| freespirit |
23 december 2014 17:56 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
(Bericht 7464901)
Inderdaad, ik zie dat hier in het dorp gebeuren. Om een kleinigheid stappen ze in de auto. Eventjes de dochter bezoeken die drie straten verder woont. Hup, de wagen in. Een brood, ja, de wagen wordt gestart. En de boeren gaan steevast met de wagen naar de kerk, alhoewel ze allemaal vrij dicht wonen.
Het zit echt wel heel diep ingebakken.
Heel anders in Nederland.
Ik denk dat het samenhangt met de status die rond de fiets hangt in België, terwijl er op dat vlak iets heel anders is gebeurd in Nederland.
|
Dat weet ik zo nog niet, ook bij ons is de status van 'fietsen' de jongste jaren toch sterk de hoogte in gegaan. Er zijn steeds meer mensen uit de hogere inkomenscategorieën die er willen bijhoren door een dure fiets te kopen, ofwel een ultralichte professionele koersfiets, ofwel zo'n elektrisch geval. Als het maar enkele duizenden euro's kost ...
Probleem is dat die lui daarnaast ook volop de wagen blijven gebruiken en de fiets net alleen maar als statussymbool bezitten en niet als dagelijks nutsvoorwerp. Er zijn er hier genoeg die op zondag of een feestdag als het zonnetje schijnt met hunne dure velo en dito uitrusting gaan paraderen 'voor de buren' en die doordeweeks ook voor hun broodje te gaan halen met de wagen uitrijden. Of die zich vanuit een soort 'machismo' ideaal zich in het weekend in het zweet trainen om indruk te maken, maar naar het postkantoor op de hoek van de straat de wagen pakken.
Ik vind het altijd grappig als ik het wagenpark bij mijn fitness bekijk, veelal mensen uit de buurt die met hun te dure wagen langskomen. Maar dan wel op de hometrainers en loopbanden zich theatraal in het zweet werken en puffen, terwijl ze een even goede training zouden hebben door met de fiets naar de fitness te komen. It's a strange world after all ...
|