Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   spaarlampen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=169095)

PeterCC 7 april 2012 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikbe (Bericht 6048754)
(...)
Gloeilampen verbruiken meer electriciteit voor minder licht maar ze verwarmen . Dus minder stookolie.

Dat klopt, in de winter.
Maar het is wel dure verwarming.

Alboreto 7 april 2012 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 6067022)
Dat doen ze niet.

In mijn ervaring met een 20-tal lampen wel.

Henri1 8 april 2012 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 6044232)
Dat is niet mijn ervaring

Ik heb een practische test gedaan en 5 spaarlampen gekocht bij IKEA, 5 van Phillips en 5 van Osram.
De rest bleven klassieke gloeilampen.

De Ikea lampen waren de beste. Ze gingen direct aan en gaven redelijk goed licht van het eerste moment.
Die van Osram kwamen op de tweede plaats, die van Phillips waren het slechts (duurde 60 sec eer ze vol licht gaven).

De beloofde levensduur werd langs geen kanten gehaald.

Behalve de spaarlamp in de gang die weinig aan en uit ging en pas vorige week vervangen door een led, gingen alle spaarlampen minder lang mee dan de al aanwezige gloeilampen.

De spaarlamp is kapot gemaakt doordat de producenten ons bedrogen hebben.

Ik kan er in komen dat zo'n lamp lang meegaat als ge die vandaag aan steekt in na 10.000 uur kapot gaat, maar in dagelijks gebruik halen ze slechts een tiende daarvan.

Ik ben nu dezelfde test aan het doen met ledlampen.
Ik heb nog een aantal gloeilampen om dezelfde ijking te hebben

Op de LED markt zijn veel derderangs-producten te koop. Brol die weinig of geen licht geeft.

Kwaliteits LED lampen hebben nu eenmaal hun prijs. Voor minder dan 25 �* 30 euro bruto ga je weinig goeds in huis halen.

PeterCC 13 april 2012 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6067559)
Op de LED markt zijn veel derderangs-producten te koop. Brol die weinig of geen licht geeft.

Kwaliteits LED lampen hebben nu eenmaal hun prijs. Voor minder dan 25 �* 30 euro bruto ga je weinig goeds in huis halen.

Ik heb niet gekeken wat voor LED lamp het was, maar ik heb het voorbije weekend een halogeen spot vervangen door een LED spot in het appartement van mijn ouders.
Het ding geeft gewoon geen licht. Of ie nu wel aan is of niet maakt nauwelijks verschil. En bovendien is de kleurtemperatuur helemaal fout: meer iets van een ultra koele 5000K ipv de warme 3000K die het vervangt.
Ik verwacht dat ik binnenkort de vraag zal krijgen om een nieuwe halogeen te plaatsen.

Henri1 20 april 2012 06:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 6078330)
Ik heb niet gekeken wat voor LED lamp het was, maar ik heb het voorbije weekend een halogeen spot vervangen door een LED spot in het appartement van mijn ouders.
Het ding geeft gewoon geen licht. Of ie nu wel aan is of niet maakt nauwelijks verschil. En bovendien is de kleurtemperatuur helemaal fout: meer iets van een ultra koele 5000K ipv de warme 3000K die het vervangt.
Ik verwacht dat ik binnenkort de vraag zal krijgen om een nieuwe halogeen te plaatsen.

Vraag dan eens welke LED lamp het is.
Warm wit heeft een kleurtemperatuur rond 2850K.
Vandaag de dag zijn er GU10 LED spots te koop die met een verbruik van 8 Watt meer dan 400 Lumen uitstralen. Daarmee kan je perfekt een standaard 50 Watt halogeen spot vervangen.
Nu spreek ik wel over een spot die bruto een kleine 40,00 euro kost, zonder BTW.

Er bestaan verschillende LED's.
Goede middenklassers beschikken vandaag de dag over Cree XPG of NICHIA 219 Powerleds.
De NICHIA 219B is nog krachtiger en efficiënter, maar wel nog wat duur voor de gewone consument.

We zien ook meer en meer multichips van bijvoorbeeld Sharp, Bridgelux of Citizen op de markt verschijnen. Deze technologie is in opmars en opent dan weer nieuwe perspectieven wat design betreft.

Distel 20 april 2012 06:53

Weet iemand of liquid LEDs toekomst hebben?

Henri1 20 april 2012 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6089001)
Weet iemand of liquid LEDs toekomst hebben?

Ik zie de toegevoegde waarde van vloeistofkoeling in dit geval niet.
Uiteindelijk moet de warmte aan de omgeving afgegeven worden.

Mijns inzien gaat dat het best met aluminium heatsinks.

fonne 20 april 2012 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 6078330)

Er is natuurlijk niemand die je verbiedt om bij de aankoop eens het aantal Lumen dat de lamp levert te bekijken. Deel dat door 10 en je weet ongeveer wat het wattage van een vergelijkbare gloeilamp zou zijn. En datwattage is dan ook ongeveer de prijs in Euro die je ervoor zal betalen als je kwaliteit wil.

rikbe 20 april 2012 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 6067026)
Politici maken die. Maar door wie worden politici beïnvloed?

Centen in hun off shore rekeningen?

fonne 20 april 2012 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6089821)
Ik zie de toegevoegde waarde van vloeistofkoeling in dit geval niet.
Uiteindelijk moet de warmte aan de omgeving afgegeven worden.

Mijns inzien gaat dat het best met aluminium heatsinks.

De vloeistofkoeling geeft meer mogelijkheden voor de vormgeving en stralingspatronen van de lamp, that's it. Lampen met hoogvermogenleds zien er vandaag wel vaak heel lelijk uit.

PeterCC 20 april 2012 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6088982)
Vraag dan eens welke LED lamp het is.
(...)

Ik zal het wel eens bekijken als ik er nog eens kom.

Henri1 29 april 2012 09:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 6090078)
De vloeistofkoeling geeft meer mogelijkheden voor de vormgeving en stralingspatronen van de lamp, that's it. Lampen met hoogvermogenleds zien er vandaag wel vaak heel lelijk uit.

Daarmee maakt u producten van de consumermarkt onbetaalbaar.

Dat hebben we ook gezien bij de koeling van microprocessors.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be