fcal |
28 oktober 2011 23:31 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962
(Bericht 5768348)
Ik ga niet snel mee in gazettenpraat. Als een franstalige partij dreigt dat er een plan B is, ga ik ervan uit dat ze dat enkel zegt om te zien of men aan de andere kant stom genoeg is om het nog te geloven ook. Er is geen enkele objectief waarneembare reden waarom de franstaligen dat zouden willen. Ze weten heel goed dat ze nog verschillende jaren nodig hebben om hun economie terug kompetitief te maken.
|
Met plan B bedoelen de franstalige partijen en dan vooral de PS, dat ze als ze hun zin niet krijgen dat ze de nodige heibel, herrie of bonje gaan veroorzaken en zelfs onlusten niet uitsluiten. In het verleden hebben ze dit reeds een aantal keer bewezen te kunnen doen o.a. naar aanleiding van het door hen verloren referendum m.b.t. Koning Leopold III en de eenheidswet van de regering Eyskens. Daar houdt men bij de monarchie en de CD&V rekening mee. Neem maar aan, dat als het zover zou komen zij nooit uitsluiten van zich bij Frankrijk te gaan aansluiten. Trouwens net na WO2 was het bijna zo beslist.
Met uw rationalistische 'Vlaamse' economische redenering houden ze helemaal geen rekening. Voor hen geldt alleen: "wij blijven bij België en de Vlamingen als men ons daarvoor vergoedt, anders gaan we naar onze familie in het Zuiden...".
Daarom is er dan ook geen enkele evolutie te bespeuren naar meer verantwoordelijkheid en meer democratie. Het huidige nep-federalisme met gemeenschappelijke rekeningen waaruit men volgens allerlei zogenaamde verdeelsleutels naar hartelust kan putten moet behouden blijven en wordt zelfs niet in de komende 20 jaar ernstig aangepast.
Anderzijds is gezien de globalisering de verzorgingsstaat in zijn huidige 'Belgische' vorm financieel onhoudbaar. Zeker als er dan nog ontsporingen zijn zoals in de Middellandse Zee-landen en het gaat er in Wallonië even slecht aan toe. Enkel als er ernstige ingrepen komen zoals in Duitsland is het essentiële wellicht te redden. Gezien men blijft voort modderen volgens het onoverzichtelijke 'Belgische' systeem en hopeloos gecompliceerde financieringswet, zie ik dit door de franstalige taboe's en veto's niet gebeuren. België gaat de richting uit van Griekse toestanden.
Met deze gegevens moet elke Vlaamse partij rekening houden en overwegen wat de kost kan zijn van het ombuigen van deze situatie. De keuze wordt er een van ofwel failliet en ellende ofwel een onvermijdelijk maar beheerst conflict waarin ik steun en bemiddeling van andere belanghebbenden op Europees niveau helemaal niet uitsluit.
Citaat:
(Bericht 5768348)
En de MR praat dat het akkoord goed is voor bxl en de uitbreiding is gewoon "damage control" om niet al te veel kiezers te verliezen aan hun ex kartel partner fdf.
Als je probeert onpartijdig naar het akkoord te kijken, is de grote verliezer de MR. Van al hun grote eisen realiseerden ze nauwlijks een fraktie. Over de zes moet je geen zever vertellen : dat was onvermijdelijk. Ik kan me voorstellen dat BDW ook vloekte toen hij dat op papier had gezet maar als zelfs hij dat al besefte...
MR verliest gewoonweg haar suprematie over brussel, nu het kartel aan diggelen ligt. Zowat 99% van de vlaams nationale beweging schijnt dat als een faits-divers te beschouwen, terwijl het in werkelijkheid een taktische overwinning van groot belang is. Reden : met fdf erbij kon MR nooit voluit gaan, nu kan er over alles en nog wat een normaal politiek debat plaatsvinden en kan er (eindelijk) na jaren immobilisme snel vooruitgang geboekt worden. ...
|
Dit is slechts een partijpolitieke benadering, die ik wel onderschrijf maar gezien de ernst van de situatie is die niet essentieel.
Citaat:
(Bericht 5768348)
Maar voor mij niet gelaten hoor, als je liever mokt over het feit dat je de veldslag maar voor 90% gewonnen hebt en niet voor 100% : feel free to do so.
|
Men kan ook een veldslag winnen en toch de oorlog verliezen. Soms is het handiger überhaupt geen slag te bieden en een betere gelegenheid af te wachten of een hinderlaag te leggen. In elk geval dient men steeds het einddoel goed voor ogen hebben en zijn strategie hiertoe op orde hebben en zich niet laten afleiden door tactische bijzaken. En dit einddoel is nu eenmaal een democratisch en verantwoordelijk Vlaanderen binnen een ‘confederaal’ België en zo dit om een of andere reden niet mogelijk zou blijken te zijn hetzelfde dan binnen Europa.
|