Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De PS spartelt en slaat door... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=240159)

dalibor 23 augustus 2017 06:36

Politieke partijen formuleren al eens minder evidente doelen.

Het is een menselijke trek die doelen als nobel te bekijken indien die partij aansluit bij wat je zelf vindt. En anderen vinden het belachelijk. Ik heb dat bijvoorbeeld met het confederalisme.

Pandareus 23 augustus 2017 07:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8513746)
Politieke partijen formuleren al eens minder evidente doelen.

Het is een menselijke trek die doelen als nobel te bekijken indien die partij aansluit bij wat je zelf vindt. En anderen vinden het belachelijk. Ik heb dat bijvoorbeeld met het confederalisme.

:lol: x2

vlijmscherp 23 augustus 2017 07:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8513740)
Dat is een heel goede vraag. Gaat het publiek dat geloofwaardig vinden ?
De vakbondsmannen die de PTB lijsten bevolken zullen het bij hun achterban niet gemakkelijk hebben om op de boodschap te schieten, aangezien ze zelf ook het paradijs beloven. Rest enkel nog om op de boodschapper te schieten.
We gaan een heel smerige campagne krijgen denk ik. Ze gaan met stront naar elkaar gooien. :-D :lol:

en allemaal naar allemaal.

Lutgen zou de PS misschien wel nog een cadeau kunnen gegeven hebben met zo te klungelen. Nu hebben ze bij de PS ook iemand om op te schieten.

De MR zal uiteraard voor volksverraders worden uitgescholden omdat ze met de N-VA in een regering zitten.

Ja, het worden plezante verkiezingen, zowel volgend jaar als het jaar nadien. allé, toch in Franstalig België, in Vlaanderen zal het een makke bedoening worden.

Pandareus 23 augustus 2017 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8513757)
en allemaal naar allemaal.

Lutgen zou de PS misschien wel nog een cadeau kunnen gegeven hebben met zo te klungelen. Nu hebben ze bij de PS ook iemand om op te schieten.

De MR zal uiteraard voor volksverraders worden uitgescholden omdat ze met de N-VA in een regering zitten.

Ja, het worden plezante verkiezingen, zowel volgend jaar als het jaar nadien. allé, toch in Franstalig België, in Vlaanderen zal het een makke bedoening worden.

Als MR het handig aanpakt, niet meedoet met het wedstrijdje strontwerpen maar zich aan de kiezer presenteert als een standvastige beleidspartij die regeert terwijl PTB - PS en CDH al vechtend over de straat rollen kunnen zij een alternatief zijn voor kiezers die niet geïnteresseerd zijn in dat circus.

edit : mee eens voor wat vlaanderen betreft, dat gaat een makke bedoening worden. Probabiliteit op verderzetting van deze coalitie in min of meer ongewijzigde krachtverhoudingen : 99%

De schoofzak 23 augustus 2017 10:17

Daar zijn zoveel factoren die meespelen ...
de verhouding met hun vakboungden,
de baronnen van de lokale politieke afdelingen: Luik tegen Charleroi, tegen Brussel ...
wat denken de militanten van de twee grote schandalen (publifin en de dakloze) ..
gaat de ptb een mooie, of een zeer mooie score halen, in de meeste of alleen maar in een aantal arrondissementen / gemeenten ...

vlijmscherp 23 augustus 2017 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8513773)
Als MR het handig aanpakt, niet meedoet met het wedstrijdje strontwerpen maar zich aan de kiezer presenteert als een standvastige beleidspartij die regeert terwijl PTB - PS en CDH al vechtend over de straat rollen kunnen zij een alternatief zijn voor kiezers die niet geïnteresseerd zijn in dat circus.

edit : mee eens voor wat vlaanderen betreft, dat gaat een makke bedoening worden. Probabiliteit op verderzetting van deze coalitie in min of meer ongewijzigde krachtverhoudingen : 99%

Mocht het economisch herstel zich doorzetten en er ook in Wallonië wat beter nieuws komt op dat vlak, kunnen ze die pluim nog op hun hoed zetten. MR zou hier idd eens als grote winnaar uit de bus kunnen komen, naast PTB.

Federale regering zal in Wallonië beslist worden, met PS of zonder maakt veel verschil. Als MR-CDH overal een meerderheid kan halen, wordt het idd simpel. Is dat niet zo, wordt het puzzelen.

Anna List 23 augustus 2017 12:18

saaie, makke verkiezingen in Vlaanderen ?!? ... zijn jullie nu serieus???

in 2018 gaat het over verankering op lokaal niveau, historisch nog steeds in CD&V handen, wat nog niet de opgang van N-VA weerspiegelt ...

lokaal niveau dat de basis voor een partij betekent.

ik verwacht wél een stevige open oorlog.

vlijmscherp 23 augustus 2017 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8513889)
saaie, makke verkiezingen in Vlaanderen ?!? ... zijn jullie nu serieus???

in 2018 gaat het over verankering op lokaal niveau, historisch nog steeds in CD&V handen, wat nog niet de opgang van N-VA weerspiegelt ...

lokaal niveau dat de basis voor een partij betekent.

ik verwacht wél een stevige open oorlog.

2018 kan in sommige gemeenten/steden het wel interessant worden.

Maar 2019? N-VA wsl wel onder de 30% maar nog steeds de grootste en daaronder CD&V, OVLD, SPa, Groen die het moeten uitvechten. maar echt grote verschillen met nu zal het toch niet zijn?

Anna List 23 augustus 2017 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8513906)
2018 kan in sommige gemeenten/steden het wel interessant worden.

Maar 2019? N-VA wsl wel onder de 30% maar nog steeds de grootste en daaronder CD&V, OVLD, SPa, Groen die het moeten uitvechten. maar echt grote verschillen met nu zal het toch niet zijn?

uit angst vd kiezer zijn zowel CD&V als Sp-a voorakkoorden aan t sluiten waar ze maar kunnen in Vlaanderen ... het lijkt mij nogal naief om ervan uit te gaan dat dit geen gevolgen zal hebben in de verhoudingen én in de relatie tov N-Va...

vlijmscherp 23 augustus 2017 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8513907)
uit angst vd kiezer zijn zowel CD&V als Sp-a voorakkoorden aan t sluiten waar ze maar kunnen in Vlaanderen ... het lijkt mij nogal naief om ervan uit te gaan dat dit geen gevolgen zal hebben in de verhoudingen én in de relatie tov N-Va...

voorakkoorden gelden tot de verkiezingen. na de verkiezingen zijn er héél veel van die voorakkoorden in de prullenmand verdwenen hoor.

Maar kan de relatie CD&V - N-VA nog slechter dan? ze staan nu al elkaar naar het leven.

Maar als in 2019 een regering kan, zullen ze wel weer gezellig samen in een coalitie gaan hoor. Het liefst zonder communautair gedoe uiteraard.

quercus 23 augustus 2017 13:08

Citaat:

De modale kiezer zal nu toch wel tegen CD&V anders aankijken dan vroeger zeker? Of is dat ijdele hoop van mijnentwege? Ik mag er niet aan denken dat die alweer met 18 % van de stemmen (of meer !) voor de dag zouden komen.

Anna List 23 augustus 2017 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8513912)
voorakkoorden gelden tot de verkiezingen. na de verkiezingen zijn er héél veel van die voorakkoorden in de prullenmand verdwenen hoor.

Maar kan de relatie CD&V - N-VA nog slechter dan? ze staan nu al elkaar naar het leven.

Maar als in 2019 een regering kan, zullen ze wel weer gezellig samen in een coalitie gaan hoor. Het liefst zonder communautair gedoe uiteraard.

dat is door politici gehanteerde newspeak om het ondemocratische karakter van zulke akkoorden te vergoelijken. niet meer, niet minder.

een voorbeeldje : zo zijn vandaag 2 vd 6 Antwerpse provincie gedeputeerden van Sp-a signatuur ... iets wat absoluut niet te rijmen valt met de verkiezingsuitslag toen ...

over t algemeen worden die schandelijke en ondemocratische achterkamerakkoorden gehonoreerd.

Anna List 23 augustus 2017 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8513913)
De modale kiezer zal nu toch wel tegen CD&V anders aankijken dan vroeger zeker? Of is dat ijdele hoop van mijnentwege? Ik mag er niet aan denken dat die alweer met 18 % van de stemmen (of meer !) voor de dag zouden komen.

alleen in Antwerpen staat de CD&V op een logisch percentage ... politiek inzicht en consequentie verwacht ik al lang niet meer vd Vlaming.

vlijmscherp 23 augustus 2017 13:16

Citaat:

niet iedereen heeft jullie kijk op de wereld hé.

Anna List 23 augustus 2017 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8513919)
niet iedereen heeft jullie kijk op de wereld hé.

iedereen heeft recht op mijn mening.

Pandareus 23 augustus 2017 13:36

Citaat:

Lokale stammenoorlogjes hebben nooit effect op regionale en/of federale coalities. Met wie zou N-VA anders een vlaamse regering opzetten in 2019 dan met cd&v, en o-vld ? Met groen ? Of de commie bastards ? Of sp-a ?

Pandareus 23 augustus 2017 13:38

Citaat:

Mij zou dat helemaal niet verwonderen dat zij opnieuw 18% gaan halen. Tsjeven dat is zoals brandnetels : dat krijg je heel moeilijk weg.

Pandareus 23 augustus 2017 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8513915)
dat is door politici gehanteerde newspeak om het ondemocratische karakter van zulke akkoorden te vergoelijken. niet meer, niet minder.

een voorbeeldje : zo zijn vandaag 2 vd 6 Antwerpse provincie gedeputeerden van Sp-a signatuur ... iets wat absoluut niet te rijmen valt met de verkiezingsuitslag toen ...

over t algemeen worden die schandelijke en ondemocratische achterkamerakkoorden gehonoreerd.

Bij kritiek op voorakkoorden vergeten de kritikasters altijd het belangrijkste : er moet nog altijd een meerderheid gemaakt worden. Of die nu met partij A of met partij B erin is, maakt geen enkel verschil inzake democratisch gehalte.

Xenophon 23 augustus 2017 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8513931)
Mij zou dat helemaal niet verwonderen dat zij opnieuw 18% gaan halen. Tsjeven dat is zoals brandnetels : dat krijg je heel moeilijk weg.

Uiteraard, de Arco-slachtoffers zijn nog altijd de vreugdedans aan het dansen, ze gaan hun geld terug krijgen van de belastingbetaler, leve de CVP, alles is vergeven.

En als je die dan uitlacht worden ze kwaad.

En als je ze wijst op de EU die 'de regeling' zonder twijfel afschiet, dan zie je de verlammende verwarring op hun gezicht.

Zou de CVP dan durven liegen vragen ze zich af.

- lol -

Politieke kwiebussen...

Anna List 23 augustus 2017 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8513955)
Uiteraard, de Arco-slachtoffers zijn nog altijd de vreugdedans aan het dansen, ze gaan hun geld terug krijgen van de belastingbetaler, leve de CVP, alles is vergeven.

En als je die dan uitlacht worden ze kwaad.

En als je ze wijst op de EU die 'de regeling' zonder twijfel afschiet, dan zie je de verlammende verwarring op hun gezicht.

Zou de CVP dan durven liegen vragen ze zich af.

- lol -

Politieke kwiebussen...

ik zie daar gezichten bij van bepaalde kennissen :p

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be