| Eberhard Leclerc |
3 juli 2012 19:45 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde
(Bericht 6200935)
Terwij U elders pleitte om het Frans in het NL-onderwijs af te schaffen of meer de nadruk te leggen op Engels, ter versteviging van de NL-positie, als ik het me goed herinner.... ....
|
Merkwaardig dat jij mijn posts hieromtrent niet goed hebt gelezen. Van kwaadwillende belgicisten verwacht je dat, maar van jou....
Nee, ik heb nooit gesproken van afschaffen van Frans onderwijs. Wel van het afschaffen van de verplichting op.
Ook dat is trouwens voorlopig niet in zicht.
Citaat:
(Bericht 6200904)
Een mooi pleidooi uiteraard om Nederlands te speken in Brussel!
..
|
Elke FR Belg weet dat iedere Vlaam Frans spreekt, hoe basaal ook.
Vergelijk het met de houding van een Vlaming in Kinshasha. Die blaft daar gewoon de koloniale taal hoor. En niet het lokale patois.
Citaat:
(Bericht 6200904)
Moeilijk en omslachtig? Ach, de NL-sprekende in BXL uithangen, verhef het tot een rebelse hobby....
|
Zure en geirriteerde gezichten aanschouwen is een wederkerend genoegen voor een Nederlandstalige in Brussel.
Citaat:
(Bericht 6200904)
Ik ga dan vervolgens de bakkerij buiten zonder die eclair en misschien is die verkoopster dan een flits opgegaan...
En, nadien een mailtje aan de direktie van de winkel indien een emailadres voorhanden is.
|
Je maakt hier een aantal klassieke denkfouten van een Vlaming.
a) In de Franstalige Gemeenschap staat trots & cultuur op een hoger niveau als de winstmarge van een éclair.
In Vlaanderen is dat andersom. En dat is ook net het probleem.
b) De taalkeuze in Brussel hangt sterk af van de status van een persoon. Zo moet Will Tura, die een grote villa in Ukkel kocht 20 jaar geleden, echt moeite doen om een keer Frans te spreken. In Ukkel nota bene.
Maar een hakkelende Vlaam uit de provincie die in een goedkope jas en plattelandssneakers in het Nederlands begint wordt uiteraard niet serieus genomen.
En terecht.
|