Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Amnesty : “het doden van het ongeboren kind is een mensenrecht” (https://forum.politics.be/showthread.php?t=254902)

patrickve 29 augustus 2020 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 9433927)
Ah, als die abortusvoorstanders hier, eens heel eerlijk aan zichzelf de vraag stellen of het doden van een ongeboren leven wel ethisch is, dan moeten ze, als ze eerlijk met zichzelf zijn, wel toegeven dat het antwoord neen is.

In tegendeel. De basis opdracht in het leven is om zoveel mogelijk ander leven af te maken. Ander leven doden is de fundamentele missie van het leven zelf.

patrickve 29 augustus 2020 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9432999)
Dat beeld van moord op zaadcellen die niet gedeponeerd werden in een vagina, is gebruikt geweest ( of nog gebruikt ??) door de katholieke kerk.
Iedere herinnering daaraan, is vet lachen met de kerk, en alleen daarom al eigenlijk sterk aanbevolen.

https://www.youtube.com/watch?v=fUspLVStPbk

:-D

Der Wanderer 29 augustus 2020 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 9433927)
Ah, als die abortusvoorstanders hier, eens heel eerlijk aan zichzelf de vraag stellen of het doden van een ongeboren leven wel ethisch is, dan moeten ze, als ze eerlijk met zichzelf zijn, wel toegeven dat het antwoord neen is.

Het is zoveel mogelijk te vermijden; anderzijds is het volwaardig menszijn belangrijker dan het louter biologisch overleven (anders gaat men ironisch genoeg uit van een - weliswaar meer 'vredige' - variant van de barbarij die patrickve verdedigt). De impact van het zich ongewenst voelen door het kind of van de onvrede die een vrouw zou ervaren met de situatie en het eigen lichaam weegt zwaarder door dan het 'recht op leven' van een foetus. Het gebeurt ook beter gecontroleerd dan illegaal. Niettemin dient het wel een les te zin om voortaan met meer verantwoordelijkheidszin te handelen. Wat vooral onethisch zou zijn, is het ervaren van abortus als 'om het even', wat bevorderd dreigt te worden door slogans als 'baas in eigen buik'. Het gaat om een gunst, een soort 'vergeving' die beantwoord moet worden met grotere bedachtzaamheid bij de vrouw in de toekomst (ik spreek dan natuurlijk niet over verkrachtingsgevallen en ongelukken).

Rudy 30 augustus 2020 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9433449)
Natuurlijk is dat zo, maar wat ik schreef was een reactie op de openingstelling van de discussie. Ja, vrouwen worden zwanger, van mannen en dus mogen we van mannen actief vaderschap verwachten. Voor veel mannen geen probleem, maar bij mannen met traditionele opvattingen over rolpatronen wel.
Beide ouders zijn belangrijk voor kinderen, niet enkel moeders.
En moeders zijn vrouwen die behalve ouderschap, net zoals mannen ook andere ambities mogen waar maken. Gelukkig leven wij in een samenleving die daarvoor alle kansen beidt aan ouders.

Akkoord. Laten we echter niet vergeten dat er ook moeders zijn met zeer traditionele opvattingen. Vooral de leeftijdsgroep die in de jaren 70 neerkeek op vrouwen die rookten of met de auto reden.
Wat de jongere generatie betreft, daar heb ik zo geen zicht op.

alice 31 augustus 2020 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9434353)
Akkoord. Laten we echter niet vergeten dat er ook moeders zijn met zeer traditionele opvattingen. Vooral de leeftijdsgroep die in de jaren 70 neerkeek op vrouwen die rookten of met de auto reden.
Wat de jongere generatie betreft, daar heb ik zo geen zicht op.

Die leeftijdsgroep is niet meer echt actief te noemen! ;-)
Nu zie je vooral die groepen onder religieus gedachtengoed en dat kost geld.

Libro 31 augustus 2020 12:57

Citaat:

Natuurlijk is dat zo, maar wat ik schreef was een reactie op de openingstelling van de discussie. Ja, vrouwen worden zwanger, van mannen en dus mogen we van mannen actief vaderschap verwachten. Voor veel mannen geen probleem, maar bij mannen met traditionele opvattingen over rolpatronen wel.
En moeders zijn vrouwen die behalve ouderschap, net zoals mannen ook andere ambities mogen waar maken.
Gelukkig leven wij in een samenleving die daarvoor alle kansen beidt aan ouders.

Zo denk ik er ook over.

Bach 31 augustus 2020 14:02

Citaat:

En moeders zijn vrouwen die behalve ouderschap, net zoals mannen ook andere ambities mogen waar maken. Gelukkig leven wij in een samenleving die daarvoor alle kansen beidt aan ouders.

Heeft de bevruchter en toekomstige vader dan ook iets te zeggen over de buik die de foetus draagt? Wordt het "baas in eigen buik" principe dan niet langs die 'progressieve' zijde evenzeer uitgehold?

fox 31 augustus 2020 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9428772)
Hoezo? Kinderen hebben toch behalve een moeder ook een vader?
Is het dan niet eerder onzin te veronderstellen dat enkel vrouwen de gevolgen voor ouderschap moeten dragen? En het vanzelfsprekend zou zijn dat mannen gewoon hun leven verder zetten?

Natuurlijk niet, vaders hebben evenveel plichten, maar ze hebben in de abortusdiscussie klaarblijkelijk wel heel wat minder rechten omdat de moeder de drager is van het kind.

Als een moeder wil aborteren heeft de vader immers niets te zeggen. Hij kan niet zeggen dat hij dat kind wel alleen zal opvoeden, iets wat de vrouw wel kan. Het baas over eigen buik principe kan ik ergens wel begrijpen hoor, maar aan de andere kant zou ik er wel het hart van in zijn moest ik een kind verwekt hebben en die moeder aborteert dat terwijl ik zowieso bereid zou zijn om dat kind na 9 maand alleen op te voeden.

De schoofzak 31 augustus 2020 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9435462)
Natuurlijk niet, vaders hebben evenveel plichten, maar ze hebben in de abortusdiscussie klaarblijkelijk wel heel wat minder rechten omdat de moeder de drager is van het kind.

Als een moeder wil aborteren heeft de vader immers niets te zeggen. Hij kan niet zeggen dat hij dat kind wel alleen zal opvoeden, iets wat de vrouw wel kan. Het baas over eigen buik principe kan ik ergens wel begrijpen hoor, maar aan de andere kant zou ik er wel het hart van in zijn moest ik een kind verwekt hebben en die moeder aborteert dat terwijl ik zowieso bereid zou zijn om dat kind na 9 maand alleen op te voeden.

Als de moeder dat kind niet wenst te dragen en te baren, dan is jouw vraag naar haar eigenlijk onmenselijk.
Als een zwangere ook maar één uitweg ziet om haar kind niet te aborteren, dan zal zij die met beide handen aannemen. Als ze het evenwel niet ziet zitten, dan past maar één reactie: ongelooflijk respect voor haar standpunt.

fox 31 augustus 2020 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9435486)
Als de moeder dat kind niet wenst te dragen en te baren, dan is jouw vraag naar haar eigenlijk onmenselijk.
Als een zwangere ook maar één uitweg ziet om haar kind niet te aborteren, dan zal zij die met beide handen aannemen. Als ze het evenwel niet ziet zitten, dan past maar één reactie: ongelooflijk respect voor haar standpunt.

Zever. Als ze na de bevalling geen enkele verplichting heeft ten aanzien van het kind dan toon ik geen enkel respect voor haar standpunt, alleen misprijzen omdat ze het te lastig vindt om 9 maand ongemak te ondervinden.

alice 31 augustus 2020 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9435462)

U heeft een punt.. mocht een vader daartoe bereidt zijn moet dat ook overwogen worden.

Rudy 31 augustus 2020 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9435337)
Die leeftijdsgroep is niet meer echt actief te noemen! ;-)
Nu zie je vooral die groepen onder religieus gedachtengoed en dat kost geld.

Ik snap die vrouwen niet.

Rudy 31 augustus 2020 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9435403)
Heeft de bevruchter en toekomstige vader dan ook iets te zeggen over de buik die de foetus draagt? Wordt het "baas in eigen buik" principe dan niet langs die 'progressieve' zijde evenzeer uitgehold?

Stellen we ons eerst de vraag of de mening van de vader wordt gevraagd.

En .. wat als de vader abortus wil, en de moeder niet ?

reservespeler 31 augustus 2020 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9435518)

De vader heeft niets te willen.
De vrouw, die baas is in eigen buik, beslist.

Om te kotsen!

cookie monster 31 augustus 2020 17:18

Of men laat het kind wel geboren worden , en onmiddellijk te adoptie afstaan !!
Stel dat de moeder dit beslist , hoe staan jullie hier tegenover ??

Libro 31 augustus 2020 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 9435603)
Of men laat het kind wel geboren worden , en onmiddellijk te adoptie afstaan !!
Stel dat de moeder dit beslist , hoe staan jullie hier tegenover ??

Ook een eerbaar alternatief.

Libro 31 augustus 2020 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9435518)

Dan heeft de vader pech.

Rudy 31 augustus 2020 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9435543)
De vader heeft niets te willen.
De vrouw, die baas is in eigen buik, beslist.
Om te kotsen!

.. en de vader mag meebetalen, ook al wil die het kind niet.

Libro 31 augustus 2020 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9435785)
.. en de vader mag meebetalen, ook al wil die het kind niet.

Contraceptie he.

Rudy 31 augustus 2020 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9435792)
Contraceptie he.

Die is er voor iedereen M en V.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be