Mambo |
21 december 2019 11:09 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF
(Bericht 9202694)
Ik heb geen idee meer waar ik ooit de tientallen (cross)-brommers vandaan haalde die ik ooit had. Altijd dook er wel weer eentje op. Meestal kwam dat via één van de vrienden die ergens bij een Nonkel Boer nog iets in de schuur wist staan. Die Nonkel Boer vroeg dan (om het spelletje mee te spelen) 20 of 50Bfr voor zijn brommer en wij konden weer een paar weken verder.
En sleutelen deden we bij een vriend wiens vader een compleet uitgeruste garage had. Lasposten, draaibank, alle mogelijke gereedschap,...
Het enige wat wij ooit kochten waren bougies en pistons. Al de rest kwam wel van één of andere geplunderde brommer die we nog hadden staan. En als je een laspost enzo ter beschikking had pastte natuurlijk alles. Tandwiel nodig? Hier ligt er nog eentje! Ja, maar dat past niet. Uitboren en vastlassen!!
Geen werkplaatshandboeken, geen internet, geen hulp,... alles trial and error.
Veel brommers om zeep geholpen maar nog veel meer geleerd over techniek in die jaren.
|
In diezelfde periode dat we met die Sparta allerlei toeren uithaalde hebben we nog zelf een echte gocart gemaakt.
Mijn maat had ergens een motor en wielen gevonden en een stuur en zeteltje .
We kochten wat gasbuizen die we op maat zaagden en plooien naar een bestaand model.
We hebben dat laten lassen bij zijn nonkel en monteerde alles en hup dat ding reed enorm goed.
Dat was zo rond ons 14 jaar.
Mijn vader vond dat het in de weg stond in zijn garage waar hij nooit kwam verder en smeet hem in de schelde.
Mijn maat heeft daarna nooit meer met mij gepraat!
En als we voor onze brommer soms al eens een joint nodig hadden voor de cilinder maakten we die zelf.
Tekenpapier uitsnijden en schilderen met lak.
Goed laten drogen en hup. Dat werkte evengoed.
|