Jan Meuleman |
7 april 2014 11:28 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus
(Bericht 7085024)
Ach, wat is er mis met een hoofddoek? Mijn moeder (die les geeft aan grotendeels allochtone klassen) zegt dan altijd: "Voor mijn part komen ze in een harnas naar school, zolang ze maar beleefd zijn en hun les leren."
|
En weet uw moeder ook vanwaar de hoofddoek komt?
Volgens Muazzez Ilmiye Cig ligt de oorsprong van de islamitische hoofddoek bij Soemerische prostituees. De Turkse archeologe stoelt haar bewering op historisch onderzoek. Daaruit zou blijken dat het dragen van de hoofddoek uit de cultuur van de Soemeriërs stamt. Zo’n 5000 jaar geleden droegen prostituees daar in tempels een hoofddoek en dit om een onderscheid te maken met de priesteressen.
Je kunt wel raden dat de uitlatingen van de 92-jarige vrouw in Turkije als de spreekwoordelijke rode lap op de stier werden onthaald. Een advocaat uit Izmir legde prompt een klacht neer, maar de rechter sprak de vrouw vrij. Er valt soms ook goed nieuws te rapen in Turkije.
De kranige oude tante moest naar eigen zeggen ontzettend lachen toen ze ontdekte waar het gebruik van de hoofddoek vandaan kwam. “Je moet dat aan de mensen vertellen in Nederland”, zegt ze in NRC-Handelsblad. “ Het symbool van islamitische eerbaarheid komt uit de wereld van de prostitutie”. “Je zou je schamen je hoofd te bedekken als je eens wist waar dat gebruik vandaan kwam”, schrijft ze in een boek en zegt ze tegen jonge moslimvrouwen.
In de ogen van Cig werd de hoofddoek dus niet gebruikt om “de eer van de vrouw te beschermen” maar als een herkenningsmiddel voor prostituees. De archeologe maakte de Turkse revolutie van Atatürk nog mee. Het Arabische schrift werd afgeschaft en Atatürk maakte komaf met de strenge kledingsvoorschriften van de islam. Jongens en meisjes gingen samen naar school en op klasfoto’s uit die tijd is geen hoofddoek of niqaab te bekennen.
“Het zijn mannen die vrouwen vandaag dwingen om een hoofddoek te dragen”.Muazzez Cig maakt zich dan ook zorgen over de dreigende islamisering van Turkije. Premier Erdogan heeft een voorgeschiedenis als fundamentalistische hardliner en zijn regering heeft zich naar eigen zeggen tot doel gesteld “de godsdienst te redden”.
Cig schreef een brief aan de vrouw van de premier. “Ik droomde dat ik van de trappen afliep van het mausoleum van Atatürk in Ankara. Ik zag de premier met zijn echtgenote omhoog lopen. De echtgenote was modern, zonder hoofddoek. Zou het niet fantastisch zijn, als U die echtgenote was?” Cig wacht nog altijd op een antwoord. Volgens de oppositie zit de hoofddoek op het hoofd van mevrouw Erdogan gelijmd.
|