Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   Failliet door Corona (https://forum.politics.be/showthread.php?t=253359)

fox 14 mei 2020 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9327299)
Als de versoepelingen tegenvallen zit het er dik in.

Het probleem is inderdaad dat er te weinig verstandige mensen zijn om het tegen te houden. De macht der domheid.

pajoske 14 mei 2020 09:54

Die coronacrisis zal voor sommigen niet ongelegen komen. Als je zaak al dicht bij faling staat staat het later natuurlijk mooier op je CV 'wegens corona' dan 'wegens onbekwaamheid'.

patrickve 14 mei 2020 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9327920)
Die coronacrisis zal voor sommigen niet ongelegen komen. Als je zaak al dicht bij faling staat staat het later natuurlijk mooier op je CV 'wegens corona' dan 'wegens onbekwaamheid'.

We gaan nogal wat onbekwame ondernemers hebben, dan, in de komende maanden.

Eberhard Leclerc 14 mei 2020 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9327920)

Goed punt.

Ik zie om me heen ook een aantal mensen er nu snel de stekker uit trekken. De onderneming was toch al niet echt rendabel. Mooi uitstapmomentje.

Alhoewel de echte klappen nog moeten komen natuurlijk.

Veel ondernemingen mogen nu en straks open, maar hoeveel ervan kunnen nog renderen?

Over een paar maanden wordt dat een slagveld.

Mambo 14 mei 2020 11:00

Het probleem zat al voor de Lockdown.
Door stadsbesturen en taksen allerhande waren de meesten toch al niet echt solvabel te noemen.

HOUZEE ! 14 mei 2020 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9328019)
Het probleem zat al voor de Lockdown.
Door stadsbesturen en taksen allerhande waren de meesten toch al niet echt solvabel te noemen.

Dat wordt nu een extra zware last. Ik zie niet in hoe winkels in de stadscentra gaan overleven als men er niet in slaagt om het shoppen op een of andere manier aangenaam te maken. Dit wordt een economisch bloedbad zonder voorgaande.

Der Wanderer 14 mei 2020 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9327925)
We gaan nogal wat onbekwame ondernemers hebben, dan, in de komende maanden.

Aangezien je voorspellingen op corona-gebied behoorlijk zijn uitgekomen: wat is je prognose voor de economische impact van de crisis op basis van wat we nu weten? Een stevige maar nog 'gewone' crisis of werkelijk een Weimarachtige crash van het hele systeem (met grote politieke instabiliteit als gevolg)?

Mambo 14 mei 2020 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! (Bericht 9328031)
Dat wordt nu een extra zware last. Ik zie niet in hoe winkels in de stadscentra gaan overleven als men er niet in slaagt om het shoppen op een of andere manier aangenaam te maken. Dit wordt een economisch bloedbad zonder voorgaande.

Dat klopt maar dat verval zit al enkele jaren in de lift.

Kijk maar eens goed naar de winkels.
3/ 4 van vroegere betere wat luxe winkels waren zijn nu souvenirs, chocolade, allochtone of zelfs Koreaanse massage salons geworden.

En wat café tussendoor.

Indomitable 14 mei 2020 12:53

De economie heeft WWI, WWII, Spaanse griep, Cholera pandemie, Aziatische griep, Hong Kong griep, HIV/AIDS pandemie, Mexicaanse griep...ect overleeft. De economie zal een opdoffer krijgen maar zal deze COVID-19 pandemie ook wel overleven. Sommige mensen zullen er echter voor moeten betalen met hun gezondheid en in het slechtste geval met hun leven.

Eberhard Leclerc 14 mei 2020 23:04

Rahowa 15 mei 2020 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fcal (Bericht 9325500)
Een kleinere overheid in verhouding tot de bevolking en dus vooral minder belastingen.

Aan de andere kant een veel groter repressieapparaat en dus meer belastingen.

Rahowa 15 mei 2020 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 9324992)
Miss Etam en Steps staan op de rand van omvallen

https://www.telegraaf.nl/financieel/...teps-geschorst

dat zijn nu net winkelketens die het heel moeilijk hadden door de opkomst van de e-commerce.

Eberhard Leclerc 15 mei 2020 10:06

Iemand die privé aan het omvallen is...

De burgemeester van Plombières is naar mijn bescheiden mening rijp voor het gesticht. Er zijn ook bijna altijd controles op de taalgrens tegenwoordig, omdat de Limburgse gemeenten de grens met Nederland minder streng controleren. De familie van de burgemeester woont in mijn straat, 3 huizen verderop. Je raad het al: nergens in de gemeente komen meer mensen samen dan daar en er wordt gewoon gezoend en handen geschud. Na de zoveelste keer kon ik het toch niet laten om er een filmpje van te maken. Ik weet dat dat waarschijnlijk toch alleen maar in mijn eigen nadeel is, maar het voelt fijn om bewijs te hebben. De volgende keer dat ik bij de grens word aangehouden en terug word gestuurd omdat ik op sollicitatiegesprek mag komen in Nederland, toon ik de flikken het filmpje en ga ik toch gewoon de grens over. Vorige week donderdag mocht ik al de grens niet over voor een sollicitatiegesprek (dat buiten in de open lucht zou plaatsvinden). Dus wederom een kans om weer inkomen te hebben door de neus geboord. Ik ben nu zeer dierbare spullen aan het verkopen om te kunnen blijven eten en om een dak boven mijn hoofd te houden. Je snapt dat je daar niet content van wordt. Als je dan ook je familie en vrienden helemaal niet mag zien én je ook door je omgeving gewantrouwd wordt omdat je een buitenlander bent, wordt je wanhopig. En ik ben verre van de enige in deze situatie. De E.U. en de Euregio proberen het aan te pakken, maar België weigert iedere vorm van medewerken, waardoor Nederland ook niet over de brug komt. Hoera voor 1 Europa in het land dat pretendeert het meest Europees gezinde land van Europa te zijn en de Europese hoofdstad binnen zijn grenzen heeft.

Gipsy 15 mei 2020 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 9324992)
Miss Etam en Steps staan op de rand van omvallen

https://www.telegraaf.nl/financieel/...teps-geschorst

Ze maken deel uit van de FNG group die ook Brantano, Fred & Ginger etc heeft. Ze hebben zich voor honderden miljoenen in schulden gestoken. Een paar jaar terug nog een Scandinavische groep gekocht voor 240 miljoen. De schuldenberg is gigantisch. De corona is alleen het nekschot.

dpg 15 mei 2020 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 9329834)
Ze maken deel uit van de FNG group die ook Brantano, Fred & Ginger etc heeft. Ze hebben zich voor honderden miljoenen in schulden gestoken. Een paar jaar terug nog een Scandinavische groep gekocht voor 240 miljoen. De schuldenberg is gigantisch. De corona is alleen het nekschot.

Geen spaargeld, omdat reserves dood kapitaal zijn.

Mambo 15 mei 2020 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 9329977)
Geen spaargeld, omdat reserves dood kapitaal zijn.

Geleend geld wil je bedoelen?

fred vanhove 16 mei 2020 01:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable (Bericht 9328138)
De economie heeft WWI, WWII, Spaanse griep, Cholera pandemie, Aziatische griep, Hong Kong griep, HIV/AIDS pandemie, Mexicaanse griep...ect overleeft. De economie zal een opdoffer krijgen maar zal deze COVID-19 pandemie ook wel overleven. Sommige mensen zullen er echter voor moeten betalen met hun gezondheid en in het slechtste geval met hun leven.

Toch wel. Nog een paar golven en de wereldeconomie staat op 0. Dit virus is geen gewoon virus. Het is een gekweekt virus. Een gewoon virus kan nooit de ganse wereld besmetten op 2 weken tijd. Van de drukste megasteden naar de meest afgelegen Amazone stam. Wie dat nog gelooft is wel zeer naïef.

Nog een paar rechtzettingen
De economie heeft de Wereldoorlogen helemaal niet overleeft. De economie bestond gewoon niet meer.
HIV is nooit een pandemie geweest. Dat is een seksueel overdraagbare aandoening.
De andere griepvirussen waren een pak minder besmettelijke en gevaarlijk. Van Coovid-19 wordt onterecht gezegd dat het een griepvirus is maar dat is het volgens mij heel duidelijk niet.

fred vanhove 16 mei 2020 01:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 9329834)

En die honderden miljoenen schulden ? Komen weer op de kap van de belastingbetaler zeker. Die cowboys kosten ons land gigantisch veel geld . Ik ken van die sjarels die alle twee jaar failliet gaan en iedere keer herbeginnen ze met iets anders. Die moeten 850 jaar oud worden om al hun schulden weer te betalen. Maar late we maar blijven geloven dat het vooral de uitkeringen zijn die ons veel geld kosten.

Gipsy 16 mei 2020 05:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9330594)
En die honderden miljoenen schulden ? Komen weer op de kap van de belastingbetaler zeker. Die cowboys kosten ons land gigantisch veel geld . Ik ken van die sjarels die alle twee jaar failliet gaan en iedere keer herbeginnen ze met iets anders. Die moeten 850 jaar oud worden om al hun schulden weer te betalen. Maar late we maar blijven geloven dat het vooral de uitkeringen zijn die ons veel geld kosten.

De schulden zijn aangegaan bij de bank of van privé investeerders. De klappen komen ook terecht bij de verhuurders van de winkelpanden. Veel van de goederen die te koop aangeboden worden zijn ook nog niet betaald aan leveranciers. Het is dus een cascade. Ook soms achterstand in belastingen, RMZ en BTW. De uitkeringen zijn inderdaad voor de staat een zware last maar in normale economische periode zijn bekwame mensen nooit zeer lang werkloos.
Ik denk dat hier geen kwaadwilligheid in spel was maar vooral roekeloosheid en onbekwaamheid om zulk een concern te leiden. Men heeft succes tot een zeker punt en dan wordt men euforisch en onvermijdelijk bereikt men zijn degré d'incompétence en het kaartenhuis stuikt in elkaar.

Karel Martel B 16 mei 2020 06:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9330594)
En die honderden miljoenen schulden ? Komen weer op de kap van de belastingbetaler zeker.

De schulden worden betaald door het kapitaal van de aandeelhouders.

Als dat niet genoeg is, draaien de schuldeisers er voor op, in de zin dat ze maar een deel van hun geld zien, of helemaal niks als de put te groot is.

Schulden aan de staat zijn dan minder inkomsten voor de staat.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be