patrickve |
14 januari 2015 21:47 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
(Bericht 7499947)
Daarmee toon je dat niet aan. Je voert immers geen intellectueel debat. Door te spotten ga je het juist uit de weg.
|
In tegendeel. Spotten wil zeggen dat je een zeker aspect dat krankzinnig is bij de andere, maar door de situatie "normaal" bevonden wordt, uit kontekst haalt, of anders belicht zodat de belachelijkheid totaal aan het daglicht komt. Dat kan zijn door overdrijving, door het wegnemen van de normale aura, door een verandering van het aspect van het personage dat de krankzinnigheid heeft, door veel verschillende manieren.
De bedoeling is een specifiek aspect dat belachelijk is, te duiden, daar waar het gezien zijn normale context niet meer opvalt.
Natuurlijk kan spot mislukken, als het specifieke aspect wel degelijk door de aanschouwer beseft is, maar niet belachelijk gevonden wordt. Maar het zet wel degelijk aan tot nadenken. Het is een provocatie tot nadenken, tot relativeren, tot in vraag stellen.
Op dat prentje met Mahomet die zegt "C'est énervant d'être aimé que par des cons" bijvoorbeeld. Brilliant toch, gewoon ?
Denkt ge echt dat ge zo sympatiek zijt voor uw vermenselijkte "godheid" door mensen te doden en zo ? Denkt ge echt dat ge zo een star zijt als ge uzelf opblaast ? "hou van mij, ik ga een bloedbad maken en mijzelf doden", als dat niet fundamenteel belachelijk, barbaars en dom is als gedacht weet ik het ook niet.
|