| Pandareus |
27 maart 2014 12:08 |
[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen
(Bericht 7075347)
Ha, ha, ha, wat doet EDR en zijn franstalige vice-premiers dan op hun post; zij kennen, weten en voelen niets voor Vlaanderen, maar ze bekleden wel de hoogste posten in een land waar vooral Nederlandstaligen wonen.
Ga je dwaze lessen ergens anders geven.
|
Marieke... de opmerking heeft betrekking op je nogal mislukte poging om op een ironiserende manier je betoog kracht bij te zetten door er wat frans tussen te gooien. Gezien je frans schrijft op niveau 'petit nègre' kun je dat beter achterwege laten. Maak je geen zorgen over EDR en zijn franstalige vice-premiers, bij mijn weten posten die hier niet op het forum.
neen, een objectieve waarneming. :-)
Citaat:
En wat leerde hij in zijn Vlaamse school voor alles? Was het niet de franse taal? Gelijk u aangeeft was de keuze voor meer bescheiden families minder groot.
|
zucht... ik ga hier niet de familiale stamboom in detail overlopen. Maar je conclusie is weer eens fout. Degenen die van een plattelandsafkomst waren en naar de grootstad zijn getrokken, dus bescheiden afkomst, waren nu net diegenen die uit overtuiging hun kinderen naar een franstalige school stuurden in een vlaamse grootstad. Zij hadden keuze te overvloed aan nederlandstalige scholen doch maakten hun keuze zelf vanuit een zeker opportunistische hoop naar hun kinderen toe. Dat klinkt nu onbegrijpelijk, maar was toen een realiteit. Ze zijn daar overigens totaal niet 'verfranst' hoor. De betrokkenen zijn nu hoogbejaard maar hebben hun frans behalve op vakantie eigenlijk nooit nodig gehad. Andere tijdsgeest. Mijn punt is : er was geen druk om franstalig onderwijs te organiseren in de vlaamse grootsteden, er was een actieve vraag naar vanwege (sommige) vlaamstalige ouders. Dat is totaal iets anders. Ik vind dat ook naïef, maar toen bekeek men dat anders.
Dat er natuurlijk ook al vraag naar was vanuit de reeds (al te vrijwillig...) en écht verfranste nouveau riches bourgeoisie is evident.
Het positieve is dat we in slechts enkele generaties heel die santeboetiek buiten hebben gesmeten. Onderwijs in vlaanderen is nederlandstalig. Punt andere lijn.
Maar ga er dan aub geen waanbeelden over fantaseren, voor iets waar we gedeeltelijk zelf verantwoordelijk voor waren.
Als ik je mag geruststellen : het zijn echt EDR en zijn vice-premiers niet hoor die in de jaren '30 en '40 voor franstalig onderwijs in vlaamse steden zorgden. 8-)
|