen ontstaan. Integendeel we gaan echt niet ophouden met uit elkaar te groeien, ook net omdat Europa steeds meer één wordt. Laat ons dan maar goede Europese buren zijn, in één staat levend of niet, want één volk zullen we nooit worden, en dat hoeft ook niet.

system 25 augustus 2011 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 5651059)
Integendeel, het blijkt net doorheen de geschiedenis dat talen steeds belangrijker worden in het dagelijkse leven van de mensen, en al helemaal in de vorming van nationale identiteiten. Vroeger had je overal het plaatselijk dialect en daarnaast de Europese standaardtaal, het Latijn (later Frans). Het negentiende-eeuwse België zette dit principe voort. In de twintigste eeuw is het belang van dialecten verminderd en vermeerderde het belang van nationale standaardtalen (iets waar Frankrijk jaren verder mee stond dan Nederland en zeker dan Vlaanderen). Ondertussen neemt in Vlaanderen de kennis van het Frans enkel maar af, omdat Engels de nieuwe lingua franca geworden is. Het Nederlands wordt in Franstalig België beter gekend dan vroeger, maar er zal volgens mij nooit voldoende wederzijdse kennis zijn van de landstalen om een echte Belgische samen-leving te doen ontstaan. Integendeel we gaan echt niet ophouden met uit elkaar te groeien, ook net omdat Europa steeds meer één wordt. Laat ons dan maar goede Europese buren zijn, in één staat levend of niet, want één volk zullen we nooit worden, en dat hoeft ook niet.

De Franse taal heeft niets met mijn taal te maken. Waarom u dat er nu bijsleurt, is me een raadsel. Wat ik echter wel weet, is dat de Walen bezig zijn aan een inhaalmaneuver. En dat , als de Vlamingen niet oppassen, de tweetalige jobs in de toekomst de Walen zullen toevallen.

respublica 25 augustus 2011 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 5651092)
De Franse taal heeft niets met mijn taal te maken. Waarom u dat er nu bijsleurt, is me een raadsel. Wat ik echter wel weet, is dat de Walen bezig zijn aan een inhaalmaneuver. En dat , als de Vlamingen niet oppassen, de tweetalige jobs in de toekomst de Walen zullen toevallen.

Dat zou hun goed recht zijn, en ik kan enkel juichen als meer mensen het Nederlands leren. Ons inhalen zie ik ze toch niet echt doen. ;-)

De achteruitgang van de kennis van het Frans in Vlaanderen ten bate van het Engels is trouwens wel degelijk slecht nieuws voor alle mensen die in een Belgische samen-leving geloven en geldt als één van de redenen (niet de enige!) waarom België aan het desintegreren is. Persoonlijk ben ik echter voorstander van maximale talenkennis; Vlamingen zouden in de eerste plaats de eigen Nederlandse taal moeten beheersen (voor velen blijkbaar al een uitdaging), maar daarnaast moet er zeker plaats zijn voor Engels, Frans, Duits, Latijn en andere talen.

Pelgrim 25 augustus 2011 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 5650485)
Vertel geen onzin. Wij, Belgen, Vlamingen en Walen, hebben een gemeenschappelijke geschiedenis vanaf de 80-jarige oorlog. Die periode beslaat wel enkele eeuwen. U zou dit toch moeten weten.

De ironie is u blijkbaar ontgaan, ik reageerde op dezelfde onzin.

Ik ben overigens noch een Ollanderhater noch een Walenhater. Wel integendeel. Eigenlijk wil ik helemaal niet van Wallonië af. Als het aan mij lag werden alle Nederlandse gewesten van Oost-Friesland tot Picardië weer bijeengevoegd in één federale republiek waar alle aanwezige historische talen op hun grondgebied een officieel statuut krijgen. De lagelandse gastvrijheid, de Noordzeerepubliek, waar de macht is aan de arbeid, het bier en de muziek (copyright Pelgrim).

Helaas pindakaas, ik heb het niet voor te zeggen en zoals de kaarten nu op tafel liggen is de hereniging van de lage landen niet mogelijk mét la France du Nord, dus zal het zonder moeten. Exit Belgique.

De Brabander 25 augustus 2011 23:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 5650956)

Misschien bent u dat zelf wel.

Spinoza 26 augustus 2011 17:04

Citaat:

Volgens mij beschouwen de meeste mensen die er een beetje over nadenken de Zwitsers niet als een volk. Zwitserland is een gemeenschap van verschillende etniciteiten. Natuurlijk zal er altijd wel iets van een natiegevoel zijn, maar een volk zijn de Zwitsers niet. En Catalaans wordt gezien als een aparte taal. Die is niet ontstaan uit het Spaans, maar heeft een eigen evolutie doorgemaakt vanuit het Latijn.

Citaat:

Hoe de bevolking erover denkt is niet het enige criterium. Er is ook nog een genetische, taalkundige en culturele component.

DucDEnghien 26 augustus 2011 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 5651059)

Het uitgroeien tusen Vlaanderen en Wallonië is een uitstekende zaak want samenwerking tussen beide regios is onmogelijk.

respublica 26 augustus 2011 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 5652823)
Het uitgroeien tusen Vlaanderen en Wallonië is een uitstekende zaak want samenwerking tussen beide regios is onmogelijk.

Samenwerking met elkaar is volgens mij heel goed mogelijk, maar zonder het absurde idee dat we één volk zijn en dus ook zeker niet binnen het gefaalde België dat we vandaag kennen.

DucDEnghien 26 augustus 2011 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 5652894)
Samenwerking met elkaar is volgens mij heel goed mogelijk, maar zonder het absurde idee dat we één volk zijn en dus ook zeker niet binnen het gefaalde België dat we vandaag kennen.

Wij beslissen of samenwerking mogelijk is. En dat is het niet. Begrepen?

respublica 26 augustus 2011 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 5652906)
Wij beslissen of samenwerking mogelijk is. En dat is het niet. Begrepen?

Volgens u is elke vorm van samenwerking met Wallonië dus per definitie onmogelijk? Een onafhankelijk Vlaanderen zal ook moeten samenwerken met zijn buurlanden, hoor.

Vlaanderen Boven 26 augustus 2011 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 5652506)
Volgens mij beschouwen de meeste mensen die er een beetje over nadenken de Zwitsers niet als een volk. Zwitserland is een gemeenschap van verschillende etniciteiten. Natuurlijk zal er altijd wel iets van een natiegevoel zijn, maar een volk zijn de Zwitsers niet. En Catalaans wordt gezien als een aparte taal. Die is niet ontstaan uit het Spaans, maar heeft een eigen evolutie doorgemaakt vanuit het Latijn.

Het is sowieso totaal niet te vergelijken. Zwitserland werd in de Middeleeuwen op vrijwillige en wederkerige basis gesticht, en zij hebben doorheen de eeuwen een zekere identiteit kunnen opbouwen. Het Belgische misbaksel daarentegen is het resultaat van 19de-eeuwse grootmachtenpolitiek en werd van in het begin gekenmerkt door de dominantie van één welbepaalde gemeenschap, namelijk de franstalige, die het liefst de Nederlandse taal met wortel en tak uitgeroeid zag. Sindsdien heeft het niets dan 180 jaar conflict en tegengestelde belangen gekend. België is zieltogend en zou beter uit medelijden met een nekschot afgemaakt worden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be