Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Intensieve landbouw maakt het ecosysteem kapot (stikstof) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=257898)

Rudy 12 februari 2023 14:36

Landbouwgrond wordt in Vlaanderen van ondergeschikt belang.
Innovatie, daar gaat het om.

gunter5148 10 maart 2023 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 9615338)
Op dit moment is bij 80% van de Vlaamse natuur de stikstofneerslag te hoog om gezond te zijn
9 nov 2019
De stikstofproblematiek bij ons is erger dan in Nederland.

Teveel stikstof tast het ecosysteem aan.

Hoe komt het eigenlijk dat er überhaupt nog natuur is?
Wat is het ideale niveau stikstof in de natuur?
Je zegt dat er te veel is. Hoeveel te veel? En exact waar?
Planten hebben co2 en stikstof nodig om te groeien. Dus stikstof en co2 wegnemen verhindert plantengroei. Ben je tegen planten?

patrickve 10 maart 2023 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 (Bericht 10128332)
Planten hebben co2 en stikstof nodig om te groeien. Dus stikstof en co2 wegnemen verhindert plantengroei. Ben je tegen planten?

Dat is een beetje als, wanneer er een overstroming is en het water staat aan uw lippen, zeggen dat mensen water nodig hebben om te drinken he :-)

Micele 10 maart 2023 10:27

In Nederland mag men overdag maar 100 kmu wegens stikstof, en dat zal wslk nog heel lang blijven.

Men zou het ook in Vlaanderen kunnen invoeren... :-D

(eventueel uitgezonderd electrische wagens 8-))

reservespeler 10 maart 2023 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10111485)
Bij ons moeten de varkensboerderijen dicht. Dus gaan de Chinezen zelf meer varkens kweken.

Is toch goed hé.
Binnenkort ons varkensvlees te koop via Ali-Expres of bol.com.

reservespeler 10 maart 2023 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10128411)
In Nederland mag men overdag maar 100 kmu wegens stikstof, en dat zal wslk nog heel lang blijven.

Men zou het ook in Vlaanderen kunnen invoeren... :-D

(eventueel uitgezonderd electrische wagens 8-))

Vooral den elentrikke wagen, anders verbruikt ie nog meer.

Micele 10 maart 2023 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10128435)
Vooral den elentrikke wagen, anders verbruikt ie nog meer.

Je hebt al schrik. :lol:

gunter5148 10 maart 2023 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10128361)
Dat is een beetje als, wanneer er een overstroming is en het water staat aan uw lippen, zeggen dat mensen water nodig hebben om te drinken he :-)

Jaja, Patrick

Dus, wat is het "ideale" stikstofniveau?

Ik zag een fotootje met een gebroken ei van een vogel. De auteur wees dit toe aan te veel stikstof in de grond, waardoor er minder calcium is, en minder insecten en heel de hannekesnest, en dat daarom vogeltjes minder goede eierschalen maken, en toen moest ik denken aan de honderduizenden kauwen die elke avond in de grote bossen achter mij een slaapplaats zoeken.
En ze duizenden en duizenden spreeuwen die tijdens zomer showkes opvoeren in hun mega-vluchten.
En duiven. Schijtbakken bij uitstek. En roofvogels. En de uilen. En de mussen. En de merels.
Ik weet niet hoe het in Grenoble is, maar hier krioelt het van het leven.

Pas op, ik ben voor een harmonie tussen mens en natuur, en ik haat het dat mensen hun vuilnis in de natuur kieperen, maar heel het stikstofverhaal ruikt VEEL TE VEEL naar angstzaaierij.

patrickve 10 maart 2023 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 (Bericht 10128653)
Jaja, Patrick

Dus, wat is het "ideale" stikstofniveau?

Datgene waarbij de lokale biodiversiteit in de natuurparken grotendeels behouden blijft zou ik denken. Hoeveel dat is, hangt af van welk landschap je hebt. Wanneer je 2 of 3 planten of algensoorten overhoudt, omdat die al de rest overwoekeren, dan heb je duidelijk veel te veel, en DAT is min of meer het niveau in sommige delen van Vlaanderen, Nederland en ook Bretagne.

Het hangt ook af van andere stressfactoren die op die natuurparken worden uitgeoefend.

Trouwens, wat ik schrijf is exact de geest van de EU normen: men mag de stikstof belasting niet zodanig hoog leggen, dat een belangrijk deel van de lokale biodiversiteit hierdoor bedreigd wordt.

gunter5148 10 maart 2023 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10128677)
Datgene waarbij de lokale biodiversiteit in de natuurparken grotendeels behouden blijft zou ik denken. Hoeveel dat is, hangt af van welk landschap je hebt. Wanneer je 2 of 3 planten of algensoorten overhoudt, omdat die al de rest overwoekeren, dan heb je duidelijk veel te veel, en DAT is min of meer het niveau in sommige delen van Vlaanderen, Nederland en ook Bretagne.

Het hangt ook af van andere stressfactoren die op die natuurparken worden uitgeoefend.

Trouwens, wat ik schrijf is exact de geest van de EU normen: men mag de stikstof belasting niet zodanig hoog leggen, dat een belangrijk deel van de lokale biodiversiteit hierdoor bedreigd wordt.

Voor een wetenschapper van uw kaliber is dat een uiterst zwak antwoord.

Het ideale niveau stikstof, is het niveau dat ons het meeste opbrengt, om de rest van de wereld te domineren.

DAT is het antwoord.

Ge ziet, professor doctorandus P., we leren bij hé.

gunter5148 10 maart 2023 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10112210)
Landbouwgrond wordt in Vlaanderen van ondergeschikt belang.
Innovatie, daar gaat het om.

Noem eens een innoverende manier om de opbrengst van het landbouwareaal verder te optimaliseren.

Micele 10 maart 2023 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 (Bericht 10128779)
Noem eens een innoverende manier om de opbrengst van het landbouwareaal verder te optimaliseren.

Euh... https://nl.wikipedia.org/wiki/Verticale_landbouw

maddox 10 maart 2023 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10128807)

Dat verminderd de stikstofproductie door veeteelt niet.

Het maakt het misschien wat simpeler om de boel in de hand te houden.

Micele 10 maart 2023 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10128808)

Minder vlees eten dan maar.

maddox 10 maart 2023 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10128814)
Minder vlees eten dan maar.

U wil mijn persoonlijk comfort beknotten?

Micele 10 maart 2023 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10128815)
U wil mijn persoonlijk comfort beknotten?

Jij moogt meer eten. :lol:

maddox 10 maart 2023 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10128818)
Jij moogt meer eten. :lol:

Dank U wel, goedgunstige heerser.

Micele 10 maart 2023 22:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10128820)
Dank U wel, goedgunstige heerser.

Daarvoor eten al heel wat Nederlanders wat minder:

https://www.nu.nl/klimaat/6138374/ee...gaan-eten.html

patrickve 11 maart 2023 07:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 (Bericht 10128776)
Voor een wetenschapper van uw kaliber is dat een uiterst zwak antwoord.

Het ideale niveau stikstof, is het niveau dat ons het meeste opbrengt, om de rest van de wereld te domineren.

:-D

De hoeveelheid stikstof bij ons heeft geen invloed op hoe wij de wereld domineren. Dat is juist DE REDEN om de wereld te domineren: om die activiteiten die "slecht" zijn voor het milieu, ELDERS te doen, he !

Wij willen een aangename omgeving waar het leuk is om in rond te lopen bij ons. Alle vieze dingen moeten dus elders gebeuren, en DAT is een van de twee redenen om de wereld te gaan domineren, natuurlijk, voor de resources. De andere reden om de wereld te domineren is om alle moeials op voorhand het zwijgen op te leggen, voor zij ons komen domineren natuurlijk.

patrickve 11 maart 2023 07:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10128808)

Het maakt het misschien wat simpeler om de boel in de hand te houden.

Dat is het punt juist he. Het probleem met onze industriele landbouw is dat het industrieel is, maar in open lucht. Dat is alsof je aan chemische industrie zou doen, maar niet in stalen vaten en pijpen, maar gewoon in bekkens en beken en zo, en dan verschieten dat de helft van uw chemicalien "in de natuur" terecht komen.

Als je aan industriele landbouw doet, dan moet je dat in een gesloten fabriek doen he. Waar je de fluxen van chemicalien beheerst. Het is waanzinnig om veel stikstof in de natuur kwijt te spelen, en er ook weer veel moeten aan toe te voegen. Dat is chemie doen in open lucht.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be