Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   De onafhankelijkheidsdag van de Nederlanden 26 juli 1581 - 26 juli 2012 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=174057)

Jan van den Berghe 28 juli 2012 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6245568)
Ik vind de taaldwang van de Nederlanders vele malen groter dan van het Frans.

Dan moet u dringend eens de taalwetten en hun toepassing in het 19e en begin 20e eeuwse Frankrijk bestuderen.

quercus 28 juli 2012 12:58

Citaat:

Ik maak me zorgen over uw onmenselijk lijden.

lombas 28 juli 2012 13:12

Spreekt Kabila Nederlands?

Hollander 28 juli 2012 13:23

Citaat:

U bent dan ook, laat ik het op zijn Vlaams zeggen, 'duurdekomprenuur'.

Het Oosten 28 juli 2012 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6245687)
U vergist zich: taaldwang begint al onder Lodewijk XIV doordat hij bepaalde maatregelen invoerde die het Nederlands achteruitstelden ten voordele van het Frans in de door hem veroverde gebieden van de Dietse Nederlanden.

En welke dan? Frans Vlaanderen werd maar langzaam verfranst. Natuurlijk Frans-Vlaanderen ging deel uitmaken van Frankrijk onder Lodewijk XIV als gevolg van de Slag bij Kassel.Maar toen was er nog geen uniform Frans. Het 'mooie' Frans werd enkel gesproken door de adel en andere hoge kringen en werd gebezigd als bestuurstaal. En dan nog.

Het is de Franse Revolutie die -met dwang- een eenvormig Frans oplegde ( De filosofie hierachter was: de wetten, gaan uit niet meer van de koning, maar van het volk. Dus moet het volk de wetten kunnen lezen. En dus moeten de wetten opgesteld zijn in 'eenvoudig' Frans, door iedereen te verstaan en door iedereen verplicht te gebruiken) dat na verloop van enige tijd (heeft wel een tijdje geduurd) ingang vond. Want in de tijd van voor de Franse Revolutie sprak ieder dorp of streek zijn eigen 'patois'.

Het Oosten 28 juli 2012 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6245687)
U vergist zich: taaldwang begint al onder Lodewijk XIV doordat hij bepaalde maatregelen invoerde die het Nederlands achteruitstelden ten voordele van het Frans in de door hem veroverde gebieden van de Dietse Nederlanden.

En welke dan? Frans Vlaanderen werd maar langzaam verfranst. Natuurlijk Frans-Vlaanderen ging deel uitmaken van Frankrijk onder Lodewijk XIV als gevolg van de Slag bij Kassel.Maar toen was er nog geen uniform Frans. Het 'mooie' Frans werd enkel gesproken door de adel en andere hoge kringen en werd gebezigd als bestuurstaal. En dan nog.

Het is de Franse Revolutie die -met dwang- een eenvormig Frans oplegde (De filosofie hierachter was: de wetten, gaan uit niet meer van de koning, maar van het volk. Dus moet het volk de wetten kunnen lezen. En dus moeten de wetten opgesteld zijn in 'eenvoudig' Frans, door iedereen te verstaan en door iedereen verplicht te gebruiken) dat na verloop van enige tijd (heeft wel een tijdje geduurd) ingang vond. Want in de tijd van vóór de Franse Revolutie sprak ieder dorp of streek zijn eigen 'patois'.

Roderik 28 juli 2012 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 6246103)

Het is de Franse Revolutie die -met dwang- een eenvormig Frans oplegde ( De filosofie hierachter was: de wetten, gaan uit niet meer van de koning, maar van het volk. Dus moet het volk de wetten kunnen lezen. En dus moeten de wetten opgesteld zijn in 'eenvoudig' Frans, door iedereen te verstaan en door iedereen verplicht te gebruiken) dat na verloop van enige tijd (heeft wel een tijdje geduurd) ingang vond. Want in de tijd van voor de Franse Revolutie sprak ieder dorp of streek zijn eigen 'patois'.

Daarom ,wees blij met de Nederlandse staat ,want zonder deze staat had u nu Frans gesproken.

quercus 28 juli 2012 18:56

@ Raih Bonhoi

Wat is je bedoeling pipo? Ik hoop dat je bliksemsnel van dit forum wordt afgegooid. Er zijn reeds genoeg trollen.
Gelieve je hier niet te gedragen als een internetvarken.

Hollander 28 juli 2012 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6246294)
Gelieve je hier niet te gedragen als een internetvarken.

te laat

De Geus 28 juli 2012 19:25

Beste forumgebruikers,

Het 'internetvarken', dixit quercus, heb ik gelokaliseerd. Ik doe mijn best zijn draden en posts te verwijderen.

Help mij op de hoogte te houden.

Alvast mijn dank voor u aller medewerking politics schoon te houden.

Met vriendelijke groet,
De Geus
global moderator

Hollander 28 juli 2012 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Geus (Bericht 6246332)
Beste forumgebruikers,

Het 'internetvarken', dixit quercus, heb ik gelokaliseerd. Ik doe mijn best zijn draden en posts te verwijderen.

Help mij op de hoogte te houden.

Alvast mijn dank voor u aller medewerking politics schoon te houden.

Met vriendelijke groet,
De Geus
global moderator

Geen probleem, ik heb een bloedhekel aan rapporteren, maar dit soort varkens krijgen bij mij meteen 'het driehoekje'.

Het Oosten 28 juli 2012 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roderik (Bericht 6246196)
Daarom ,wees blij met de Nederlandse staat ,want zonder deze staat had u nu Frans gesproken.

En dan? Stel nu dat Hitlerduitsland zou gewonnen hebben, dan spraken we nu Duits. En dan? U maakt er allemaal veel te veel van. Natuurlijk ben ik blij dat ik Nederlands kan praten. Maar u tilt er allemaal veel te zwaar aan. Zijn de Frans-Vlamingen ongelukkiger nu dat ze deel uitmaken van Frankrijk of Frans praten? Ga het hen eens vragen. Indien de Friezen niet hadden geprotesteerd op Kneppelfreed, dan had u de Friese taal laten uitsterven. Bovendien maakt u er blijkbaar geen enkel probleem van dat heel ons en vooral uw Nederlandse taal doorspekt en doorwoekerd is met het Engels. En dat dit zienderogen toeneemt.

stropke 28 juli 2012 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 6246346)
Geen probleem, ik heb een bloedhekel aan rapporteren, maar dit soort varkens krijgen bij mij meteen 'het driehoekje'.

Hij is weer bezig onder de naam :Ray Bingo.
Wel als de andere Mods niet iets doen gaat het echt stuiven hier, zijt daar maar zeker van.:x:x:x

edwin2 28 juli 2012 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropke (Bericht 6246667)
Wel als de andere Mods niet iets doen gaat het echt stuiven hier, zijt daar maar zeker van.:x:x:x

Vreselijk zulk soort figuren...:-(

lombas 28 juli 2012 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropke (Bericht 6246667)

Wat gaat er dan stuiven?

En vergeet niet Ray_Bingo op te slaan in je negeerlijst (met underscore).

Roderik 28 juli 2012 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 6246548)
En dan? Stel nu dat Hitlerduitsland zou gewonnen hebben, dan spraken we nu Duits. En dan? U maakt er allemaal veel te veel van. Natuurlijk ben ik blij dat ik Nederlands kan praten. Maar u tilt er allemaal veel te zwaar aan. Zijn de Frans-Vlamingen ongelukkiger nu dat ze deel uitmaken van Frankrijk of Frans praten? Ga het hen eens vragen. Indien de Friezen niet hadden geprotesteerd op Kneppelfreed, dan had u de Friese taal laten uitsterven. Bovendien maakt u er blijkbaar geen enkel probleem van dat heel ons en vooral uw Nederlandse taal doorspekt en doorwoekerd is met het Engels. En dat dit zienderogen toeneemt.

U bent toch wel erg onnozel he ,om te denken dat na 1945 met Hitler ,heel Europa Duits had gesproken:roll:

Jan van den Berghe 28 juli 2012 23:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 6246147)
En welke dan?

Onder Lodewijk XIV worden er voor de veroverde gebieden in de zuidelijke Nederlanden eerst een koninklijk decreet uitgevaardigd dat de plaatselijke overheden voortaan verplicht voortaan alle akten en overheidsdocumenten die een juridische waarde hebben in het Frans en enkel in het Frans op te stellen. Lodewijk deed trouwens hetzelfde wanneer de Elzas werd veroverd. Voor de zuidelijke Nederlanden wordt die politiek tot twee keer door een ander decreet en nog een edict bevestigd en dwingend opgelegd.

Jan van den Berghe 28 juli 2012 23:57

Citaat:

Zeiden niet de Ieren al veel vroeger dat wanneer een taal sterft ook een cultuur heengaat? Woorden van wijsheid, want een taal is veel meer dan een louter middel.

Jacob Van Artevelde 29 juli 2012 00:37

Citaat:

En dan? Stel nu dat Hitlerduitsland zou gewonnen hebben, dan spraken we nu Duits. En dan? U maakt er allemaal veel te veel van. Natuurlijk ben ik blij dat ik Nederlands kan praten. Maar u tilt er allemaal veel te zwaar aan. Zijn de Frans-Vlamingen ongelukkiger nu dat ze deel uitmaken van Frankrijk of Frans praten? Ga het hen eens vragen.

Inderdaad. De vierde zondag van april van volgend jaar wandelen ze van Zuypeene naar Noordpeene om de derde slag van Kassel te herdenken. Ga het hen eens vragen!

Taal is de énige kulturele determinant die overblijft in een gestandaardiseerde gemondialiseerde wereld. We dragen allen bluejeans, we drinken allen cola en vreten allen Mc Donnalds. Het énige verschil dat de ene kultuur vd. andere onderscheidt is taal geworden.
Inderdaad: Wanneeer hielden de Sioux op Sioux te zijn?
Niet op het ogenblik dat ze niet meer in wigwams woonden.
Niet op het ogenblik dat ze geen veders ,meeer in hun haar staken.
Maar....op het ogenblik dat ze geen Sioux meer spraken; op dat beslissende punt in hun kulturele genocide, toen hadden ze in 1 klap, in 1 generatie ALLES verloren.

Prudens Van Duyse wist het wel: De Tael is gansch het Volk!
Mijn Vaderland is mij Moedertaal.

Adam Smith 29 juli 2012 00:46

Citaat:

8O

Dwang:lol:, al spreek je niet met ons, dat zal Nederlanders aan hun fiets roesten. Taaldwang lijkt mij gel*l, tuurlijk zijn er soms modewoorden uit andere delen van het taalgebied, maar als Noord Brabander kan ik u vertellen, dat de staatsgrens, absoluut geen taalgrens is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be