Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   CDH zet parlementslid uit partij omdat ze genocide niet wil erkenn (https://forum.politics.be/showthread.php?t=219096)

tandem 29 mei 2015 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 7674927)
I saw her leave the luau
With the one who parked the cars
And the fat one from the swimming pool
They were swaying arm in arm
I could hear the ukuleles playing
Down by the sea
She's gone with the hula hula boys
She don't care about me
She's gone with the hula hula boys
She don't care about me
They're singing,

Ha'ina 'ia mai ana ka puana

De beste manier is om er zelf eens over na te denken, het wordt dan snel duidelijk hoeveel misleiding er in het spel zit. :-)

Jan van den Berghe 29 mei 2015 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 7674922)
Bedankt, ik ga het op mijn lijstje zetten voor de zomer. Ik zie wel dat hij zelf een Armeen is?

De man is Frans staatsburger, maar inderdaad van Armeense afkomst. Zijn boek heeft evenwel een academische status.

tandem 29 mei 2015 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7674943)
De man is Frans staatsburger, maar inderdaad van Armeense afkomst. Zijn boek heeft evenwel een academische status.

Ondertussen iemand al een idee wat de betrokkene haar visie was op de feiten?

Dadeemelee 29 mei 2015 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7674943)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tandem (Bericht 7674949)
Ondertussen iemand al een idee wat de betrokkene haar visie was op de feiten?

Wel vandaar eigenlijk mijn vraag naar een goed kritisch boek. Ik heb onlangs boeken gelezen over de Amerikaanse Burgeroorlog en over de Boerenoorlog in Zuid-Afrika. En daar heb ik geleerd dat het toch nooit een zwart-wit situatie is. Beide partijen hebben meestal boter op hun hoofd.

Nu twijfel ik er niet aan dat er inderdaad een Armeense genocide geweest is, maar ik zou er toch graag echt met wetenschappelijke feiten onderbouwde uitleg over hebben.

En als die Turkse dame niet akkoord is, waarom zet ze haar standpunt dan niet in de pers uiteen.

Jan van den Berghe 29 mei 2015 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 7674973)
Wel vandaar eigenlijk mijn vraag naar een goed kritisch boek. Ik heb onlangs boeken gelezen over de Amerikaanse Burgeroorlog en over de Boerenoorlog in Zuid-Afrika. En daar heb ik geleerd dat het toch nooit een zwart-wit situatie is. Beide partijen hebben meestal boter op hun hoofd.

Nu twijfel ik er niet aan dat er inderdaad een Armeense genocide geweest is, maar ik zou er toch graag echt met wetenschappelijke feiten onderbouwde uitleg over hebben.

En als die Turkse dame niet akkoord is, waarom zet ze haar standpunt dan niet in de pers uiteen.

Turkse werken over heel deze zaak kunnen tot het volgende herleid worden: "Ja, het is er wreed aan toegegaan, maar de Armeniërs hebben het zelf gezocht."

tandem 29 mei 2015 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7674981)
Turkse werken over heel deze zaak kunnen tot het volgende herleid worden: "Ja, het is er wreed aan toegegaan, maar de Armeniërs hebben het zelf gezocht."

Is op zich te herleiden

(1) Ja, het is er wreed aan toegegaan => zal niemand ontkennen
(2) maar de Armeniërs hebben het zelf gezocht => twijfelachtig

tandem 29 mei 2015 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 7674973)
Wel vandaar eigenlijk mijn vraag naar een goed kritisch boek. Ik heb onlangs boeken gelezen over de Amerikaanse Burgeroorlog en over de Boerenoorlog in Zuid-Afrika. En daar heb ik geleerd dat het toch nooit een zwart-wit situatie is. Beide partijen hebben meestal boter op hun hoofd. Nu twijfel ik er niet aan dat er inderdaad een Armeense genocide geweest is, maar ik zou er toch graag echt met wetenschappelijke feiten onderbouwde uitleg over hebben.

Daar zou je dan heel ver in kunnen gaan, je zal steeds tot gelijkaardige dynamische processen komen. Tenminste, als het wetenschappelijk mag zijn bestaat er steeds een wisselwerking.

Citaat:

Dat moet dan nog lukken ook.

Pandareus 29 mei 2015 23:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 7674788)
Tandem, als zever op dit forum niet toegelaten was, dan lag je er al héél lang af.
Als zever door de overheid niet toegelaten was, dan zat je nu in 't gevang.

:cheer::cheer::cheer: Staaf :cheer::cheer::cheer:

soms kunnen de dingen inderdaad zo eenvoudig zijn.

Amon_Re 30 mei 2015 00:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7674565)
Prachtig, inderdaad. Vrijheid van meningsuiting is een walgelijk iets, in een beschaafde samenleving moet je dat niet willen..

Uhh, ik stoot toch niemand tegen het hoofd met deze mening?

Dit heeft absoluut niets met vrije meningsuiting te maken.

Nietzsche 30 mei 2015 00:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 7675147)
Dit heeft absoluut niets met vrije meningsuiting te maken.

Natuurlijk wel, iets ontkennen is ook een mening.

Amon_Re 30 mei 2015 00:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7675148)
Natuurlijk wel, iets ontkennen is ook een mening.

Ik had het over het feit dat ze bij de CDh buiten ligt, troll.

Nietzsche 30 mei 2015 00:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 7675151)
Ik had het over het feit dat ze bij de CDh buiten ligt, troll.

Ze ligt buiten om haar mening, dat lijkt mij een objectieve constatering.

tandem 30 mei 2015 05:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7675152)
Ze ligt buiten om haar mening, dat lijkt mij een objectieve constatering.

Mee eens, alleen kennen we die mening niet, wat jammer is.

Ke Nan 30 mei 2015 06:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tandem (Bericht 7675187)
Mee eens, alleen kennen we die mening niet, wat jammer is.

'Ze roept "al wie zich beperkt tot het debat over de terminologie op om de uitspraken van de minister van Buitenlandse Zaken te herlezen, die in april in de Kamer het Belgische standpunt in herinnering bracht door te stellen dat 'het niet opportuun is dat andere instanties zich in de plaats van de rechterlijke macht zouden stellen' wanneer het gaat om de term genocide".'

Knack

tandem 30 mei 2015 07:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan (Bericht 7675235)
'Ze roept "al wie zich beperkt tot het debat over de terminologie op om de uitspraken van de minister van Buitenlandse Zaken te herlezen, die in april in de Kamer het Belgische standpunt in herinnering bracht door te stellen dat 'het niet opportuun is dat andere instanties zich in de plaats van de rechterlijke macht zouden stellen' wanneer het gaat om de term genocide".'

Knack

Veel dank, enkel de titel van het artikel volstaat om ze volmondig gelijk te geven. En dit staat niet los van het verleden, integendeel.

Citaat:

Özdemir: 'Beter energie focussen op drama's die zich nu onder onze ogen afspelen'
Nu eens verder lezen, nogmaals dank. En zo iemand wordt uit een partij gekieperd?

tandem 30 mei 2015 07:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan (Bericht 7675235)

Knack

Dit is al heel andere taal, gemakshalve voor de lezer.

Citaat:

Een naar eigen zeggen serene Mahinur Özdemir vindt het onterecht dat ze uit het cdH gezet is omdat ze de Armeense genocide weigert te erkennen. Volgens het Brusselse parlementslid heeft "politieke en mediatieke druk" geleid tot haar uitsluiting.

'Erkenning verdraagt geen dubbelzinnigheid'

Op een reportage van RTL-TVi was te zien hoe cdH-parlementslid Özdemir, een vrouw met Turkse roots, tot tweemaal toe de camera's ontvlucht om geen vragen over de Armeense genocide te moeten beantwoorden. Naar aanleiding daarvan werd ze uit de partij gezet. "De erkenning van een genocide verdraagt geen dubbelzinnigheid", luidt het bij cdH. Özdemir vindt haar uitsluiting onterecht. Ze roept "al wie zich beperkt tot het debat over de terminologie op om de uitspraken van de minister van Buitenlandse Zaken te herlezen, die in april in de Kamer het Belgische standpunt in herinnering bracht door te stellen dat 'het niet opportuun is dat andere instanties zich in de plaats van de rechterlijke macht zouden stellen' wanneer het gaat om de term genocide".

'Selectieve verontwaardiging'

"Vanwaar dan deze selectieve verontwaardiging?", werpt ze op. Tot slot zegt Özdemir dat ze alle bloedvergieten in de geschiedenis veroordeelt en alle menselijke tragedies erkent. "We zouden onze energie moeten focussen op de drama's die zich op dit moment, onder onze ogen, afspelen", besluit ze. (Belga/WB)

http://www.knack.be/nieuws/belgie/oz...campaign=knack

Jan van den Berghe 30 mei 2015 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tandem (Bericht 7675245)
Dit is al heel andere taal, gemakshalve voor de lezer.

Waar ontwaart ze dan wel "selectieve verontwaardiging"? Houdt de erkenning van de Armeense volkerenmoord soms in dat er geen andere genocides hebben plaatsgegrepen of nog aan de gang zijn? Ik zie gewoon iemand die zich uit het netelig web wil spartelen waarin ze zichzelf gevangen houdt.

circe 30 mei 2015 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tandem (Bericht 7674534)
Bij nog veel meer mensen, ze reageren allemaal op zeer vreemde manieren als het daar over gaat.

Het probleem zit hem in de Turkse nationaliteit. Zolang met parlementsleden / politici met dubbele nationaliteiten aanvaardt, krijg je deze tweeslachtigheid.

Een TURK mag de Armeense genocide nooit ontkennen. ook niet als hij/zij zich in het buitenland bevindt. Mensen die in het openbaar spreken en een publieke functie bekleden kunnen het zich helemaal niet permitteren. Er zijn namelijk gevangenisstraffen op als men terug op Turkse bodem komt.

Meryem Almaci heeft er op dit forum ooit helemaal rondgewalst. Ik vond haar houding toen wel aanvaardbaar.

Emir Kir daarentegen is een prominent ontkenner op het publieke terrein en laat zelfs standbeelden ter nagedachtenis van Armeense slachtoffer verwijderen: dit vind ik totaal onaanvaardbaar.

De mevrouw in kwestie ken ik niet, dus weet ik ook niet hoe ze haar "turks" probleem heeft aangepakt.

Bottomline blijft: geen politici met dubbelen nationaliteiten in België. Het kan niet zijn dat ons buitenslands beleid afhankelijk wordt van het standpunt van een vreemd land.

Jan van den Berghe 30 mei 2015 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7675374)
Het probleem zit hem in de Turkse nationaliteit. Zolang met parlementsleden / politici met dubbele nationaliteiten aanvaardt, krijg je deze tweeslachtigheid.

Een TURK mag de Armeense genocide nooit ontkennen. ook niet als hij/zij zich in het buitenland bevindt. Mensen die in het openbaar spreken en een publieke functie bekleden kunnen het zich helemaal niet permitteren. Er zijn namelijk gevangenisstraffen op als men terug op Turkse bodem komt.

Meryem Almaci heeft er op dit forum ooit helemaal rondgewalst. Ik vond haar houding toen wel aanvaardbaar.

Emir Kir daarentegen is een prominent ontkenner op het publieke terrein en laat zelfs standbeelden ter nagedachtenis van Armeense slachtoffer verwijderen: dit vind ik totaal onaanvaardbaar.

De mevrouw in kwestie ken ik niet, dus weet ik ook niet hoe ze haar "turks" probleem heeft aangepakt.

Bottomline blijft: geen politici met dubbelen nationaliteiten in België. Het kan niet zijn dat ons buitenslands beleid afhankelijk wordt van het standpunt van een vreemd land.

Eerlijk gezegd denk ik dat het probleem niet ligt bij de nationaliteit als dusdanig, maar wel met de uitgesproken culturele binding die de meeste Turken in het buitenland nog steeds beleven met het land van hun voorouders. Ook na x-aantal generaties zijn en blijven ze Turken. Ze blijven het Turks nationalisme in en uit ademen, wat ook zijn weerslag heeft op hun visie op de Armeense volkerenmoord.

tandem 30 mei 2015 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7675363)
Waar ontwaart ze dan wel "selectieve verontwaardiging"? Houdt de erkenning van de Armeense volkerenmoord soms in dat er geen andere genocides hebben plaatsgegrepen of nog aan de gang zijn? Ik zie gewoon iemand die zich uit het netelig web wil spartelen waarin ze zichzelf gevangen houdt.

Ik zie dat niet zo
Citaat:

Tot slot zegt Özdemir dat ze alle bloedvergieten in de geschiedenis veroordeelt en alle menselijke tragedies erkent. "We zouden onze energie moeten focussen op de drama's die zich op dit moment, onder onze ogen, afspelen", besluit ze.
In het debat over collaboratie gaat het net zo, we zijn bezig over het verleden en vandaag horen we nog steeds niets over die economische herstelplannen die destijds genegeerd werden. We hoeven die catatrofes niet te ontkennen en dat is - op basis van dit bericht - ook niet wat ze doet. Vandaar 'selectieve verontwaardiging' door het debat telkens op een ander spoor te brengen dan waar het in essentie over gaat, gebeurt nogal vaak in deze maatschappij.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be