Aurora_Borealis |
14 januari 2018 23:28 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
(Bericht 8623270)
Het ging om de werking van het apparaat op zich. Dat kan blikjes moeiteloos aan zonder barcode en ook die geplet zijn. Het apparaat kan met verschillende parameters werken: vorm, gewicht... Alles is programmeerbaar.
|
De barcode moet leesbaar blijven. Het Duitse systeem maakt gebruik van machines van o.a. Tomra, en die werken ook via barcodes. Nogmaals: het apparaat moet niet weten over welk materiaal het gaat, maar moet ook de herkomst weten om te kunnen bepalen of statiegeld van toepassing is of niet. Men kan geen statiegeld terugkrijgen op iets waar in de eerste plaats geen statiegeld werd voor betaald...
Als ik naar de drankenhandelaar lege flesjes bier van bijvoorbeeld Amerikaanse herkomst binnenbreng, dat ziet hij op het etiket dat er geen statiegeld van toepassing is... als ik het etiket ervan lostrek en ze vooralsnog binnenbreng, denk je dat ik dan statiegeld zal krijgen ? Ik dacht het niet... en dit staat helemaal los van het feit of die lege fles herbruikbaar/recycleerbaar is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
(Bericht 8623270)
In Nederland werkt men bij bepaalde supermarkten (Lidl) met een soort bolletjescode op de fles. Niet met de barcode. Die bolletjes staan bovenaan de fles. De fles mag gerust geplet zijn, zolang de bolletjes "voelbaar" blijven.
|
Ken ik niet. Wel was het vroeger een probleem dat Belgen in grensgemeenten statiegeld ophaalden in NL (de automaten herkenden enkel vorm) en dat sindsdien barcode gebaseerde systemen werden gebruikt als oplossing.
|