Bovenbuur |
16 maart 2015 15:28 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
(Bericht 7576549)
Fox. ik vind een meerwaarde in wat een schrijver als Pieter Aspe vertelt. de inhoud komt nu eenmaal op het voorplan voor wie een meerwaarde zoekt. het mag in een kader van fictie. voor wat literatuur betreft.
televisie en andere multimedia bieden niet altijd meerwaarde. Tenzij je boeken van Tolkien verfilmt. En Lord of the Rings heeft een meer filmwaarde. Wie te lui is om het boek te lezen vindt het zelfs een goede trilogie.
|
Ik heb de boeken gelezen, maar dat hou ik toch echt bij een keer. De films blijven meerdere keren leuk. (Al heb ik er nog niet hetzelfde aantal uren vermaak uit natuurlijk.)
Maar niet ieder boek laat zich op dezelfde manier omzetten natuurlijk, vooral boeken die het moeten hebben van humoristische omschrijvingen zijn berucht lastig. De film van the hitchhikers guide to the galaxy was grappig, maar ik moet toch echt nog een keer het boek of het hoorspel erbij pakken. Discworld is van hetzelfde laken een pak, hoewel ik opveer elke keer dat het over een verfilming gaat weet ik dat het nooit hele goede films zal gaan opleveren. Verhalen die gedreven worden door aspecten die een op een te verfilmen zijn, zeg actiescènes, werken vaak een stuk beter op het scherm. In Harry Potter bijvoorbeeld zit de humor hem veelal in de wereld zelf, en niet zozeer in de beschrijvingen ervan. Een plant met een huilende baby als wortel of een spreuk waarvan je slakken gaat kotsen is op zichzelf absurd, daar is geen bloemlezing voor nodig. Om te lezen kan dat soort humor soms een beetje saai aanvoelen, vaak wordt er alsnog wat over uitgeweid, om te verfilmen is het perfect, geen achtergrond nodig.
|