Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Spaarlampen of ledverlichting? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=215522)

DewareJakob 11 september 2015 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7814866)
Waar staat dan wel de vraag in het citaat waarop ik reageerde? Juist, niet te zien...

Weer geen antwoord of relevante reactie. Een ander zou het ontbreken van een leesteken herkend hebben. Ik erken dat.

Jan van den Berghe 11 september 2015 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7816864)
Weer geen antwoord of relevante reactie. Een ander zou het ontbreken van een leesteken herkend hebben. Ik erken dat.

Ook de zinsbouw laat geen vraag vermoeden.

PeterCC 12 september 2015 21:16

[quote=circe;7646337]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 7638372)

dank voor de tip!

Sinds ik van die eeuwigdurende spaarlampen gebruik zit ik constant met kapotte lampen. Geen idee hoe dat komt.

Maar iemand had me verteld dat een dimmer geen lager verbruik garandeert, enkel minder licht. Lijkt me zeer onlogisch, maar is het waar?
(nu zit er een spaarlamp in, die is niet dimbaar zeker?)

Met een gloeilamp zal een dimmer zowel de lichtopbrengst verlagen als het verbruik. De lichtopbrengst daalt wel sneller dan het verbruik.

PeterCC 12 september 2015 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7646351)
(...)
Voor halogeenlampen is het zelfs raadzaam voor de levensduur ze ook (regelmatig) op volle kracht te laten branden.

Klopt helemaal.
Halogeenlampen blijven helder door de halogeencyclus in de lamp.
Voor de goede werking van die cyclus moet de lamp warm genoeg zijn. Als de lamp niet warm genoeg is loopt de cyclus niet en wordt de lamp zwart.

PeterCC 12 september 2015 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7647453)
(...)
Spaarlampen zijn eigenlijk kleine buislampen (fluorescentielamp), telkens je ze aansteekt hebben die een (over)spanningspuls nodig om het gas in de lamp te doen geleiden, daarop slijten ze enorm.
Veel aan en uit: Led.
Langdurig branden, spaarlamp of ledlamp.

Spaarlampen zijn inderdaad opgeplooide TL lampen. Bij het ontsteken moeten de elektrodes eerst voldoende opgewarmd worden vooraleer de boog te ontsteken.
Zijn de elektrodes te koud bij het ontsteken dan slijten de elektrodes bovenmatig. Het is een kwestie van degelijke spaarlampen te kopen en dat zijn niet de goedkoopste.

PeterCC 12 september 2015 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 7813144)
Ironisch genoeg zijn op 2 plaatsen in mijn woning de aangebrachte TL-buizen,(circlines)nog met een oud type spoel en starter, stilletjes bezig met al mijn spaarlampen te overleven.....de stiekemerds....:-)

LED's noch spaarlampen kunnen op tegen degelijke TL-lampen met een elektronische ballast.

Johan Bollen 12 september 2015 23:29

LED en daarna OLED

Johan Bollen 12 september 2015 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 7819400)
LED's noch spaarlampen kunnen op tegen degelijke TL-lampen met een elektronische ballast.

Ik meen dat LED toch goedkoper uitkomt. Zeker als je een hal van duizend TL lampen hebt en er om de haverklap een dient te vervangen.

patrickve 13 september 2015 06:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7819506)
Ik meen dat LED toch goedkoper uitkomt. Zeker als je een hal van duizend TL lampen hebt en er om de haverklap een dient te vervangen.

Waw, gij hebt ne grote living :-)

Eduard Khil 13 september 2015 07:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7819506)

toch niet. Ik ben professioneel aan het kijken om de verlichting te vernieuwen in onze fabriekshallen, en al veel gasten zien passeren met hun LED-armaturen. Telkemale hetzelfde verhaal: ze kunnen niet op tegen TL of gasontladingslampen, niet op vlak van lichtopbrengst en niet op vlak van kosten.

reservespeler 13 september 2015 07:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 7819297)
Klopt helemaal.
Halogeenlampen blijven helder door de halogeencyclus in de lamp.
Voor de goede werking van die cyclus moet de lamp warm genoeg zijn. Als de lamp niet warm genoeg is loopt de cyclus niet en wordt de lamp zwart.

Klopt.
De gloeidraad verbrandt en wordt telkens opnieuw hersteld. Hiervoor moet de lamp op minimum 80% van haar capaciteit branden. Laat je de lamp langdurig onder die capaciteit branden, dan zal ze veel sneller verslijten.

reservespeler 13 september 2015 07:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 7819378)
Spaarlampen zijn inderdaad opgeplooide TL lampen. Bij het ontsteken moeten de elektrodes eerst voldoende opgewarmd worden vooraleer de boog te ontsteken.
Zijn de elektrodes te koud bij het ontsteken dan slijten de elektrodes bovenmatig. Het is een kwestie van degelijke spaarlampen te kopen en dat zijn niet de goedkoopste.

Een spaarlamp is een zeer goede lamp, voorwaarde is wel dat ze steeds gedurende een lange tot zeer lange tijd aan blijft. Het is geen goede lamp om te laten werken met bv een bewegingsmelder.
Een LED lamp heeft geen hinder van veel aan en uit zetten. Daarom werd de LED lamp in eerste instantie enkel gebruikt als controlelampjes (lange levensduur, laag verbruik, voortdurend in- en uit schakelbaar).

reservespeler 13 september 2015 07:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 7819400)

De LED technologie heeft grote stappen gemaakt.
Vooral in productiehallen zijn ze, door hun lange levensduur; enorm kostenbesparend.
Bijkomend voordeel van een LED lamp is, dat ze niet inboeten op hun lichtsterkte, dit in tegenstelling met een klassieke TL buis.

Op de werkvloer wordt op regelmatige basis de lichtsterkte gemeten, TL buizen moeten zeer dikwijls vervangen worden terwijl ze (nog) niet stuk zijn. Bij LED heb je dat probleem niet.

reservespeler 13 september 2015 07:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7819625)
toch niet. Ik ben professioneel aan het kijken om de verlichting te vernieuwen in onze fabriekshallen, en al veel gasten zien passeren met hun LED-armaturen. Telkemale hetzelfde verhaal: ze kunnen niet op tegen TL of gasontladingslampen, niet op vlak van lichtopbrengst en niet op vlak van kosten.

Volgens mij een zeer slechte adviseur.

Johan Bollen 13 september 2015 15:45

Citaat:

Das raar. De tendens om te vervangen door LED is er nochtans. Ik kan u wel iemand aanbevelen als u wil voor een berekening.

Micele 13 september 2015 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7820112)
Das raar. De tendens om te vervangen door LED is er nochtans. Ik kan u wel iemand aanbevelen als u wil voor een berekening.

Ik zoek een nieuwe LED-plafondstraler (staande lamp) die 9000 lumen kan leveren. Ik heb een extra hoog ttz open nok plafond.
Liefst dimbaar (en eventueel met kleiner extra leeslicht)
Iemand een idee ?

Voorlopig heb ik nog deze halogeenstaaf 400 W-slokop daarvoor nodig:
Citaat:

http://uk.rs-online.com/web/p/linear...lamps/6948882/

Osram 400 W R7s 9000 lm Linear Halogen Lamp, 230 V, 114.2 mm x 12mm, 500W equiv.
9000 Lumen is ca. *90- �* 100 W-Led bestaat zoiets als staande lamp of vloerlamp ?

Deze *50W-Led heeft maar 5040 Lumen:
http://www.setpoint.de/sortiment/leu...er-210851.html

Micele 13 september 2015 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7820285)
Ik zoek een nieuwe LED-plafondstraler (staande lamp) die 9000 lumen kan leveren. Ik heb een extra hoog ttz open nok plafond.
Liefst dimbaar (en eventueel met kleiner extra leeslicht)
Iemand een idee ?

Voorlopig heb ik nog deze halogeenstaaf 400 W-slokop daarvoor nodig:

9000 Lumen is ca. *90- �* 100 W-Led bestaat zoiets als staande lamp of vloerlamp ?

Deze *50W-Led heeft maar 5040 Lumen:
http://www.setpoint.de/sortiment/leu...er-210851.html

Dit is de zwaarste LED die ik met de filter vond:
totaal 112 Watt maar geeft ook maar 7300 lumen... en dat voor € 1600 (slik):
Citaat:

http://www.setpoint.de/sortiment/leu...504010000.html

Leuchtmittel: LED
Leistung Leuchtmittel ges.: 112 W
dimmbar: ja
Lichtstärke: 7300 lm

Micele 14 september 2015 15:29

Tiens, zo stil hier. ;-)

Ik heb natuurlijk ook Leds (gangverlichting) en nog goede spaarlampen thuis naast ook diverse TL-lampen en enkele halogeen en een paar (antieke/design) gloeilampen.

Maar zoals mijn post hierboven kunnen de -dure- Leds niet iedereen tevreden stellen, op industrieel gebied interesseert me niet zo, maar daar bestaan zulke zware LED-stralers wel, ook bij buitenverlichting.

Dadeemelee 15 september 2015 08:20

Citaat:

Zijn industriëel die (natrium?) lampen die men ook voor straatverlichting gebruikt niet het best?

maddox 15 september 2015 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 7822201)
Zijn industriëel die (natrium?) lampen die men ook voor straatverlichting gebruikt niet het best?

Dat zijn dus ook gasontladingslampen.

Niet ideaal voor werkplaaatsverlichting, laat staan woonruimte.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be