Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2014 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=222)
-   -   Stuurt Wallonië aan op een splitsing? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=201457)

djimi 30 april 2014 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 7119742)
Ik zou dik content zijn met die 16% samen. Maar is het aannemelijk dat ze werkelijk die cijfers halen is mijn vraag. Heb weinig voeling met de kiesintenties van de gemiddelde Franstalige.

Wellicht heb ik het 'geluk' (?) werkzaam te mogen zijn binnen één van de vele instellingen van de "Fédération Wallonie-Bruxelles", en bijgevolg getuige te mogen zijn van de steeds wijder om zich heen grijpende panique die zich meester maakt van de 'leidende kringen' daarbinnen.

Ik weet ook wel dat peilingen niet veel meer zijn dan peilingen, maar als ik goed begrijp wat ik 'in de wandelgangen' hoor, dan zou ik durven te zeggen dat het einde van de P$-staat in zicht is: "ras-le-bol, plein-le-cul" lijkt alhier alvast de émotion te zijn waar vooral de jongere generaties 'last' van hebben.

Met een beetje geluk is het reeds in 2014 zo ver, met een beetje pech zullen 'we' nog wat langer geduld moeten hebben; vroeg of laat echter zal de almacht van de P$ Voltooid Verleden Tijd zijn.

marie daenen 30 april 2014 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 7120032)
Wellicht heb ik het 'geluk' (?) werkzaam te mogen zijn binnen één van de vele instellingen van de "Fédération Wallonie-Bruxelles", en bijgevolg getuige te mogen zijn van de steeds wijder om zich heen grijpende panique die zich meester maakt van de 'leidende kringen' daarbinnen.

Ik weet ook wel dat peilingen niet veel meer zijn dan peilingen, maar als ik goed begrijp wat ik 'in de wandelgangen' hoor, dan zou ik durven te zeggen dat het einde van de P$-staat in zicht is: "ras-le-bol, plein-le-cul" lijkt alhier alvast de émotion te zijn waar vooral de jongere generaties 'last' van hebben.

Met een beetje geluk is het reeds in 2014 zo ver, met een beetje pech zullen 'we' nog wat langer geduld moeten hebben; vroeg of laat echter zal de almacht van de P$ Voltooid Verleden Tijd zijn.

Vraag is en blijft; wie zal het eerste onderuit gaan de maffieuze PS, die overal honkvast verankerd zit en waarschijnlijk geen vin zal verroeren of de bevolking.

cato 30 april 2014 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 7119812)
Omdat ze weten dat Wallonië 16 miljard per jaar kost, tiens.

:lol::lol:

MORPHEUS 30 april 2014 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 7118863)
AHA , iemand met kennis.

Als Vlaanderen voor 12 procent zorgt voor het BNP van Wallonie . door de transfer opgelegd door het federale systeem.

Hoe kan Vlaanderen dan in armoede vallen als ze dit bedrag mogen voor zichzelf houden
?

U heeft blijkbaar deze kennis, graag delen met ons

"echte waal"
graag uw kennis met ons delen.
Waarom zal Vlaanderen armer worden als ze uit Belgie stapt ?

Knuppel 30 april 2014 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 7120408)
"echte waal"
graag uw kennis met ons delen.
Waarom zal Vlaanderen armer worden als ze uit Belgie stapt ?

Je zult oud en grijs zijn als je wacht tot er één zinnig antwoord van echte waal komt.

MORPHEUS 30 april 2014 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 7120415)
Je zult oud en grijs zijn als je wacht tot er één zinnig antwoord van echte waal komt.

ik ben al oud en grijs

Knuppel 30 april 2014 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 7120429)
ik ben al oud en grijs

Dan zou ik niet op antwoord wachten want dat haal je niet meer. ;-)

MORPHEUS 30 april 2014 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 7120431)
Dan zou ik niet op antwoord wachten want dat haal je niet meer. ;-)

het was dan ook geen zinnige opmerking van "echte waal".

als vlaanderen met hun transfer naar Wallonie voor 12 % zorgt van het waals BNP

hoe kan vlaanderen dan armer worden als ze deze middelen voor eigen economie zou mogen gebruiken?

blijkbaar "toogpraat" van "echte waal" als die niet met een zinnig antwoord komt.

fonne 1 mei 2014 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 7119586)
ja, blijkbaar komt dat omdat door lijstverbinding en zouden ze potentieel meer verkozenen kunnen krijgen dan hun eigenlijke kiesuitslag doet uitschijnen. Ik heb daar recent een stukje van gelezen, zal eens zien als ik dat kan terugvinden

De "samenhangende lijsten" zijn vooral voor de senaatsverkiezingen van belang.
Voor het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde (je weet wel, het zogezegd afgeschafte BHV) gelden er aparte regels, waardoor stemmen van Halle-Vilvoorde met franstalige lijsten in Brussel kunnen verbonden worden.
Citaat:

Art. 217quater. Voor de verdeling van de zetels van de gecoöpteerde senatoren die behoren tot de Franse taalgroep worden de stemcijfers bedoeld in artikel 166 van de lijsten in de kieskringen Henegouwen, Namen, Luik, Luxemburg, WaalsBrabant en Brussel-Hoofdstad en in het administratief arrondissement van Halle-Vilvoorde, die behoren tot eenzelfde politieke formatie, opgeteld.
BHV bestaat gewoon nog, het is gewoon anders geregeld.

In Brussel Hoofdstad bestaan er dan weer aparte regels voor samenhangende lijsten binnen één taalgroep.

marie daenen 1 mei 2014 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan (Bericht 7118940)
Als u er iets meer wil over weten :
http://www.fr.opab-oplb.org/3-la-langue-bretonne.htm
http://www.kervarker.org/fr/whatisbreton_02_noid.html

Het is zonder meer waar dat veruit de meeste jonge Bretoenen geen woord Breton (meer) spreken. Overigens moet één en ander tevens gezien worden in een historische/sociologische context : tot enkele tientallen jaren geleden werd het spreken van de Bretoense taal als “plattelands” cq. “boers” gezien, en derhalve was degelijk Frans praten voor de plattelandsbevolking een teken van “een goede opleiding genoten hebben”.

En er is natuurlijk ook het constitutioneel cq. wettelijk aspect. Op de webpagina van de tweede link hierboven leest u onder andere : "D'après la Constitution (revisée) de la Vème République, "le français est la langue de la République". La langue bretonne serait donc un anachronisme de l'Ancien Régime, et l'on se souviendra du discours de Barrère �* la Convention : "la superstition parle bas-breton". Le français bénéficie donc, contrairement au breton qui n'existe pas légalement,de la protection de la constitution et des lois, car si tous les citoyens sont égaux, une seule langue est plus égale que les autres.
La loi de 1975 qui protège le français est utilisée contre le breton, comme d'ailleurs jusqu'ici l'édit royal de Villers-Cotterets de 1539, par les tribunaux républicains d'aujourd'hui. L'utilisation de la langue bretonne dans les documents juridiques et commerciaux, ainsi que dans la publicité est contraire �* la loi française. Les factures ou les affiches de festoù-noz en breton sont donc illégales.
"

Niettemin zijn en blijven de Bretoenen een koppig volk, en ik kan u verzekeren dat – illegaal of niet – elke gelegenheid te baat wordt genomen om het specifiek Bretoens karakter van een gebeurtenis, feit of plaats in de verf te zetten….

U maakt toch duidelijk dat de francofonie op zich geen lessen in verdraagzaamheid te geven heeft, in tegendeel.
Wat in Bretagne gebeurde, gebeurde overal waar de franse staat het voor het zeggen had, en democratie is dan ook maar een ijl woord waar het de franse staat betreft.
Hoe verklaart u dat in tegenstelling met de noordelijke landen van Europa, Frankrijk eerder bij de PIGG-landen hoort?
Zit de 'franstalige grootheidswaan', waarmee ze de bevolking onderdanig en dom hielden, daar misschien voor iets tussen?

marie daenen 1 mei 2014 11:47

[quote=Gwylan;7118940]

idem

nabat54 1 mei 2014 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 7118716)
Hoe dat ? Jij wil toch hollander worden ? spreek je dan over de tweede kamer ? :grootned:

Zeg grote Panda,

Waarom niet een vlaamse en waalse republiek in een Europa ?
Een vlaams parlement en een europees parlement......
Er zijn absoluut voordelen hé, alles in 1 taal, niets moet in 3 talen omgezet worden. Alles vertalen dat kost geld hé.

of zou die waalse republiek direct in de categorie "Griekenland " geplaatst worden ?....en moeten we daarom o toch zo solidair zijn met het "zuiden" van het land Belgie.

marie daenen 1 mei 2014 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot (Bericht 7118811)
Dat wel natuurlijk, maar in Schotland had je die beweging ook niet echt tot een tijd terug. Dat is ook de grote schrik die erin zit dat veel gebieden waar het streven redelijk onderhuids leeft dan toch het voorbeeld gaan volgen.

Vooral omdat we in economische slechte tijden komen en de mensen meer en meer zullen inzien dat het staatsbelang heel dikwijls niets van doen heeft met hun Eigen mensenbelangen. Zij zullen dan ook de dictaten van bovenuit veel minder slikken en zich meer en meer vragen beginnen te stellen of het nog enig nut heeft om door die staat uitgebuit zo zullen ze het meer en meer gaan voelen) te worden.

Vroeger begon men dan maar weer een wereldoorlog, nu wakkeren ze zoveel mogelijk kleine schermutselingen overal elders aan, maar zelf een oorlog ontketenen waar het hele land bij betrokken is; ze weten dat het alleen maar zelfmoord kan betekenen en daarom beginnen ze er liever niet meer aan.

marie daenen 1 mei 2014 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal (Bericht 7118825)
Wallonie zal deel van Frankrijk uitmaken en prospereren terwijl vlaenderen in armoede zal vallen :-)

Dat Belgique er alles aan doet om Vlaanderen de dieperik in te storten is geen nieuws meer, maar Wallonie prospereren in Frankrijk?
Het zal, samen met de rest van de Franse bevolking uitgezogen worden door Parijs.
Duidelijk dat u de slechte economische en financiële toestand van Frankrijk niet kent en liever de franstalige 'grootheidsidealen en indoctrinatie' blijft volgen.
Wat gaan ze nog wenen dat ze zo lomp geweest zijn om de franse domme kaart te spelen en niet samen met Vlaanderen gestreefd hebben om een grote belgische natie te worden; Frankrijk zou aan hun hielen zijn komen likken en nu mogen zij de hielen van de Franse gaan likken.
Maar ja dwaasheid kent geen grenzen.

quercus 1 mei 2014 13:13

Citaat:

Wallonie zal deel van Frankrijk uitmaken en prospereren terwijl vlaenderen in armoede zal vallen :-)

Wallonië "prospereren" in La France?

Wanneer ik lees wat de intenties zijn van de nieuwe Franse premier Vals, dan lijkt mij dat een flink stuk in de richting van het N-VA programma. Doe ons een genoegen en ga jullie laven aan "les mamelles généreuses de La France". Maar het zal niet meer zijn zoals jullie, dank zij de transfers van "les Flamins", in la Belgique gewoon waren.

nabat54 1 mei 2014 13:26

Citaat:

Doe maar , ga maar naar Frankrijk, pleaaaaaaaaaaaaaaaase. With sugar on top !

Is dat iets dat "leeft" bij de franstalige partijen ?
Kan u me zeggen bij welke partijen dat leeft en ook wat de "klik" zou zijn om een aansluiting bij Frankrijk te beslissen ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be