Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Nederlands weldra verplicht voor artsen in Vlaanderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=242270)

Henri1 11 februari 2018 19:17

Mijn arts spreekt geen woord nederlands. Wat nu?

Jan van den Berghe 11 februari 2018 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8645783)

Waar woont u ook alweer?

Juist.

Witte Kaproen 11 februari 2018 22:06

Citaat:

In Luik zal hij wel Frans spreken zeker?

Xenophon 11 februari 2018 22:37

Citaat:

Het is nochtans niet zo moeilijk. Een beetje rare situatie, die mens heeft tenslotte universiteit gedaan.

En wederzijds bekeken, Frans is ook zo moeilijk niet. En toch kan men het niet meer in Vlaanderen.

Er is dus meer aan de hand.

Jan van den Berghe 11 februari 2018 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 8645925)
In Luik zal hij wel Frans spreken zeker?

Of zou hij een dokter hebben die in de nabijgelegen Oostkantons woont? Met een echte Belg als Hendrik/Henri/Heinrich weet je immers maar nooit...

Henri1 12 februari 2018 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8645921)
Waar woont u ook alweer?

Juist.

Belgique / België / Belgien.

Sneaky 12 februari 2018 15:16

Een Turkse dokter die enkel patiënten heeft in de Belgisch-Turkse Gemeenschap hoeft wat mij betreft geen Nederlands te kunnen.

We moeten in deze taalpurisme niet laten primeren op het aantrekken van intellectuelen (dokters). Het belangrijkste is dat de patiënt met genoeg nuance zijn verhaal kan doen. Indien dat niet kan, dan zou een taalcursus wel aangeraden zijn.

Maar er een verplichting van maken is overdreven in deze lijkt me. Het is nog altijd een vrij beroep.

dalibor 12 februari 2018 15:19

Ik verkies eigenlijk een degelijke arts met wie ik eventueel Engels of Frans moet praten dan een perfect Nederlands sprekende middelmatige dokter.

alice 12 februari 2018 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 8646463)
Een Turkse dokter die enkel patiënten heeft in de Belgisch-Turkse Gemeenschap hoeft wat mij betreft geen Nederlands te kunnen.

We moeten in deze taalpurisme niet laten primeren op het aantrekken van intellectuelen (dokters). Het belangrijkste is dat de patiënt met genoeg nuance zijn verhaal kan doen. Indien dat niet kan, dan zou een taalcursus wel aangeraden zijn.

Maar er een verplichting van maken is overdreven in deze lijkt me. Het is nog altijd een vrij beroep.

Toch wel, want je moet ook andere dan Turkse patienten kunnen helpen. En een behoorlijk attest kunnen schrijven, in het Nederlands dus ja, wie dokter is moet de taal spreken.

Sukkelaar 12 februari 2018 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8640744)
Eén dokter in Wallonië of Bxl die geen frans spreekt, en het is oorlog.

2

Zipper 12 februari 2018 15:29

Citaat:

Ah ok :? Desnoods met handgebaren waarschijnlijk ?? Dat is echt top-geneeskunde.

Sukkelaar 12 februari 2018 15:30

Citaat:

Maar hoe gaat hij dan zijn apothekersbriefjes invullen?

Zipper 12 februari 2018 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8646465)
Ik verkies eigenlijk een degelijke arts met wie ik eventueel Engels of Frans moet praten dan een perfect Nederlands sprekende middelmatige dokter.

En diegenen die geen Frans of Engels machtig zijn, hebben dan maar pech ???

dalibor 12 februari 2018 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8646471)
En diegenen die geen Frans of Engels machtig zijn, hebben dan maar pech ???

Je kiest toch vrij je arts?

Sukkelaar 12 februari 2018 15:36

Citaat:

Van arts veranderen!

Zipper 12 februari 2018 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8646472)
Je kiest toch vrij je arts?

Een dokter van wacht is geen vrije keuze.
Een dokter die meegaat met een MUG, is niet gekozen door het slachtoffer.

Sukkelaar 12 februari 2018 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8646465)

Hoe meet je of iemand een middelmatige dokter is?

Witte Kaproen 12 februari 2018 15:55

Citaat:

Ook deze Turkse dokter,die in Vlaanderen zijn beroep uitoefent, zal Nederlandstalige patiënten moet behandelen tijdens zijn wachtbeurten en hij dient dus ook Nederlands te kennen.

Sneaky 12 februari 2018 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8646479)
Een dokter van wacht is geen vrije keuze.
Een dokter die meegaat met een MUG, is niet gekozen door het slachtoffer.

Voor een MUG mag ik hopen dat ziekenhuizen wat verstand aan de dag leggen bij de aanwerving van hun personeel wat betreft taalkennis.

Maar huisartsen enzo moeten vrij zijn om zich te vestigen waar ze willen. Als de patiënten hen niet verstaan zullen ze wel weg blijven. Indien niet, dan is er een markt voor, dan zie ik het probleem ook niet.

Zipper 12 februari 2018 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 8646488)
Voor een MUG mag ik hopen dat ziekenhuizen wat verstand aan de dag leggen bij de aanwerving van hun personeel wat betreft taalkennis.

Maar huisartsen enzo moeten vrij zijn om zich te vestigen waar ze willen. Als de patiënten hen niet verstaan zullen ze wel weg blijven. Indien niet, dan is er een markt voor, dan zie ik het probleem ook niet.

En als je een Nederlands-onkundige "dokter van wacht" over de vloer krijgt, heb je gewoon pech, ofwa ???

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be