Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Armoedetoets ingevoerd (https://forum.politics.be/showthread.php?t=181207)

alice 30 december 2012 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6476386)
Het is misschien ook wel relevant of je een gezin hebt of niet.

Iemand die alleen is of alleen met een partner, kan makkelijk rondkomen met 900 euro per maand.

Maar wanneer je 2 kinderen hebt, is dat vrijwel onmogelijk.

900 euro per maand en makkelijk rond komen...
Huishuur - 350 euro voor een kleine studio
Water, gas en elektriciteit en internet - 150 euro
Telefoon, gsm en verzekeringen - 50 euro
Kleding, kapper, schoenen 50 euro
Dus 600 euro ben je al kwijt, daarbij worden geen onvoorziene uitgaven geteld zoals dokterskosten, openbaar vervoer of reparatie fiets, laten we daar 30 euro voor nemen.
630 dus..wie kan er leven van gemiddeld 270 euro per maand en daarvan voor jezelf, en partner eten kopen en alle zaken die nodig zijn voor je levensonderhoud?

Volgens mij zit je dan wel degelijk in de armoede, zeker wanneer je daar langdurig van zou moeten leven!
Want je kunt ongeveer 60 euro besteden voor alle aankopen.
En dan maar hopen dat je wasmachine het niet begeeft, of je winterjas niet uit mekaar valt.

alice 30 december 2012 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6476901)
De beste manier om armoede te bestrijden is de rijkdom beter te verdelen.
Minder hoge lonen voor bedrijfsleiders, hogere lonen voor werknemers. Werknemers/winstgevers met een goed loon geven dat loon ook uit = goed voor de economie.
Dit plan kan echter enkel lukken als er terug in Europa geproduceerd word. Zolang alle goederen uit China en Co blijven komen, gaat de werkloosheid en de daarmee gekoppelde armoede blijven stijgen.

Goederen komen al jaren uit China of Taiwan, dus dat is denk ik niet het grootste probleem.
Wel vind ik dat er ook barema's mogen komen voor hoge lonen, de bedragen die betaald worden zijn soms absurd.
Ik denk dat vrijstelling van belasting voor de beschieden inkomens een goede zaak zou zijn, en beperking van de migratie.
Want al die nieuwe armen kosten veel geld, aan sociale woningen, inburgering, scholing, opleiding, ziektekosten, uitkeringen...de wetgeving op gezinshereniging zou ook mogen tellen voor alle EU burgers die zich hier vestigen om vervolgens de regelreging hier en in eigen land te omzeilen.
Evengoed moet Belgie afschaffen dat andere EU burgers hier asiel kunnen aanvragen, nu zijn we echt een magneet voor iedere arme wereldwijd.

Er zou een strikter activeringsbeleid gevoerd mogen worden, waarom werken zoveel bewoners van sociale woningen niet?
Dat zijn niet allemaal invaliden.
Waarom zijn er mensen die echt jaren stempelen en na schorsing, een andere uitkering krijgen?
Van mij mag gewerkt worden op mensenmaat, maar enkel hand ophouden kan niet, er is werk genoeg, in zorgcentra's, en openbare domeinen, seizoenarbeid

Hypochonder 30 december 2012 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6477281)
Ik heb met uiterste inspanning de binnenkant van fabrieken en mijnen weten te vermijden.

Misschien is dat wel één van de redenen waarom je je leven grotendeels in armoede hebt gesleten?

eno2 30 december 2012 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 6477317)
Misschien is dat wel één van de redenen waarom je je leven grotendeels in armoede hebt gesleten?

Nee, de eerste 25 jaar was ik arm doordat ik arm geboren werd, daarna nog zes jaar als laagsteloonverdiener onder de armoedegrens en de rest als oudere langdurige werkloze. Ik heb wel het hele Vlaamse bedrijfsleven aan de buitenkant bezocht gedurende 15 jaar als topverkoper van een market Leading Multinational in zwaar investeringsmateriaal (machinerie)

Ik heb mijn moeder zien kapotgaan in de sweatshops van de jaren zestig, vandaar mijn hekel aan de binnenkant van fabrieken, nog bevestigd door mijn beroepsactiviteit.
Aangezien ik ook aan automatisering deed, heb ik heel wat arbeiders in repititieve jobs weggeautomatiseerd. Daar heb ik nog altijd wroeging door.

Pericles 30 december 2012 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6476603)
Als we gemiddeld meer dan twee kinderen maken, dan gaan we uiteindelijk naar aantallen die onze planeet niet kan dragen. Ik ben optimistisch als ik denk dat we dankzij verbeterende technologieën in de loop van de volgende eeuw met meer dan twintig miljard kunnen zijn, maar de bevolkingsaangroei mag de toename van de technologie niet overschrijden én zelfs technologie komt ooit op het maximum.

Veel kinderen maken is een oplossing tegen vergrijzing om in de vuilbak te gooien. Creëert meer problemen dan het oplost.

Nederland heeft dat beter opgelost. Iedereen betaalt er voor zijn eigen pensioen , een volgende generatie moet dat niet betalen.
Nederland heeft meer dan 1000 miljard pensioen reserves , wij hebben een reserve van een maand of drie.

Pericles 30 december 2012 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6477332)
Nee, de eerste 25 jaar waren doordat ik arm geboren werd, daarna nog zes jaar als laagsteloonverdiener onder de armoedegrens en de rest als oudere langdurige werkloze. Ik heb wel het hele Vlaamse bedrijfsleven aan de buitenkant bezocht gedurende 15 jaar als topverkoper van een market Leading Multinational in zwaar investeringsmateriaal (machinerie)

Ik heb mijn moeder zien kapotgaan in de sweatshops van de jaren zestig, vandaar mijn hekel aan de binnenkant van fabrieken, nog bevestigd door mijn beroepsactiviteit.

Tja , ik heb ook een hekel aan werken , maar ik doe het toch , omdat ik een gezin te onderhouden heb. :roll:

eno2 30 december 2012 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 6477340)
Tja , ik heb ook een hekel aan werken , maar ik doe het toch , omdat ik een gezin te onderhouden heb. :roll:

Aangezien ik ook aan automatisering deed, heb ik heel wat arbeiders in repititieve jobs weggeautomatiseerd. Daar heb ik nog altijd wroeging door.

Ik heb geen hekel aan werk dat ik graag doe. Dat kon ik evenwel niet krijgen.
Volgens mij een standaardgeval van vervreemding.

Onderhoud maar, ik ben al 23 jaar alleen, nadat ik me geen nieuw gezin meer kon permitteren en mijn oude bestaande niet meer kon onderhouden. Nog niet eens mezelf. Ik heb wel voldoende carrière voor een redelijk pensioen.

Je moet ook niet denken dat je door een paar postings een correct overzicht krijgt van het leven van iemand, waarover je dan kan oordelen: er spelen heel wat factoren een rol die ik hier niet kan noch wil noch zal vermelden.

brother paul 30 december 2012 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6476193)
groot gelijk. Het is een schande dat de belastingsschalen niet mee evolueren met de index. Ondertussen moet je al dertig procent betalen als je een inkomen hebt waarvan je net je huur kan betalen en dan moet je je auto nog niet teveel laten onderhouden of je kan hem beter in de garage laten staan.

Dankzij de armoedetoets kunnen ze elke belasting blokkeren' wordt grappig op die manier

eno2 30 december 2012 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6477363)
Dankzij de armoedetoets kunnen ze elke belasting blokkeren' wordt grappig op die manier

Niet elke

De laagsteloonwerkers naar de armoede toe belasten, dat moet evenwel gedaan zijn.

Infowarrior 30 december 2012 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 6476831)
Wie zich links en intellectueel noemt is doorgaans iemand die of werkloos is of iets doet met veel vrije tijd. Uit verveling gaan ze ergens aan een toog of theater of iets anders theatraal tegen elkander gaan filosoferen en dat nog het liefst met veel wijn en veel dronken koppen tegen elkander. En van zodra je daar tussen beland ben je "intellectueel".
Men zegge het voort.

Rechtse mensen zijn doorgaans harde werkers die een beetje gefrustreerd lopen dat de linksen met de opbrengst van hun arbeid zoveel wijn verbruiken.
Links zit meestal in de culturele hoek welke gesubsidieerd is door rechtse werkenden. De wijn valt ook binnen dat budget van sponsoring.
Maar dat verkopen ze wel onder elkander en het geld steken ze wel in de zak.

Nu ja intelectueel staat of valt ook een beetje met het aantal boeken dat men leest en de citaten die men kan onthouden.
Meestal onthoud men dus enkel de citaten. Dat staat altijd wel sjiek en gewichtig.

Boenk! (erop dus).

eno2 30 december 2012 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 6477335)
Nederland heeft dat beter opgelost. Iedereen betaalt er voor zijn eigen pensioen , een volgende generatie moet dat niet betalen.
Nederland heeft meer dan 1000 miljard pensioen reserves , wij hebben een reserve van een maand of drie.

Reserves die in het geval van een aantal pensioenfondsen onvoldoende dekking bieden. Ons repartitiesysteem is gewoon heel anders. En daarom niet slechter. Je loopt het risico niet van het ondermijnen van de fondsen, in een crach, zoals dat nu door de financiële crisis gebeurd is voor zeer velen. .

Pericles 30 december 2012 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6477349)

Ik heb geen hekel aan werk dat ik graag doe. Dat kon ik evenwel niet krijgen.
Volgens mij een standaardgeval van vervreemding.

Onderhoud maar, ik ben al 23 jaar alleen, nadat ik me geen nieuw gezin meer kon permitteren en mijn oude bestaande niet meer kon onderhouden. Nog niet eens mezelf. Ik heb wel voldoende carrière voor een redelijk pensioen.

Je moet ook niet denken dat je door een paar postings een correct overzicht krijgt van het leven van iemand, waarover je dan kan oordelen: er spelen heel wat factoren een rol die ik hier niet kan noch wil noch zal vermelden.

Automatisering of niet , de gewone man heeft het hier nog nooit zo goed gehad als nu. Er zijn ook nog nooit zoveel mensen aan het werk geweest als nu , ondanks automatisering. .
Deze feiten kan u niet ontkrachten . Wat is dan precies uw probleem ?

eno2 30 december 2012 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 6477385)
Automatisering of niet , de gewone man heeft het hier nog nooit zo goed gehad als nu. Er zijn ook nog nooit zoveel mensen aan het werk geweest als nu , ondanks automatisering. .
Deze feiten kan u niet ontkrachten . Wat is dan precies uw probleem ?

Een hoop leugens in volle werkloosheidscrisis

28 miljoen werklozen in de EU

De werkloosheid is in het kapitalisme een structureel probleem

Het streven naar winstverhoging zorgt gewoon voor het uitstoten van handarbeid en het verhoogde rendement gaat naar de kapitalisten

circe 30 december 2012 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6477387)
Het streven naar winstverhoging zorgt gewoon voor het uitstoten van handarbeid en het verhoogde rendement gaat naar de kapitalisten

u gaat toch eens kleur moeten bekennen. Ofwel bent u PRO sweatshops waar repetitieve handenarbeid schering en inslag is, ofwel bent u PRO automatisatie zodat mensen een betere job kunnen uitoefenen.

allebei tegelijk gaat niet.

Robinus V 30 december 2012 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 6477335)

Dus jij beweert dat Nederland het geld in een pot steekt en het er pas uithaalt als de persoon in kwestie op pensioen gaat?

Indien dat zo is, dan is het Nederlandse bestuur niet erg verstandig. Dan zouden ze direct de staatsschuld tot nul kunnen reduceren en zo miljarden per jaar uitsparen en nog honderden miljarden reserve hebben.

Indien dat niet zo is, dan zijn die pensioenen helemaal niet veiliger en is dat 'zelf voor je pensioen zorgen' één grote illusie.

Xenophon 30 december 2012 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6477408)
Dus jij beweert dat Nederland het geld in een pot steekt en het er pas uithaalt als de persoon in kwestie op pensioen gaat?

Indien dat zo is, dan is het Nederlandse bestuur niet erg verstandig. Dan zouden ze direct de staatsschuld tot nul kunnen reduceren en zo miljarden per jaar uitsparen en nog honderden miljarden reserve hebben.

Indien dat niet zo is, dan zijn die pensioenen helemaal niet veiliger en is dat 'zelf voor je pensioen zorgen' één grote illusie.

Nederland die het geld opzij hebben liggen = slecht.
Belgie waar ze het allemaal verbrast hebben = goed.

Robinus V 30 december 2012 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6477410)
Nederland die het geld opzij hebben liggen = slecht.
Belgie waar ze het allemaal verbrast hebben = goed.

"Maar hééft Nederland het allemaal opzij liggen?" is mijn vraag.

En geld onaangeroerd laten en aan de andere kant geld lenen met een intrest daarop zou inderdaad onverstandig zijn.

eno2 30 december 2012 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6477406)
u gaat toch eens kleur moeten bekennen. Ofwel bent u PRO sweatshops waar repetitieve handenarbeid schering en inslag is, ofwel bent u PRO automatisatie zodat mensen een betere job kunnen uitoefenen.

allebei tegelijk gaat niet.

De rendementswinst van het werkloos maken van laaggeschoolden moet onder een of andere vorm naar henzelf terugvloeien gedeeltelijk en niet alleen naar de kapitalisten

Dat is waar de vakbonden voor strijden, zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen

Die strijden ook voor waardig werk en waardig loon in sweatshops internationaal. Ik ken het belang daarvan uit mijn moeders ondervinding in België

eno2 30 december 2012 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6477414)
"Maar hééft Nederland het allemaal opzij liggen?" is mijn vraag.

Neen
een aantal pensioenfondsen hebben onvoldoende dekking zei ik al

Robinus V 30 december 2012 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6477416)
De rendementswinst van het werkloos maken van laaggeschoolden moet onder een of andere vorm naar henzelf terugvloeien gedeeltelijk en niet alleen naar de kapitalisten

Dat is waar de vakbonden voor strijden, zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen

Inderdaad. Op de duur is elke mogelijke job weg geautomatiseerd. Automatisering is een aan te moedigen iets, maar als het beleid er niet aan wordt aangepast, dan kan iets dat eigenlijk goed is tot een sociale ramp leiden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be