Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Ierland heeft er een lap op gegeven: abortus gelegaliseerd (https://forum.politics.be/showthread.php?t=243742)

Libro 26 mei 2018 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8724676)
Omdat de mens vrij is zijn beslissingen zelf te maken en daarbij geen verknechting nodig heeft door katholieken hun opinie die enkel henzelf hoort te binden.

Dus ze is vrij om zich te laten bezwangeren en dan maar een ingreep te ondergaan? Terwijl anticonceptie toch veel gemakkelijker is? Je hoeft heus geen katholiek te zijn om uw standpunt van de pot gerukt te vinden.

Libro 26 mei 2018 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8724675)
Paar overwegingen:

- wat die anticonceptie betreft: dat willen de pastoors, rabbijnen en imams eigenlijk ook niet. Voorlichting terzake wordt vanuit die hoek tegengewerkt;

- het is nu eenmaal zo dat je met twee bent om bvb een condoom te gebruiken en er zijn tal van situaties waarin een man zijn wens om het zonder te doen tracht op te dringen.

Geestelijken moeten zich in hun bed moeien. En het is inderdaad de verantwoordelijkheid van alle bedpartners.

Pandareus 26 mei 2018 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8724669)
Wat is er onrealistisch aan voorzorgen nemen en desnoods uw verantwoordelijkheid opnemen? Komaan, antwoord eens deftig in plaats van zo te lopen brallen.

Dit is echt revolterend, dat je de zaken zo omdraait net zoals die kaloten van Pro Vita dat vroeger deden... Puur retorische truukjes om dwazen een schuldgevoel aan te praten.
Het concept 'verantwoordelijkheid' is hier zelfs niet aan de orde. Je praat over een fysiologisch feit waar een mens mens met onderscheidingsbewustzijn zelf wel zal beslissen of zij dat wil of niet niet wil. Pilletje pakken vooraf, pilletje pakken achteraf, wat hebben jij of ik daarmee te maken ? Niets.

Libro 26 mei 2018 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8724679)
Dit is echt revolterend, dat je de zaken zo omdraait net zoals die kaloten van Pro Vita dat vroeger deden... Puur retorische truukjes om dwazen een schuldgevoel aan te praten.
Het concept 'verantwoordelijkheid' is hier zelfs niet aan de orde. Je praat over een fysiologisch feit waar een mens mens met onderscheidingsbewustzijn zelf wel zal beslissen of zij dat wil of niet niet wil. Pilletje pakken vooraf, pilletje pakken achteraf, wat hebben jij of ik daarmee te maken ? Niets.

Ik ruik VUB :lol: Maar nu ten gronde: leven is niet zonder meer "vrijheid blijheid". Keuzes hebben gevolgen en blijkbaar is het vrijzinnige geloof zo, dat men de gevolgen gewoon kan wegtoveren.

Libro 26 mei 2018 19:22

En als mevrouw liever een abortus ondergaat dan anticonceptie te gebruiken, dan vrees ik dat een zwangerschap nog het minste van haar zorgen is.

dalibor 26 mei 2018 19:37

Als dat louter vrijzinnig geloof was zou geen 2/3 van de Ieren stemmen zoals ze hebben gedaan.

Libro 26 mei 2018 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8724338)
Het gaat inderdaad om het besef van de verantwoordelijkheid die samenhangt met ons handelen, ook op intiem gebied. In het Westen zijn we geëvolueerd naar een hedonistische samenleving waar de "lust" wordt opgezocht maar waar men op alle mogelijke manieren wegvlucht van de "last". Het resultaat is nu al zichtbaar: dramatische vergrijzing, onvoldoende vernieuwing van de generaties en tegelijkertijd de voortdurende opgang van levenskrachtige minderheden die kinderen wel nog als een positief gegeven zien.

Je moet zelfs geen katholiek zijn om het hiermee eens te zijn: gewoon even je verstand gebruiken en je ziet dat Jan hier een waarheid als een klok verkondigt.

De schoofzak 26 mei 2018 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8724233)
Ja, natuurlijk, beste Zeus, en nu er een wetswijzing komt, is heel Ierland bevrijd van verkrachting, pedofilie, geweld, discriminatie en kleptocratie. Ierland, de hemel op aarde!

Hoe debiel kan een redenering wel niet zijn...

Je moet echt wel ten einde raad zijn om die conclusies in de schoenen van de pro-abortus stemmers te willen schuinven.

De schoofzak 26 mei 2018 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8724293)
en laat de vrouwen maar zelf bepalen wanneer ze zich in een noodsituatie bevinden.

O neen hoor. De pastoor weet dat beter dan de vrouuw zelf.
Op basis van de wetenschappelijke visie van in de tijd toen de zon rond de aarde draaide.

Libro 26 mei 2018 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8724706)
O neen hoor. De pastoor weet dat beter dan de vrouuw zelf.
Op basis van de wetenschappelijke visie van in de tijd toen de zon rond de aarde draaide.

Geen zin hebben in een kind is geen noodsituatie. Medische noodzaak of verkrachting en seksueel misbruik in het algemeen zijn dat vb. wel.

dalibor 26 mei 2018 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8724707)
Geen zin hebben in een kind is geen noodsituatie. Medische noodzaak of verkrachting en seksueel misbruik in het algemeen zijn dat vb. wel.

Zo zwart/wit is het leven niet. Meisje van 17 ontmoet man van 22 die het liever zonder doet. Dat soort dingen.

Libro 26 mei 2018 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8724708)
Zo zwart/wit is het leven niet. Meisje van 17 ontmoet man van 22 die het liever zonder doet. Dat soort dingen.

EDIT: terug even opgezocht. Seksuele meerderjarigheid is 16 jaar zonder meer.

dalibor 26 mei 2018 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8724711)
Man van 22 is strafbaar want tussen 14 en 18 jaar is men seksueel meerderjarig maar zijn betrekkingen met meerderjarigen niet toegelaten. Ik moet het even verifiëren maar dit kan m.i. als verkrachting gecatalogeerd worden.

Seksuele meerderjarigheid ligt in België op 16 jaar.

Libro 26 mei 2018 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8724715)
Seksuele meerderjarigheid ligt in België op 16 jaar.

Je hebt gelijk, ik vermoed dat ik verwar met een ideetje van Bert Anciaux.

1207 26 mei 2018 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8724664)
Tja, als je stommiteiten uithaalt moet je de gevolgen maar dragen, niet waar.

als moeder ben je natuurlijk verantwoordelijk als je een gehandicapt kind ...
retardatie?

Eduard Khil 26 mei 2018 21:16

de breinaaldenwinkels gaan weer gouden zaken doen

Libro 26 mei 2018 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 8724720)
als moeder ben je natuurlijk verantwoordelijk als je een gehandicapt kind ...
retardatie?

Laat ons zeggen dat we dat ook als noodsituatie kunnen beschouwen (op het gevaar af voor nazi uitgescholden te worden).

1207 26 mei 2018 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8724724)
Laat ons zeggen dat we dat ook als noodsituatie kunnen beschouwen (op het gevaar af voor nazi uitgescholden te worden).

door wie?
ge moogt uw mening hebben hé
maar abortus gedurende de 1e 3-4 maanden beschouw ik echt niet als een probleem
aborteren als blijkt dat de kleine gehandicapt zal zijn, ziektes zal hebben,... zie ik ook niet als problematisch

gezondheid moeder? dan mag abortus desnoods
tot 1 dag voor de geboorte v

Libro 26 mei 2018 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 8724726)
door wie?
ge moogt uw mening hebben hé
maar abortus gedurende de 1e 3-4 maanden beschouw ik echt niet als een probleem

Ik ben geen liefhebber van het ter discretien aborteren, neen.

Citaat:

aborteren als blijkt dat de kleine gehandicapt zal zijn, ziektes zal hebben,... zie ik ook niet als problematisch
Dit wringt wel bij mij. Welke ziektes vb?

Citaat:

gezondheid moeder? dan mag abortus desnoods
tot 1 dag voor de geboorte v
Ik denk dat de artsen dan eerder voor een keizersnede zullen kiezen.

1207 26 mei 2018 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8724742)
Dit wringt wel bij mij. Welke ziektes vb?

ik denk aan een hoop vieze genetische aandoeningen en handicaps tel ik daar ook bij ja, de klassieker is dan bv down

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be