Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
(Bericht 7113578)
Niets van. In vergelijking met de laatste peilingen die we besproken hebben trappelt de NVA ter plaatse. En dat doet ze al een tijdje. Ze zit rond de 31-33%. Daar schommelt het rond.
Ik stel wel vast dat federale regeringspartijen het federaal eigenlijk goed doen. De CD&V iets minder. Maar deze partijen worden niet echt afgestraft. En op Vlaams vlak doet de CD&V het dan weer goed. Het VB echter krijgt een dikke stamp , ik zou bijna durven zeggen: de ezelstamp. Het zal misschien zelfs de kleinste partij worden in Vlaanderen. Gelukkig voor hen zijn het maar peilingen.
Dus, waarde tegenstrever, ik zou maar niet te vlug victorie kraaien met uw partij en uw Panda-Bartje. Bartje ziet misschien wel de pruimen hangen maar de buit is nog niet binnen.
Want u weet het : hoogmoed komt ten val!
|
Dat hoogmoed VOOR de val komt bewijs JIJ hier
met stip.
De N-VA gaat al drie achtereenvolgende peilingen vooruit. Maar System noemt dat "ter plaatse trappelen".
De traditionele partijen die er nauwelijks op vooruit gaan, of zelfs duidelijk op achteruit, die doen het "eigenlijk" goed. En waarom doen ze het volgens System goed? Omdat ze, althans volgens deze peiling,
niet worden afgestraft!
Rare gedachtenkronkel als je het mij vraagt, maar zo gaat dat meestal met hoogmoed die voor de val komt.
Dus, waarde tegenstrever, ik zou maar niet te vlug victorie kraaien met uw Systeempartijen. Ze zien misschien wel de pruimen hangen maar de buit is nog niet binnen.
En ik zal je zeggen waarom.
Een regime-vijandige partij wordt in peilingen in de regel lager ingeschat dan ze tijdens verkiezingen scoort. Dat is geen toeval. Zoals het evenmin toeval is dat ruim een kwart van de kiesplichtigen nog niet weet voor welke partij het zal stemmen.
Er wordt bijna als vanzelfsprekend van uit gegaan dat daar geen N-VA-kiezers meer bij zijn. Dat met andere woorden dat kwart stemmen de traditionele partijen in de schoot zal komen vallen.
Niets is echter minder waar. Bij dat kwart onbesliste stemmers zitten met zekerheid nog een aantal N-VA-kiezers bij die niet te koop willen/durven lopen met hun voorkeur. Dat betekent dat de N-VA binnen een maand geen 33% van de stemmen zal halen maar dat het tussen de 35 en 40% kan zijn. (Deze voorspelling goed bewaren, System!)
Niet dat het veel verschil zal maken. Magnette heeft al laten verstaan dat hij rekening houdt met een even lange regeringsvorming als vorige keer. Lees: de PS zal geen duimbreed toegeven en, net zoals vorige keer, gewoon "wachten" tot de "Vlamingen" door de knieën gaan. Het zal alleen een beetje moeilijker zijn om iets te vinden waarmee de N-VA kan "vermeden" worden. Ik bedoel dat de "truc" deze keer nog doorzichtiger zal zijn dan vorige keer maar wat dan nog? Wie k�*n het regime wat? Of het nu een kleine of grote 40% van de Vlaamse kiezers is die voor verandering stemt, d�*�*r hoeft toch geen rekening mee te worden gehouden in een democratie?