WvN |
27 september 2011 18:30 |
Hallo, Ik heb me net geregistreerd, maar volg dit forum al enige dagen omdat hier interessante links gepost worden. Ik zou nu graag even reageren. Als mijn post niet in deze thread thuishoort, hiervoor mijn excuses.
Ik vind het problematisch dat de enige duiding die we de laatste tijd vanuit de media en de politieke partijen (alle partijen) krijgen ivm met de herziening van de Bijzondere Financieringswet (BFW) neerkomen op antwoorden door middel van cijfers.
Het interesseert me weinig dat "Gewest X tegen jaar Y Z miljoen Euro extra zal hebben" zonder te weten op basis van wat deze Z is berekend.
Het interesseert me meer om te weten wat nu exact aan de BFW is veranderd dat leidt tot zulke winsten. Cijferprojecties naar de toekomst zijn (meestal) afhankelijk van trends in indicatoren.
Ik heb de indruk dat er met cijfers gegooid wordt om mensen af te leiden, uiteraard hoort iedereen graag dat er meer geld zal zijn.
Het enige concrete dat ik kan vinden is dat A) de BFW hervormd is en dat B) er met een systeem van op en afcentiemen op de personenbelasting gewerkt wordt.
Ik heb bij beide vragen:
Bij A)
*Wordt het huidige solidariteitsmechanisme vervangen door het solidariteitsmechanisme zoals vermeld in de nota Di Rupo?
*Indien ja, zijn die bewuste 500 miljoen Euro dan een bovengrens op het bedrag van de solidariteitsbijdrage?
*Wordt het principe van de "negatieve term" hervormd?
*Ik hoor aan Vlaamse zijde dat de Lambermont bijdragen worden afgeschaft. Aan Franstalige zijde lees ik (in Le Soir) dat ze worden bevrozen. Indien bevrozen, op de stand van welk jaar dan?
Voor B)
Het mechanisme voor op en afcentiemen op de personenbelasting door de gewesten stond reeds in de BFW, de nota Di Rupo stelt dat dit systeem wordt uitgebreid. Het is evenwel niet duidelijk hoe.
Heeft iemand extra informatie bij deze punten? Of moeten we effectief wachten tot de akkoorden worden vrijgegeven?
|