Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vakbonden (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=219)
-   -   Algemene staking op donderdag. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=165053)

poxers 22 december 2011 04:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5878532)
Daarom dat ik ook zeg: "De vraag lijkt me dan ook meer hoe je loopbanen organiseert zodat mensen er nog zin in hebben op hun 70e."
Overigens zijn er heel wat oudjes in de rusthuizen (en dan bedoel ik geen 75-jarigen, maar ouder) die ook in shifts hebben gewerkt. M'n oma had zelfs twee jobs in shifts, hoe ze het gaan kreeg is me nog steeds een mysterie, maar ze is er wel midden de 90 meer geworden. Het kan dus, de vraag is hoe het te doen dat de mensen het effectief kunnen.

Maar we willen ook wel véél eh. We willen niet alleen later geld genoeg hebben om dezelfde levensstandaard te behouden, bij velen moet het al het geld er ook al meteen door. Ik zie alvast veel mensen rondom mij hun geld spenderen aan allerlei dingen die ik helemaal niet nodig heb, dus zo levensnoodzakelijk zullen ze wel niet zijn. Dus dan maar hard gaan werken, veel proberen verdienen zodat er veel uitgegeven kan worden, en daarnaast natuurlijk een tof sociaal leven dat velen zelfs stress lijkt te bezorgen ipv ontspannend te zijn, en natuurlijk daarnaast ook nog een gezin. En als we merken dat we tijd tekort komen en gestresseerd zijn, is het de schuld van iets of iemand maar in ieder geval niet van onszelf.

Ik zeg NIET dat het in jouw geval ook zo is eh, ik ken je helemaal niet, maar helaas gaat het bij velen wel zo.

Maar toen ik je zin las over sociaal dacht ik: bij mijn grootouders was sociaal leven gewoon thuis zijn, bij de kinderen, en de andere inwonende familieleden of de familieleden om de hoek... En heel af en toe een keer een uitstapje.

Ik liep vandaag in de supermarkt en ik hoorde de ene jonge vrouw tegen de andere zeggen: fok jong, nu heb ik die film nog nie gezien, seffes spelen ze hem nie meer! (geen idee over welke film het ging). Ze viel me op omdat ze ineens in paniek leek te schieten. Blijkbaar voelde ze zich opgejaagd door iets dat in sé ontspannend zou moeten zijn. Op die manier ga je het in ieder geval ook niet redden om tot je 70e te werken - volgens mij ben je op die manier tegen je 35e al pompaf.

En tegen die dingen heeft staken ook geen nut.

Ik zeg, voor alle duidelijkheid, niet dat het probleem gewoon bij de werkende mensen zelf zit. Maar het staat er wel niet los van. Bedrijven voeden zich op onze levenswijze, de overheid ook.

Ik ben blij dat iemand een discutie wil voeren zonder lange tenen ;-)

Mijn gedacht is, dat men met de huidige regelingen geen meter vooruit gaat geraken, mijn gedacht daarover is het volgende:

De mensen die nu langer leven, hebben genoten van de huidige pensioenregelingen, meer of 80% daarvan zijn vrouwen, een paar mannen vinden in een rusthuis boven de 80 is moeilijk te vinden, en daar heb ik geen bron voor nodig, de bron daarvan is dat ik er zelf dikwijls rondloop dat is gewoon een feit.

Indien men nu de pensioenleeftijd omhoog trekt, nu dat er veel op pensioen zullen gaan de komende jaren, zal men een trechter krijgen bij de instroom van jongeren.

Daarmee dat men ook de uitkeringen wil beperken in tijd.

Men wild 2 vliegen in 1 klap, besparen door langer te werken en diegene die het slachtoffer daarvan zullen zijn, de jongeren of jongere generatie en ook werkzoekenden aan de dop zetten met een laag dopgeld en beperkt in tijd.

Maar, ze zullen dan wel zeggen dat de jongeren niet willen werken of zoiets ;-) en het zal wel weer opgelost zijn dan. Ondertussen zullen we allemaal verarmen.

We moeten onszelf niet wijsmaken dat het allemaal nog zotter kan, we leven al in een mierennest.

Eigenzinnig 22 december 2011 07:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5878532)
Daarom dat ik ook zeg: "De vraag lijkt me dan ook meer hoe je loopbanen organiseert zodat mensen er nog zin in hebben op hun 70e."
Overigens zijn er heel wat oudjes in de rusthuizen (en dan bedoel ik geen 75-jarigen, maar ouder) die ook in shifts hebben gewerkt. M'n oma had zelfs twee jobs in shifts, hoe ze het gaan kreeg is me nog steeds een mysterie, maar ze is er wel midden de 90 meer geworden. Het kan dus, de vraag is hoe het te doen dat de mensen het effectief kunnen.
.

Ik werk al heel mijn leven in shifts...
Het is inderdaad niet zo dat je daar niet oud mee kan worden maar het is wel een feit dan het zwaarbelastend is en dus één van de beroepen of werksystemen die je quasi onmogelijk rendabel kan blijven uitoefenen tot je -tigste..

Aangepaste functies en arbeidsritmes creëren voor 'ouderen' zal de uitdaging zijn in de toekomst en anders zullen de (brug)pensioenkosten verschoven worden naar het RIZIV..

Ik werk in een multinational waar 90% van het personeel in ploegen en/of aan de band werkt..ik zie niet in hoe men dit gaat kunnen aanhouden bij een verlating van het (brug)pensioen..

Scherven A. Mok 22 december 2011 07:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5878582)
Ik werk al heel mijn leven in shifts...
Het is inderdaad niet zo dat je daar niet oud mee kan worden maar het is wel een feit dan het zwaarbelastend is en dus één van de beroepen of werksystemen die je quasi onmogelijk rendabel kan blijven uitoefenen tot je -tigste..

Aangepaste functies en arbeidsritmes creëren voor 'ouderen' zal de uitdaging zijn in de toekomst en anders zullen de (brug)pensioenkosten verschoven worden naar het RIZIV..

Ik werk in een multinational waar 90% van het personeel in ploegen en/of aan de band werkt..ik zie niet in hoe men dit gaat kunnen aanhouden bij een verlating van het (brug)pensioen..

2

Vladja 22 december 2011 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 5875392)
Mochten de stakingsdagen niet meetellen voor het wettelijk pensioen vraag ik mij af op welke leeftijd ze zouden kunnen gaan.

In het geval van de NMBS, wss pas na hun 68

Nynorsk 22 december 2011 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5878582)

2

Tavek 22 december 2011 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5879281)
2

Patronale bijdragen verlagen of zelfs afschaffen voor mensen die 55+ zijn ?

Dat zou al heel wat makkellijk maken om ze in dienst te houden en aangepaste jobs te geven.

Steben 22 december 2011 14:09

Als er één ding is dat met zekerheid vaststaat is dat het verleggen van de theoretische pensioensleeftijd met slechts twee jaar niet veel zal veranderen op korte termijn en zelfs op lange.
Als er geen jobs zitten aan te komen, de jeugdwerkloosheid structureel wordt en de economie krimpt, ben je gewoon 2 jaar langer officieel werkloos.

Perzik 22 december 2011 19:00

Haha ik kom er niet van te boven. Die man, mar deplessis (ACOD), op de videozone van VRT in filmpje "Stakers blokkeren toegangswegen tot brussel" rond 0:50. "En zeker en vast het type voortuig dat binnenrijd is vooral zij die in feite gevrijwaard worden van de maatregelen." Die mens weet niet dat VAA op die voertuigen een pak hoger zal worden zeker? Komman wat voor argument is dat? Weer eens duidelijk dat het gewoon over afgunst gaat. En dat het grootste deel van de militanten blinde schapen zijn. Zoals deze man al zei:
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=NN3JUMP5

Een rechtpersoonlijkheid voor de vakbond nuuuuu!

brother paul 22 december 2011 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5879281)
2

Ambtenaren naar de prive doen en die vrijgekomen luxejobs bij de overheid lekker invullen door afgepeierde pri ewerknemers die 10jaar vingers draaien om een dubbeldik pensioen te krijgen

Zalig voordeel zal zijn dat er 300% empathie zal zijn bij de overheid hoe de prive werkt

Savatage 22 december 2011 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 5878353)
U bent hier de dikke egoïst. Ga werken om uw studies te betalen, zodat je eens weet wat werken is alvorens dergelijke onzin neer te schrijven.

:lol:

Een student vat hier kort en bondig samen waar het op neerkomt en jij kan niet beter dan zo'n flauwe aanval?

AdrianHealey 22 december 2011 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 5878353)
U bent hier de dikke egoïst. Ga werken om uw studies te betalen, zodat je eens weet wat werken is alvorens dergelijke onzin neer te schrijven.

Ik ben ook student.

Ik werk.

mvg

Werkende student

-Jo- 22 december 2011 23:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 5880866)
:lol:

Een student vat hier kort en bondig samen waar het op neerkomt en jij kan niet beter dan zo'n flauwe aanval?

Het zijn -toevallig- nogal zeer vaak studentjes en anderen die zelf niet werken, die eens gaan zeggen wat de werkende mensen moeten doen en vooral moeten laten.

En moesten ze dan nog eens rechtlijnig zijn, maar neen zelfs dat niet. Haley is er zo ene bijvoorbeeld. Overal het forum volschijten met extremistische libertaire kwatch over hoe slecht de staat wel is, om dan uiteindelijk te bleiten dat hij niet thuis kan geraken omdat er gestaakt wordt bij... de spoorwegen. Meneer maakt zelf gebruik van het staatstransport. Manmanman...

-Jo- 23 december 2011 00:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5880902)
Ik ben ook student.

Ik werk.

mvg

Werkende student

Goed zo.
Nu nog uw rechtlijnigheid wat bijschaven en dus ophouden met overheidsdiensten te gebruiken als je die niet strikt genomen verplicht bent te gebruiken. :twisted:

AdrianHealey 23 december 2011 00:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 5880908)
Het zijn -toevallig- nogal zeer vaak studentjes en anderen die zelf niet werken, die eens gaan zeggen wat de werkende mensen moeten doen en vooral moeten laten.

En moesten ze dan nog eens rechtlijnig zijn, maar neen zelfs dat niet. Haley is er zo ene bijvoorbeeld. Overal het forum volschijten met extremistische libertaire kwatch over hoe slecht de staat wel is, om dan uiteindelijk te bleiten dat hij niet thuis kan geraken omdat er gestaakt wordt bij... de spoorwegen. Meneer maakt zelf gebruik van het staatstransport. Manmanman...

Je mag gerust citeren waar ik heb geklaagd over dat ik niet zou thuis geraken?

Overigens; ik gebruik ook staatsgefinancieerde stoepen, staatsgefinancieerde openbare gebouwen, staatsgefinancieerde nieuwszenders (de standaard), staatsgefinancieerde bibliotheken, staatsgefinancieerde universiteiten, enzv.

Jij maakt toch ook gebruik van private ondernemingen die niet in eerste plaats aan het Volksbelang denken?

Vind je het niet goed dat ik het openbaar vervoer gebruik, trouwens? Ik ben echt een fan van dat concept; voor alle duidelijkheid. Was het maar privaat; dan was er tenminste meer van, aan een hogere kwaliteit. ;)

AdrianHealey 23 december 2011 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 5880909)
Goed zo.
Nu nog uw rechtlijnigheid wat bijschaven en dus ophouden met overheidsdiensten te gebruiken als je die niet strikt genomen verplicht bent te gebruiken. :twisted:

Waarom zou dat rechtlijniger zijn?

Hoe meer de staat wordt uitgehold, hoe beter.

Maar van mij mogen alle nuttige zaken direct geprivatiseerd worden. :)

Rudy 23 december 2011 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vladja (Bericht 5875150)
De vakbonden hebben een algemene staking aangekondigd. Dat zal wederom voor de nodige problemen zorgen om op het werk te geraken. Ik zou graag eens van jullie weten hoe jullie dit oplossen.

Ik ging niet naar mijn werk, en ik nam geen verlof. (optie niet voorzien in de enquête).

goochelaar 23 december 2011 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 5879305)
Als er één ding is dat met zekerheid vaststaat is dat het verleggen van de theoretische pensioensleeftijd met slechts twee jaar niet veel zal veranderen op korte termijn en zelfs op lange.
Als er geen jobs zitten aan te komen, de jeugdwerkloosheid structureel wordt en de economie krimpt, ben je gewoon 2 jaar langer officieel werkloos.

Het gevoelig inkorting van de opzegtermijnen zou wel eens - hoe raar het ook moge klinken - een wondermiddel kunnen zijn om in een krimpende economie jobs te creëren.

Welke patroon zal immers in een onzekere toestand personeel durven aannemen? Personeel dat zekerheid wenst.

Ganzenbordfan 23 december 2011 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5880902)
Ik ben ook student.

Ik werk.

mvg

Werkende student

Je studeert filosofie en je gaat aan de slag als barman in een studentencafé. (Meen ik mij te herinneren)

:|

kelt 23 december 2011 17:20

De meeste Vlaamse administraties,grote delen van de Post,zelfs bij de Federale overheid..massas ambtenaren waren naar beste arbeid en vermogen aan het werk....eigenlijk ziet het ernaar uit dat de Overheidsvakbonden hun kracht verloren hebben......

(bij de Lijn,de TEC,de MIVB en vooral bij de NMBS echter zit het nog diep...)

Ze mogen altijd eens komen "overleggen" bij de ministers.....maar van de rode vakbond weten we dat die terug naar 1974 willen,de groene is na het Arco-debacle zijn moreel gezag aan het verliezen in ijltempo (en nadat Europa de Arco-compensatieregeling met overheidsgeld zal afkeuren zal dit zijn beslag krijgen) maar beseft het nog niet en de blauwe vakbond heeft....euh....blauwe hesjes.....

en nergens,maar dan ook nergens,is de communautaire splitsing van dit land duidelijker dan bij de vakbondsmilitanten.

Quickie heeft ondertussen zijn pensioenvoorstel door het parlement gejaagd.....of je er nu tegen bent of niet.....zo gaat het,en niet via gebral in de straten...

GENOEG geleuter over de pensioenen,er zijn kubieke meters studies beschikbaar..ten uitvoer ermee......en wees gerust,na Di Rupo I komen er nog hervormingen!

MET of zonder die verouderde vakbondstop!

AdrianHealey 23 december 2011 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ganzenbordfan (Bericht 5882034)
Je studeert filosofie en je gaat aan de slag als barman in een studentencafé. (Meen ik mij te herinneren)

:|

Verouderde data. :)

Maar stel dat het waar is: wat zou het betekenen op basis van die data? Jij denkt dat volledig je eigen inkomen verzorgen door in horeca werken een fluitje van een cent is? :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be