poxers |
22 december 2011 04:29 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
(Bericht 5878532)
Daarom dat ik ook zeg: "De vraag lijkt me dan ook meer hoe je loopbanen organiseert zodat mensen er nog zin in hebben op hun 70e."
Overigens zijn er heel wat oudjes in de rusthuizen (en dan bedoel ik geen 75-jarigen, maar ouder) die ook in shifts hebben gewerkt. M'n oma had zelfs twee jobs in shifts, hoe ze het gaan kreeg is me nog steeds een mysterie, maar ze is er wel midden de 90 meer geworden. Het kan dus, de vraag is hoe het te doen dat de mensen het effectief kunnen.
Maar we willen ook wel véél eh. We willen niet alleen later geld genoeg hebben om dezelfde levensstandaard te behouden, bij velen moet het al het geld er ook al meteen door. Ik zie alvast veel mensen rondom mij hun geld spenderen aan allerlei dingen die ik helemaal niet nodig heb, dus zo levensnoodzakelijk zullen ze wel niet zijn. Dus dan maar hard gaan werken, veel proberen verdienen zodat er veel uitgegeven kan worden, en daarnaast natuurlijk een tof sociaal leven dat velen zelfs stress lijkt te bezorgen ipv ontspannend te zijn, en natuurlijk daarnaast ook nog een gezin. En als we merken dat we tijd tekort komen en gestresseerd zijn, is het de schuld van iets of iemand maar in ieder geval niet van onszelf.
Ik zeg NIET dat het in jouw geval ook zo is eh, ik ken je helemaal niet, maar helaas gaat het bij velen wel zo.
Maar toen ik je zin las over sociaal dacht ik: bij mijn grootouders was sociaal leven gewoon thuis zijn, bij de kinderen, en de andere inwonende familieleden of de familieleden om de hoek... En heel af en toe een keer een uitstapje.
Ik liep vandaag in de supermarkt en ik hoorde de ene jonge vrouw tegen de andere zeggen: fok jong, nu heb ik die film nog nie gezien, seffes spelen ze hem nie meer! (geen idee over welke film het ging). Ze viel me op omdat ze ineens in paniek leek te schieten. Blijkbaar voelde ze zich opgejaagd door iets dat in sé ontspannend zou moeten zijn. Op die manier ga je het in ieder geval ook niet redden om tot je 70e te werken - volgens mij ben je op die manier tegen je 35e al pompaf.
En tegen die dingen heeft staken ook geen nut.
Ik zeg, voor alle duidelijkheid, niet dat het probleem gewoon bij de werkende mensen zelf zit. Maar het staat er wel niet los van. Bedrijven voeden zich op onze levenswijze, de overheid ook.
|
Ik ben blij dat iemand een discutie wil voeren zonder lange tenen ;-)
Mijn gedacht is, dat men met de huidige regelingen geen meter vooruit gaat geraken, mijn gedacht daarover is het volgende:
De mensen die nu langer leven, hebben genoten van de huidige pensioenregelingen, meer of 80% daarvan zijn vrouwen, een paar mannen vinden in een rusthuis boven de 80 is moeilijk te vinden, en daar heb ik geen bron voor nodig, de bron daarvan is dat ik er zelf dikwijls rondloop dat is gewoon een feit.
Indien men nu de pensioenleeftijd omhoog trekt, nu dat er veel op pensioen zullen gaan de komende jaren, zal men een trechter krijgen bij de instroom van jongeren.
Daarmee dat men ook de uitkeringen wil beperken in tijd.
Men wild 2 vliegen in 1 klap, besparen door langer te werken en diegene die het slachtoffer daarvan zullen zijn, de jongeren of jongere generatie en ook werkzoekenden aan de dop zetten met een laag dopgeld en beperkt in tijd.
Maar, ze zullen dan wel zeggen dat de jongeren niet willen werken of zoiets ;-) en het zal wel weer opgelost zijn dan. Ondertussen zullen we allemaal verarmen.
We moeten onszelf niet wijsmaken dat het allemaal nog zotter kan, we leven al in een mierennest.
|