| gunter5148 |
24 juli 2020 12:37 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer
(Bericht 9394349)
'Individualisme' bestaat niet en voor zover het kan bestaan - namelijk een menselijke werkelijkheid gebaseerd op 'individuele' willekeur en 'berekening' - leidt tot entropie die alles geleidelijk vernietigt. De cultuur is ook helemaal niet zo ontstaan, maar is niet voor niets voor het grootste deel van de geschiedenis religieus geweest (en nee, de religie was geen 'strategie'). Mijn visie leid ik af uit de mimetische theorie en de theorie van het zondebokmechanisme die bij Girard te vinden is. Ik kan niet alles daarover opnieuw herhalen want ik heb daar eerder al uitvoerig over gesproken op dit forum (bv. in het topic 'zijn religieuze mensen idioten?'), dus dat zou te veel tijd vergen. Ik zeg echter wel degelijk dat een zinvolle, 'omhoogtrekkende' hiërarchie en codering van de cultuur ook ruimte laat voor persoonlijke creativiteit, maar zonder dat dit entropisch mag worden en zonder dat willekeurige verlangens of belangen het gedrag mogen bepalen. Hoe meer inzicht iemand heeft en aankan (niet enkel strategisch inzicht maar ook inzicht in de juiste doelen in het leven), hoe 'vrijer' hij kan en mag handelen.
|
Georganiseerde religie is een zoveelste vorm van collectivisme. "het gebedshuis van …. (vul uw god zelf maar in) en de "het gebedshuis van de staat" haten mekaar omdat het concurrenten zijn. De verlichting die U elders aanhaalt werd door het staatsgebedshuis vrolijk gecoöpteerd om eindelijk van de vervelende concurrenten af te geraken.
Te poneren dat het streven naar individuele vrijheid het status quo tot wanorde brengt is zoveel zeggen dat het collectief reeds bestond voor het individu. Uiteraard slaat dat argument nergens op.
En wederom ontmenselijkt U het individu door te stellen dat individuele gedragingen "aangeleerd" zijn, en enkel collectieve gedragingen van een hogere morele orde zijn. De “aantrekkende hiërarchie.” Het systeem waarin alle individuen klonen van mekaar zijn, maar waarin enkelen, de “elite” op de een of de andere manier toch wijsheid hebben vergaard om géén volgende kloon te zijn. Of meer accuraat, wijsheden verbergen van de bevolking om aan de macht te blijven.
De hiërarchie, die omwille van de hypocriete notie dat zij méér gelijk zijn dan de bevolking, scrupule- en gewetensloos honderden miljoenen mensen de dood in hebben gejaagd.
Uw pseudo-intellectueel gekribbel, daarbij Uw superioriteitsgevoel ten aanzien van het gepeupel nauwelijks verhullend, met het ongepast gebruik van duur klinkende woorden, is voorgekauwde kost. Jammer genoeg trappen er nog te veel mensen in.
Er zijn drie soorten mensen; slimme mensen, domme mensen en mensen die van domme mensen profiteren.
|